Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matrix-6

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejhallå, nu kommer en fragå..

Matrix-6.. den verkar vara stålmannen i många syften.
Är det nån som har en eller använt en så den vet ifall det är en supersynth eller Korg DW-8000 med annat namn?
Är den ett bra köp(för sisådär 4500 sek)?

Mvh Axel W

Jag har använt Matrix 6 en hel del för ett antal år sedan. Har programmerat en hel del synthar i mina dagar, men lyckades aldrig få de där riktigt sköna ljuden ur den som jag först trodde den var kapabel till. Den är inte direkt fet och någon värme att tala om har den heller inte. Men som en komponent i en helhet fungerar den helt ok, speciellt om du gillar 80-talssoundet!

Keyboarden är väldigt rapplig jämfört med dagens synthar, så någon bra controller är den inte. Touchknapparna brukar vilja krångla (har med åldern att göra), kolla det innan köp. 4500 är ett ok pris om den är i mycket fint skick.

DW-8000 är det knappast då den har en drös samplade vågformer. M6 har bara de traditionella syntvågformerna sågtand, puls och möjligen någon mer. Med lite delay, chorus och reverb så kan man någ spela "jump" med en Matrix-6 också. Det går med en JP-8000.

Har inte nuddat en m6 på över 10 år men minns den som en bra synt, lite jobbig att pyssla med men ljudet är det inget fel på. För 4500 skulle jag ändå vända bort blicken med tanke på nyare syntar i samma prisklass som låter minst lika bra, har fler funktioner och därför är mer kul.

..men i övrigt så är det en ¤%&"# bra synt. Den gör klart bäst ifrån sig då den får lira annorlunda melodiplink och svepljud. Den låter väldigt bra även utan effekter och dynamikprocessning till skillnad från t.ex. jp8k

Priset är väl ok.. men jämfört med många andra syntar som verkligen dykt i pris så skulle även jag kolla åt något annat istället.

  • Medlem
  • 2005-08-05 01:28

Lyssnade på en så sent som idag. låter mycket trevlig. Bättre än dw-8k enligt mej. Vad jag kunde märka så är det inget fel på knapparna. Spelade på den som annonseras ut på "vedolin"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-05 01:56

Stålmannen i matrixsyften heter Matrix 12 och även Xpander. Matrix 6 sågs som en lite underlig budget-oberheim (dock var den dyr med sina modiga 19.000:- i riktpris, billigt jämfört med 12:an...). Matrix 6 har möjligen upptäckts nu lagom till eftertexternas tid, när allt med analoga filter får kliva upp på scenen. Visst är det en kompetent synt och visst är matrixmodulationen där, därav namnet, men 4500:- är över överkanten. Finns roligare syntar för 1500:- om jag ska vara ärlig, och det ska jag. Och det är nog 1500:- den borde kosta om hypen inte var så tossig. Bjuder du 2000:- för den så är det också en bra affär. Men mer än så känns lite konstigt. Tycker jag. Rackmodellen Matrix 1000 - som dock inte kan programmeras "i sig självt" men har en förbluffande mängd ljud... (1000 st)... har jag sett för så lite som 1000:-. En annan rackmodell heter Matrix 6R men den är löjligt stor för racket... med tanke på att den låter exakt som den slimmade Matrix 1000-synten...

Jag tycker den är en skön synth, fast den har ett par nackdeler som typ tangentbordet, man får hamra sig blodig för att kunna använda AT. Gillar inte att den INTE har chorus så ljuden blir rätt tunna, men kör man med extern effekt så är det en underbar synth. Mono utgång och kunna lägga split är käckt men valbart olika antal röster 0+6, 2+4, 4+2, 6+0 har jag för mig. Editorn till datorn OB6000 är NÖDVÄNDIG...ett jävla pillande med softtouch-knappar a´la Juno2 (utan hjulet).
4500 låter som ett rimligt pris, iaf för ett par år sedan, idag kanske den borde vara billigare, den är ju INTE analog, låter inte speciellt analogt tycker jag, men bra på sync-aktiga ljud och sköna Front242 ljud.
Nästan så jag blir sugen att ha en igen...
Samplade av ljuden i den innan jag sålde den, kan lägga upp, en lång fet sampling med alla ljud, ek redigerade/uppklippta.
Går inte ens att jämföra med DW8000, som är grymt bra på sitt sätt, men oxo dess tangentbord är kasst (tycker jag). En DW8000 kan man väl få för runt 1500, hade jag nog hellre köpt.
Ang Matrix-1000, det är samma motor i den som M6 fast ej split, nackdelen är väl att orka leta fram bra ljud i de 1000 presets som finns...

