- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag är just nu på storjakt efter en gammal go presetsynth i stil med Yamaha SY-1 och Roland SH1000. Den får gärna ha midi/CV men det är väl mer en önskan än ett krav.
Vad finns det egentligen att välja på när det gäller sådana här som jag kanske missat och vad bör jag betala?
Det vore kul med lite erfarenheter då jag vet att det inte är alla presetsynthar som är användbara.
De jag kommer på på rak arm är Korg Micropreset 500 & Korg Synthe-Bass,
vad man bör betala för dessa har jag ingen aning om dock,
vi har sålt dom för runt 3.000:- i bra skick (japp, lite mycket kanske, men....).
De är rätt så roliga tycker jag iaf, mycket coolare än t ex SH1000.
Yamaha CS15D... (Kanske ska sälja min, även om den har sin charm)
Yamaha CS15D... (Kanske ska sälja min, även om den har sin charm)
Den hade jag inte ens hört talas om. Skitsnygg var den iaf. Men den verkar ju också erbjuda lite mer än t.ex. standard presetsynthen.
Jag kanske borde tillägga att jag har 2300:- (inte inkluderat eventuell frakt såklart) att handla för. Så de mest ovanliga modellerna eller de som normalt är dyra begagnat får kanske gå bort.
Det underlättar när man vet vad man ska leta efter för namn. Så tusen tack för tipsen som postats än så länge.
En Minitmoog kanske? Om du kan hitta någon...
Om du är beredd att gå upp lite i pris, så finns ju alltid Yamaha CS-80.
(Ja, ja, den har förstås även möjlighet att ställa in egna ljud, men presettarna är väl det du är ute efter... )
Gå upp lite i pris? :kaaaka!: Det hade varit ett riktigt slöseri att endast använda en CS80 för presetljuden.
Saken är den att jag hade en Yamaha CSY-1 orgel innan och som namnet antyder var där en Yamaha SY-1 inbyggd. Efter flyttning till mindre yta kunde orgeln inte följa med och nu saknar jag denna synth.
Så om jag inte kan få tag i en SY-1 så kanske något annat i liknande stil.
En sådan orgel equinoxe!
Ja, precis!
Mitt exemplar var dock i behov av en rejäl service. "Lesliet" hade ett kontaktfel och synthens oscillator svajade. Så en översyn av en kunnig tekniker hade gjort sig bra.
Dessutom hade jag velat ha en trigg in för orgelns rytmbox och autochord funktion. Men det hade kostat en jäkla massa + att den inte direkt var portabel. Men jag saknar den iaf och då främst synthen...
Förresten... Vet någon om Roland SH-2000 har någon CV/gate? Fick tipset om att denna maskin kanske skulle vara väldigt lik Yamaha SY-1 i ljudet och därmed vad jag sökte.
Tjena equinoxe,
Såvitt jag vet så saknar SH-2000 CV/Gate.
Förutom de synthar som redan nämnts, här är några fler alternativ på "preset-synthar":
1) Multivox MX-2000 "Duosonic" (Tillverkad i Japan av Hillwood, troligen omkring 1976): funktions- och utseendemässigt väldigt lik Roland's SH-2000. Ett stort plus är att den har
2 oscillatorer istället för en!)
2) Multivox MX-880 (Jag är inte säker men jag misstänker att det är en modernare version av MX-2000, ca 1978).
3) Arp Pro/DGX mk I & II (1977/78, efterföljaren till Pro-Soloist)
4) Moog Satellite (1973, tillverkades under licens (från Moog) av Thomas Organ Co.)
5) Thomas Synthi 1055 (1974, Thomas' upgraderade version av Satellite)
6) Korg 900-PS (1975)
7) Korg Sigma (1979, på den här synthen så kunde man mixa olika presets och spela på samma gång)
Ej att förglömma...flera av de Italienska keyboard tillverkarna, som tex EKO, Crumar, Elka, Welson, Jen etc. kom också ut med ett gäng (mono) "preset-synthar".
