Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presenting: AvrX

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-08-01 14:35

Nu är det äntligen dags att visa upp vårt synthprojekt, AvrX.

www.avrx.se

Lyssna på ljuden. Titta på bilderna. Njut!

Den har diskuterats lite här på 99musik tidigare, men då var den fortfarande i prototypstadiet. Nu börjar den faktiskt, till sist, bli klar!

Ourff! Vilket jobb där Mario. Hur länge har det tagit att ta fram denna AVRX-synth?

Sitter och lyssnar på både ljudklipp och ser på bilder as i type. Riktigt snygg dock skulle _jag_ använt andra skruvar på sidan - några som inte sticker ut så mycket. Men jag är nyvaken och kanske inte uppskattar den lilla detaljen just nu.

However ljuddemos är otroligt koola aswell. Gillar avrx_demo_4.mp3 speciellt - väldigt snygga ljud kan burken trycka ur sig

Lyssnade på ljudklippen och måste säga att de låter väldigt bra. Snygg design på den också. Två tummar upp!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-01 16:15

Har inte hunnit lyssna på ljudklippen men synten ser jävligt nice ut. Påminner om elektrons sidstation ninja fast med träreglar ochutan telefonknappsats. Me like!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-01 16:46

F-n va cool! Snyggt jobbat!
Jag som älskar wavetable-syntar...:)
Ställer mig på DIY-listan direkt...

  • Medlem
  • 2005-08-01 17:27

Kul att ni gillar den!

agoraph0bia: Vi började för ungefär tre år sedan. Det har ju inte varit effektivt arbete hela tiden, men mycket jobb blev det ju... Trälådan och aluminiumpanelerna var ju varken den billigaste eller enklaste lösningen, men vi ville inte snåla på den punkten när vi hade lagt så mycket jobb på innehållet.

Jag hade nog själv velat ha lite diskretare skruvar egentligen, men det var förvånansvärt svårt att hitta bra skruvar... Vi ville inte ge oss på att använda försänka skruvar heller eftersom det lätt kunde bli fult om vi inte hade fått till försänkningarna perfekt.

lasselu: Gott! Du är nummer tre på listan. Några till så kanske vi kan dra igång det!

Måste bara fråga: Det preliminära kit-priset, är det bara elektroniken, eller är det panel, låda osv också?

  • Medlem
  • 2005-08-01 17:37

Det är komplett.

Bra att du frågar. Jag ska uppdatera hemsidan så det framgår ordentligt.

Låter ju plötsligt rätt intressant, tror nog jag kan lura nån på jobbet att löda åt mej (är på tok för darrhänt och fumlig för nåt annat än rejäla, hålmonterade komponenter).

En tanke som dök upp i huvudet: Vad är det processor i, och hur ställer ni er till att släppa koden fri för lite lekstuga? Har vart sugen på en Sound Art kameleont ett tag, men den har ju inget analogt filter

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-01 17:47

Vad har den för MIDI-möjligheter? Sysex, CC?

Coolt men borde inte DIY priset vara billigare?

  • Medlem
  • 2005-08-01 19:08
Ursprungligen av GlobalMotion:

Coolt men borde inte DIY priset vara billigare?

En stor del av priset ligger i trälådan och panelerna. Det är inga billiga grejer direkt. Displayen och knapparna kostar ju också en del, men det kanske går att hitta billigare, speciellt om det blir fråga om att köpa några stycken. Fast det exakta priset vet vi inte förrän vi vet hur många som vill beställa den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 18:48

Cool pryl! Synd bara att jag suger på att löda.

  • Medlem
  • 2005-08-01 19:01

lasselu: "Vad har den för MIDI-möjligheter? Sysex, CC?"

MIDI är en aning begränsat för tillfället. Den tar emot note on, velocity, modwheel, pitch bend och program change. Det går att synka LFOerna till MIDI-klocka. Sysex är på gång. Den tar inte emot CC för tillfället, men det är inga problem att göra så att den tar emot ett par valfria CC. Vi kan sätta upp det på att-göra-listan

Peter H: "Vad är det processor i, och hur ställer ni er till att släppa koden fri för lite lekstuga?"

Det är en vanlig simpel 8-bitars AVR-processor. Ingen flashig DSP alls. Hela synthmotorn är skriven i assembler för att den ska hinna med allt som måste göras... Inget att rekommendera för DSP-hackande mao. Dessutom är vi nog inte så pigga på att släppa ifrån oss koden...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-01 20:38
Ursprungligen av Mario:

Sysex är på gång. Den tar inte emot CC för tillfället, men det är inga problem att göra så att den tar emot ett par valfria CC. Vi kan sätta upp det på att-göra-listan

Cool...såg genast en mjukis-editor framför mig nämligen...:)

Väldig snygg synth som låter bra dessutom! Tycker det kunde ha varit lite snyggare rattar dock, de ser allt för billiga ut för att passa ihop med den snygga träsargen. Hoppas verkligen ni lyckas sälja lite och göra er en hacka på det här, själv vet jag inte om jag skulle klara av att löda ihop en dylik, har mest lött ihop telekabel och liknande innan, så en synth skulle nog vara överkurs för mig.

Mario: Koolt koolt! Jo det är rätt knepigt att få till schyssta försänkningar, inte så att man vill förstöra hela lådan om man är lite darrhänt.