Skall du ha en värsting så ÄR det Matrix-12 elr X-Pander som gäller...glöm att det är en bassynth...tycker/tror nog den påminner mer om Andromeda A-6.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 09:33

Nu behöver det förklaras en del saker här:

Matrix-1000, -6 och -6r är alla analoga syntar. De har DCO:er, dvs digitalt kontrollerade analoga oscillatorer. Skillnaden mellan -1000 och -6(r) är att -6:orna har en oberoende digital "klocka" per oscillator, M-1000 använder samma klocka till båda i varje röst, så det kan bli en liten skillnad i ljud eftersom de ligger i fas hela tiden. (Förutom att M6:an har split då, men det är en OS-grej.)

Editering: Alla tre syntar måste man i princip använda en editor i datorn för att pilla med ljuden, det finns en gratiseditor som heter JSynthLib för det. Det PF menar med att M-1000 inte kan programmeras i sig självt är att den inte har några rattar på själva synten för att editera ljudparametrarna, det går givetvis aldeles utmärkt att programmera den via editor eller en Access Matrix Programmer, en hårdvarupryl för att editera M-1000.

Kort och gott: Om du gillar ljuden, köp en Matrix-1000 i stället, då får du en liten kompakt rackmodul i stället som har 800 ljud i ROM som inte går att editera samt 200 ljud i RAM som är fullt editerbara med hjälp av datorn. En M-1000 går på ca 1500:- i dagsläget.

/Fredrik

Den här länken har kanske postats tidigare, men förtjänar att visas igen:

http://www.oegb.at/chemie/cafe/matrix6_workshop.mp3

Matrix-6 är en trevlig synt. Som polysynt är röstantalet kanske något litet. Den har en knepig MIDI sysex-implementering som gör att moderna MIDI-kontrollers inte kan användas effektivt för editering, utan det behövs en specialanpassad datoreditor.

Hm, har M6 reverb och delay?

Nej, Matrix 6 har inga som helst effekter. I sann tysk anda har de smetat på effekter a la Modern Talking/dansband..

Nu kommer jag inte ihåg vem det var.. men någon hade AB-testat 1000 vs. 6 och kom fram till att 6:an tydligt lät "fetare". Enbart individuella ex som låter olika eller det kanske är så?

Mina samples av Matrix-6 och Korg Trident...skulle ha varit min moddade DW-6000 men råkade ta fel fil... OBS STOOORA WAV-filer.
http://212.214.253.132/~ronny/samples.html

Finns väl inget som heter Digitalt kontrollerade analoga osc? Det är DCO, har då aldrig läst om att M6 har VCO som styrs digitalt, då borde analog-entuiasterna jublat.

En konkurrent om man vill ha OB6-ljud är att köpa en CHEETAH MS6 som är uppbyggd med samma kretsar fast 6-röst multitimbral i 1HE rack.

Du har inte funderat på vad C står för i vCo och dCo? Inget som hindrar själva oscillatorn från att vara analog, eller digital heller för den delen.

edit: med ditt resonemang bör det bara finnas beteckningarna AO och DO.

Vet vad det står för men som du beskrev det kan det vara vilket som, inget om ATT det styr VCO, det hade man isåfall läst om på nätet och alla synthforum.
Isåfall kan man kalla alla DCO-synthar för digitalt kontr VCO, eftersom de inte är hel-digitala som DX-syntharna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 11:38
Ursprungligen av synthetic:

Vet vad det står för men som du beskrev det kan det vara vilket som, inget om ATT det styr VCO, det hade man isåfall läst om på nätet och alla synthforum.
Isåfall kan man kalla alla DCO-synthar för digitalt kontr VCO, eftersom de inte är hel-digitala som DX-syntharna.

