Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberheim Matrix 1000-fråga

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En Oberheim Matrix-1000 där var sjätte ton inte ljuder - jag antar att den har en död oscillator? Är det något som går att laga eller är det bara att kassera synten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 13:15

Dumt att slänga den, du kan ge den till mig i stället...

Det sitter CEM3396 dual wave processor röst-chips i den, det låter som att en av dem har pajjat. Det går givetvis att byta dem, men då måste man först få tag på en ny hel. De finns bara på ett ställe vad jag vet, i USA, och de skeppar inte särskilt ofta, September nästa gång tror jag. De lär kosta ett antal hundra spänn styck, sedan brukar man inte kunna köpa bara en, och så tillkommer frakt och tull.

Innan du gör något drastiskt, prova att kalibrera om synten:
1. Gå in i Ext. Funct. #7, tryck enter
2. Välj test 0(tryck 0), och tryck sedan enter

Om du har en faslig tur så kommer synten att fungera efter det, men det är tyvärr inte så troligt, men det är värt ett försök.

Jag kan tänka mig att köpa den av dig annars, men räkna inte med kanonmycket pengar för synten...

/Fredrik

Tack så mycket för det utförliga svaret! Skall ta mig en funderare på vad jag skall göra med den. Blir det tippen så kontaktar jag dig först så du vet vilken tipp du kan hämta den på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 12:21
Ursprungligen av Olof B.:

Tack så mycket för det utförliga svaret! Skall ta mig en funderare på vad jag skall göra med den. Blir det tippen så kontaktar jag dig först så du vet vilken tipp du kan hämta den på...

Hehe, gör det. Jag antar att du redan hade provat omkalibreringstricket...?

Jag kan tänka mig att ge en femhundring för synten som den är, eller kanske ett byte mot en BOSS CE-3 kunde vara intressant?

/Fredrik

Annars kan jag ge ett Big Mac och Co för den

Jag hade en gång en Matrix1000 med samma fel. Visste dock inte hur man skulle fixa det billigt, så jag bytte in den för 1000kr i musikaffär tillsammans med en annan modul. (1000kr/st alltså) Var kanske 5 år sedan iofs.. eller nåt sånt.. minns inte..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-03 02:06

Jag har en Matrix-1000 på bänken för tillfället där 4 av 6 röster är defekta. Om du vill kan du få köpa chip av mig. PM:a mig isåfall.

L

1
Bevaka tråden