Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akai s-950

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 01:03

Tänkte köpa hårdvarusampler Akai s-950 i standard utförande för 500:-
låter det rimligt?Jag tänkte ja skulle få tag på ett extra minnes kort oxå.
Det jag planerar att använda den till är lite 12 bitars trummsamplingar.
Har ni några råd?

vet inte men det låter väl OK!?
- hyllar även rolands s-220 och akai s-612(klipper och spolar samplingar med 2 reglar på den senare!)

Det låter väl schysst. Inga pengar ändå, ju. Den ska ha en häftig (dålig men därför häftig) time-stretch funktion, har jag hört.

Det är helt ok.. kul sampler.. men _väldigt_ jobbig att använda om man inte har tålamod och bra koll på samplers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-07 10:43

Jag hade en s900 förut, som jag saknar. Tyckte den var lättjobbad och rolig. Om du ledsnar på den sen så köper jag den gärna av dig

Påminner mig om min avlidna S900 som står i hyllan o väntar på nya återupplivningsförsök.

  • Medlem
  • 2005-08-10 01:51

Hur är det egentligen med Akai S900/950 och att sampla i lo-fi vs. bitcrusher? Vad säger puristerna? Får man riktigt samma crunch av att bitcrusha en inspelning ursprungligen gjord i 16-bit 44 khz som att köra det genom sin gamla Akai på lägsta inställningarna? Har varit sugen länge på att skaffa just en S900 enbart för att kunna göra riktigt lo-fi röstsamplingar och effekter.

Anledningen till att jag frågar är för att jag en gång i tiden hade en sampler till min Amiga 500, och det lät tokfränt när man samplade grejor på den... riktigt krispigt och härligt. När man kör något genom bitcrusher-plugin på sin PC så låter det bara..... fel. Känns det som.

Ursprungligen av Kada:

Hur är det egentligen med Akai S900/950 och att sampla i lo-fi vs. bitcrusher? Vad säger puristerna?

Jag tycker S900/S950 låter väldigt bra för att vara 12-bitar, även när du börjar sampla saker och pitcha ner (typ spela skivor på 45 varv och pitcha i samplern) eller på låg HZrate. Den låter överhuvudtaget inte speciellt LoFi i i mina öron, hänger väl förmodligen rätt mycket på AD(och DA)?

Jag upplever att det soundet man får ur S900/950 och MPC60 m fl låter hårt, punchigt och med förhållandevis bra diskant och lämpar sig utmärkt för trummor,

till skillnad från t ex EMUs 12-bitsburkar som jag tycker generellt låter mera knas och lofi på det där klassiska bitchrusher sättet (även om man ju kan få fina, rätt rena saker ur dom också).

S950 är väl f ö funktionsmässigt i princip identisk med S1000 (fast det är en 12bitsburk), jag har för mig att de fanns sida vid sida i Akais sortiment på den tiden (har en gammal broschyr någonstans).

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-08-10 14:12
Ursprungligen av j antoni:

S950 är väl f ö funktionsmässigt i princip identisk med S1000 (fast det är en 12bitsburk), jag har för mig att de fanns sida vid sida i Akais sortiment på den tiden (har en gammal broschyr någonstans).

...& Tom Oberheim himself byggde en 16-bitars expansion till S950!
...det lär vara en utveckling av denna expanderade S950 som blev S1000...

Jag tror krispet från amiga 500'an mest beror på vikningsdistortion pg.av. att antivikningsfiltren som fanns, eh... inte fanns helt enkelt

Det kanske är utvecklingen av översampling och så som gjort att nya samplers låter så
kliniskt rent. Vi kanske rentav vill ha vikningsdistortion

När det gäller bitreduktion osv. så tror jag inte att en 12-bitars sampler har så
mycket ljuddefekter på grund av just bitupplösningen. Effekten av en bitreduktion
från 16 till 12 bitar skitar inte till ljudet sååå mycket...

Citat:

inte fanns helt enkelt

Jodå, men det gick att sätta av och på. Fanns ett kommando för det i nån Soundtracker-version. Eftersom det även styrde powerlampan så använde många det som en cool effekt, vilket gjorde att det lät ganska lustigt i en bra anläggning (på min stereo hördes aldrig skillnaden). Hur det var med filter på de samplers som fanns vet jag däremot inte. (pajjade min för många år sen)

1
Bevaka tråden