Syntforum har inte alltid rätt tyvärr... (Inte ens det här!) :kaaaka!:

I M-1000/6/6r sitter det digitalt kontrollerade analoga oscillatorer, det är i princip en analog rampgenerator som är synkad till en digital klocka. Vågformen som kommer ut är helt kontinuerlig.

I exempelvis Poly-800 sitter det en DO, en digital oscillator, det är en krets som approximerar en analog vågform med hjälp av stegfunktioner. Vågformen blir "stegad".

I princip borde tex Matrix-12:ans oscillatorer vara DCVCO, dvs en CPU styr en VCO via en D/A-konvereterare. Matrix-6:ans är DCO:er, dvs CPU styr den analoga kretsen direkt med klocksignaler. Poly-800 är DO, dvs oscillatorn är helt digital.

/Fredrik

"En konkurrent om man vill ha OB6-ljud är att köpa en CHEETAH MS6 som är uppbyggd med samma kretsar fast 6-röst multitimbral i 1HE rack"

OB6.. menar du obmx eller en ob8 med två borttagna röstkort? Eller har jag missat en modell?
Om man är ute efter en matrix så känns inte ms6 som något vidare alternativ även om den kör med samma chip. Matrix storhet är modulationerna.

M6 menar jag...Oberheim 6 förkortat.

Bionik har helt rätt i VCO/DCO-frågan för övrigt..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-05 13:22
Ursprungligen av Bionik:

Intressant läsning...tack...

Se denna sida där de gör grundlig beskrivning av Matrix-12 som anv 6st 3374 Dual VCO ...http://www.sequencer.de/moogulatorium/xpander.html

Ang M6:
Jag ger mig enl texten nedan... fast tycker inte det stämmer till 100%.

"
Matrix 6 & 6R /// Matrix 1000
Both Matrix use six CEM3396 'Synth on a Chip', M6 has wide body version (600mils), M1000 the small (300mils) one. Both Matrix synths have DCOs. Master clock is derived from a quartz on the Matrix 1000 and from three free running, software calibrated (voltage controlled) oscillators on the Matrix 6.
M6 has a 4 to 2 split mode, the M1000 lacks this hardware, otherwise the voices are (nearly) the same.
6 CEM3396 Dual Wave Processor (Wide body?)
old definitiion: Matrix 6 and Matrix 1000 differed in the way that the M6 had a couple of Curtis chips to generate a voice while the M1000 used a "synth-in-a-box" chip from Curtis that had the whole voice in one IC. Even the "Wave" selection feature was packed in there. I only don't know if Curtis developed this chip because Oberheim wanted them to do so. So, if someone wants to build his own analog synth, he might start with that chip. It's not the best sounding chip but very easy to build control circuitries around it. On the web, you might find interesting information about SSM and CEM chips.
"

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-05 11:47

Jag har en M6 sedan några år, låter fint, mycket mysigt filter och ljuden passar väl in i mixen, den har dock ganska sega VCA/enveloper så några riktigt snärtiga basar á la samplers eller typ Yamaha CS-5 eller AKAI AX-60 blir svåra att få till. Tycker den låter typiskt Kraftwerk och 80-tal. Asjobbig att programera, tar tid och även enkla ljud blir komplicerade att programera. Med lite tur, skicklighet och tålamod kan man få till realistiska blåsintrument och massa coola FM-ljud.
Jag skulle hellre slå till på en M1000, eller även en M6r då man inte har någon större användning för tangenterna. DW-8000 är en helt annan synt och den kommer inte i näheten av M6 utom användarvänligheten.
4500:- är bra pris.

  • Medlem
  • 2005-08-05 11:51

Om man tycker om att diskutera semantik kanske en DCO kan vara en digitalt kontrollerad analog oscillator, fast i praktiken är lär ju alla DCOer vara just digitala oscillatorer.

Alla analoga oscillatorer med digital styrning lär ju ändå kräva att processorn omvandlar sina digitala siffor till en styrspänning (eller -ström) så i så fall är de ju både DCO och VCO på samma gång? Och i så fall skulle ju en Minimoog som utrustas med MIDI plötsligt kunna kallas för DCO-synth...

Edit: Damn! Såg just synthetics inlägg... Fast mitt resonemang funkar ju ändå. Enligt citatet ovan så kan M6 oscillatorer kallas både VCOer och DCOer och då känns plötsligt diskussionen lite ointressant...