Fast den är digital...
Det finns en Yamaha SY-1 ute på annons nu iaf. Killen som har den ville inte skicka vilket jag kan förstå. Tyvärr saknar man ju både bil och körkort...
Ska iaf försöka tala lite lent med honom nu och se om inte kan göra ett litet undantag. *hoppas hoppas!*
Vart finns den då? Någon här kanske kunde skicka på den åt dig och eventuellt köpa och den och skicka den till dig.
Tror du att det finns så snälla själar här Pippin?
Synthen finns nära Göteborg skrev han till mig. Tyvärr har han inte hört av sig än.
Han kanske tycker jag är dryg som inte fattar att han verkligen inte tänker skicka den.
Får hoppas på svar i morgon istället.
Sitter själv på en SH-2000, som jag tycker mycket om. Jätteanalog Roland-oscillator genom Moog-filter med en levande resonans. Den är förstås begränsad ljudmässigt, but that goes without saying. Har ej CV/Gate och jag har inte hört talas om nån som lyckats modda dit vare sig CV eller MIDI, de interna kretsarna är visst lite underliga.
Hupp, jag glömde aftertouchen på SH-2000 som ju är en ganska skoj feature...
Förmodligen kommer jag att rikta in mig på en Roland SH-2000 om jag inte får tag i förstahandsvalet Yamaha SY-1 (eller Yamaha SY-2). De verkar väldigt lika varandra.
Men har SH-2000 ett riktigt moogfilter? Vad jag har förstått så började de tillverkas med ett sådant som snabbt blev utbytt när stämningshoten från Moog strömmade in. Eller du ahr kanske haft turen att få tag i en av de första modellerna?
Det är ett ladder-filter, dvs samma design som Moogen, så vitt jag fattat. Kollade runt på nätet och det stämmer nog att det bara är de tidigaste modellerna som har detta filter.... tänkte inte riktigt på det... ska jag vara ärlig är det nog filtret som gör den rolig för min del. Min är moog-filter-modellen.
Peo,
Synthen du postade en bild på är efterföljaren till "ProSoloist", nämligen Pro/DGX (som kom ut i början av '77). Modellen "Soloist", som har ett helt annat utseende, kom ut redan 1971 och använde sig av samma typ "Moog-ladder" filter som de tidigare modellerna av Arp 2600 (dvs "4012 filtret").
Filtret i ProSoloist (och mk I versionen av Axxe), "4034 filtret", var också en variant på Moog's ladder design.
Pro/DGX:en däremot (synthen på bilden ovan)använde sig av Arp's på den tidens nyligen introducerade "4075" filter, som enligt vissa tydligen inte låter riktigt lika bra som de tidigare "Moog" filtren.
Micke
Peo: Jo, Steve nämnde också den. Det lär ju ha varit Vangelis huvudsynth innan CS80:n kom in i bilden så för mig är det väl ett gott betyg. Fast jag har aldrig sett en sådan till salu eller ännu mindre hört talas om någon som har en. Men jag är rejält nyfiken på hur den låter.
""4075" filter, som enligt vissa tydligen inte låter riktigt lika bra som de tidigare "Moog" filtren."
Och som enligt andra låter bättre
(jag har inte bestämt mig)
"Otroligt tufft att billiga presetsynthar ofta fått ha likadana filter som dyrare maskiner. "
Dessa filter är ändå väldigt enkla och väldigt billiga att tillverka.
Volantiz,
Jag antar att smaken är som baken som dom säger (hehe..)
Vilken Arp synth är det du har som har 4075 filtret? ..de flesta Arp modellerna som släpptes efter slutet av 1976 hade ju det filtret.
Det ska tydligen vara ganska lätt att "rätta till" filtret så att det låter som det var menat att
det skulle göra från första början. För du vet väl att 4075 (och 4072) filtret kom med ett design fel (som lätt kan rättas till).
Micke