Hur skulle DIY-kitet se ut? Eventuellt att man skaffar sig en liten lödstation igen och sätter igång -> en annan sak, kommer kittet vara _komplett_? Har köpt kit och så måste man ut och köpa mer delar för att "du skall själv kunna välja vilka delar du skall stoppa i boxen" men jag tycker personligen att gör ett komplett sett och skriv i manualen att du kan själv byta ut delarna du inte gillar.

Som sagt är eventuellt intresserad utav ett kit aswell

EDIT: en annan sak som jag skulle tycka var rätt snyggt är om man skulle kunna ändra knapparna (OSC, Wave1 etc. etc.) till bakbelysta sådana om det går att fixa på något vänster. Tror du att man skulle kunna ändra på det? Mina elektronikskills är inte riktigt vad dom borde vara nu förtiden.

  • Medlem
  • 2005-08-01 19:56
Ursprungligen av agoraph0bia:

en annan sak, kommer kittet vara _komplett_?

Japp, det ska vara helt komplett.

Ursprungligen av agoraph0bia:

Som sagt är eventuellt intresserad utav ett kit aswell

Grymt! Skicka en intresseanmälan till adressen på hemsidan så kommer du med i vår statistik

Ursprungligen av agoraph0bia:

en annan sak som jag skulle tycka var rätt snyggt är om man skulle kunna ändra knapparna (OSC, Wave1 etc. etc.) till bakbelysta sådana om det går att fixa på något vänster. Tror du att man skulle kunna ändra på det? Mina elektronikskills är inte riktigt vad dom borde vara nu förtiden.

Nja, det blir nog ganska svårt... Först måste du hitta knappar som passar i hålen, sen måste lysdioderna i dem kopplas till processorn och programmet ändras så de indikerar något vettigt. Fast det är klart, vill du bara att det ska blinka när du trycker på dem är det nog enklare att fixa.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-08-01 20:09

Asballt! Det finns ingen möjlighet att prova en om man råkar bo i Lkpg elle?

  • Medlem
  • 2005-08-01 20:31
Ursprungligen av Mårre:

Asballt! Det finns ingen möjlighet att prova en om man råkar bo i Lkpg elle?

Det går att ordna

Dra iväg ett mail till info-adressen på hemsidan så kan vi bestämma något.

"Nja, det blir nog ganska svårt..."

Ok. Men it's all good! Jag skickar iväg ett mail efter jag försökt lokalisera min lödstation etc.

Finns det möjlighet att spara ljud/banker eller är allt "on the fly" så att säga? Lite tråkigt om ens tweakande försvinner när man bryter strömmen Om SySex är på G så kanske en dumpfunktion även är kommande, så man kan dumpa över ljud/banker till sin sequencer? Ser smarrig ut.. Hm.

  • Medlem
  • 2005-08-01 20:29

Jag märker att det saknas en hel del info på hemsidan. Jag kopletterar lite vartefter... En ordentlig specifikation kommer så snart jag hinner!

Ursprungligen av Katzenjammer:

Finns det möjlighet att spara ljud/banker eller är allt "on the fly" så att säga? Lite tråkigt om ens tweakande försvinner när man bryter strömmen Om SySex är på G så kanske en dumpfunktion även är kommande, så man kan dumpa över ljud/banker till sin sequencer? Ser smarrig ut.. Hm.

Det finns 31 patchminnen. Men det är tänkt att det ska komma en dumpmöjlighet så man kan spara undan ljud.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-01 20:40

Går den att bygga i rack-form tro?

  • Medlem
  • 2005-08-01 20:48
Ursprungligen av lasselu:

Går den att bygga i rack-form tro?

Det finns väl inget som hindrar rent tekniskt, men om man vill hålla sin AvrX lycklig ska man låta den bo en en desktoplåda

  • Medlem
  • 2005-08-01 21:57

Shit vad inspirerad man blir. Hur många timmar har ni lagt ner tror du?

Fantastiskt grabbar! Vilka hjältar! :kaaaka!: :eek:

  • Medlem
  • 2005-08-02 00:36

krank: Det vågar jag inte ens fundera på... Många.

Nu har jag i alla fall lagt upp ett dokument med lite mer utförlig info. Det är säkert en del som fattas (det är sent och jag är trött) men det är en början...

  • Medlem
  • 2005-08-03 10:40

Den här tråden var från början bara menad att säga "Kolla vilken cool synth vi har byggt!". Vi hade ganska blygsamma förhoppningar om att folk skulle vara intresserade av att köpa en byggsats, så vi betraktade den bara som ett hobbyprojekt. Det kanske var lite naivt, och jag skulle vilja be om ursäkt om någon tog illa upp för att vi diskuterade den här. I fortsättningen vore det nog bättre att hålla alla diskussioner om den på hemsidan.

Fan, jag blir så impad av folk som kan fixa ihop nåt sånt här! Skulle gärna vilja själv. Å andra sidan skulle det väl ta för mycket tid av musikskapandet så det stupar ju redan där... Å så är det ju ju det där med att jag saknar en lödkolv... För det är BARA avsaknade av en sån som gör att jag inte fixar en sån här grej :rolleyes:

Snyggt jobb!!!

Bevaka tråden