*klapp klapp*

Ursprungligen av Mario:

Om man tycker om att diskutera semantik kanske en DCO kan vara en digitalt kontrollerad analog oscillator, fast i praktiken är lär ju alla DCOer vara just digitala oscillatorer.

Alla analoga oscillatorer med digital styrning lär ju ändå kräva att processorn omvandlar sina digitala siffor till en styrspänning (eller -ström) så i så fall är de ju både DCO och VCO på samma gång? Och i så fall skulle ju en Minimoog som utrustas med MIDI plötsligt kunna kallas för DCO-synth...

Edit: Damn! Såg just synthetics inlägg... Fast mitt resonemang funkar ju ändå. Enligt citatet ovan så kan M6 oscillatorer kallas både VCOer och DCOer och då känns plötsligt diskussionen lite ointressant...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 12:51
Ursprungligen av Mario:

Om man tycker om att diskutera semantik kanske en DCO kan vara en digitalt kontrollerad analog oscillator, fast i praktiken är lär ju alla DCOer vara just digitala oscillatorer.

Alla analoga oscillatorer med digital styrning lär ju ändå kräva att processorn omvandlar sina digitala siffor till en styrspänning (eller -ström) så i så fall är de ju både DCO och VCO på samma gång? Och i så fall skulle ju en Minimoog som utrustas med MIDI plötsligt kunna kallas för DCO-synth...

Edit: Damn! Såg just synthetics inlägg... Fast mitt resonemang funkar ju ändå. Enligt citatet ovan så kan M6 oscillatorer kallas både VCOer och DCOer och då känns plötsligt diskussionen lite ointressant...

Ja ungefär nästan, nej, och nej...

1. Man får lite problem med Juno 106:ans DCO:er, de är kanske DO:er. DCO har i praktiken historiskt sett alltid betytt digitalt kontrollerad analog oscillator.

2. I tex Prophet 5 så sitter det VCO:er, de styrs via en D/A-omvandlare från en Z80 CPU. Men oscillatorerna är helt analoga, de tar en analog styrsignal och de måste stämmas eftersom frekvensen beror på kretsarna som sitter kopplade på flera av benen så man stämmer kretsen med en trimpot för att alla oscillatorer skall ge i princip samma frekvens vid samma styrsignal från CPU'n, men de kommer inte att ligga i fas.

I M-1000 sitter det 3396:or, på ben 4 och 8 _skall_ kretsen matas med en digital klocksignal, annars funkar den inte! Den klocksignalen bestämmer helt och hållet frekvens och fas hos oscillatorn. Har man samma klocksignal till båda oscillatorerna så kommer de att ligga i fas. Hos M6 är det olika klocksignaler till de båda och man får ett maffigare ljud eftersom de blir okorrelerade.

3. Se 2. M6:ans oscillatorer kan aldrig kallas VCO:er eftersom de inte klarar sig utan en digital klocksignal. På samma sätt är den MIDIfierade minimoogens oscillatorer alltid VCO:er eftersom kretsarna fortfarande matas med en analog signal(som kommer från en D/A via MIDI-kontakten).

*Det stämmer att DCO-VCO-diskussioner sällan leder någonvart, det här är första gången jag lägger mig i en sådan, men snart lägger jag av...

/Fredrik

Skillnaden mellan en DCO och en digital oscillator är ju hur ljudet genereras. Bara för att något styrs digitalt betyder det inte att det är digitalt i sig. Alla analogsyntar med minnen har ju digital kontroll av de olika parametrarna (förutom Yamaha GX-1 och liknande obskyriteter), men det gör dem inte till digitalsyntar.

En digital oscillator är för mig en oscillator där allt från kontroll till ljudgenerering sker digitalt. Tex DW-8000, DX7 eller VA-syntar.

Nån som orkat ladda hem Matrix-6 WAV:en?
Jag kanske skall konv till mp3 istället, vad säger Ni?

Men nu blandar ni ihop två helt olika abstraktionsnivåer. Om vi drar in en nivå till så kan vi säga att oscillatorn egentligen är styrd av personen bakom tangenterna/rattarna/whatever.

Bevaka tråden