Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga (Roland D70) tangenter...?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har renoverat upp tangentbordet på min D70 så gott det går. Har rengjort kontakter till tangenterna etc. Trots detta är tre tangenter halvtaskiga. En har full velocity hela tiden och de andra två är småglapp (MIDI fungerar med velocityn är så att säga glapp).

Vad/hur kan man mera göra för att försöka fixa detta?
Någon som har erfarenheter av detta?
Vad tror ni det skulle kosta att lämna in synthen för renovering hos en musikaffär eller liknande?

(Trevligt forum föresten)

Välkommen hit. Ännu trevligare kommer du säkert att tycka att det är när du får veta att Björn som jobbar på Roland brukar titta in då och då och svara på sådana här frågor. Tyvärr kan inte jag hjälpa dig. Vi får hoppas att Björn läser det. För övrigt verkar det vara rätt vanligt att vissa tangenter ger fullt spett på lite välanvända Roland-grejer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 11:04

Om det är liknande tangentbord till D-70 som till D-50 så är det problem med de där gummimattorna som har de två kontakterna för velocity i sig. Tanken är att tiden det tar mellan det att första kontakten och andra kontakten sluts bestämmer velocitynivån. När gummit blir gammalt blir det sprött och kan spricka, då får man max-velocity på en eller ett par tangenter bredvid varandra. Det finns bara ett sätt att fixa det på, man ringer Roland Service på öhm, man slår upp Roland Scandinavia på Gula Sidorna på nätet och ringer servicenumret mellan 14 och 16. Där berättar man vad som är problemet och så kan de skicka nya gummimattor per postförskott. De är inte särskilt dyra, några tior styck har jag för mig. Det är lika bra att byta alla på en gång eftersom alla är lika gamla.

Om du är bekväm med att öppna och göra rent kontakterna så kommer du inte att ha några som helst problem med att byta gummimattorna eftersom kontakterna sitter under dem.

OBS! Jag kan inte garantera att det är samma konstruktion i D70 som D50, men men största sannolikhet är det det. Björn på Roland vet och kommer att berätta vad du behöver för delar!

/Fredrik

Nä, gummimattorna har jag ju redan plockat bort när jag nu senast rengjorde alla 76 tangenter och allt jox runt omkring, inklusive gummimattorna.

Ska försöka hitta någon att ringa och beställa nya gummimattor.
Hoppas det löser problemet.

Tackar för svaren...

1
Bevaka tråden