Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang. RM1X

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo.
Blev lite sugen på nån liten låda som låter. Men har ett par frågor. Hur är RM1X som trumma? Duger den som det? Tänkte ha den i huvudsak till trumma och "skissblock" till idéer. Bör jag välja en EM-1 el. dylikt istället?

Sequencern är bra, ljuden och effekterna duger gott för skisser. EM-1 är ett klar sämre alternativ eftersom den har jämförelsevis begränsad polyfoni och stelare sequencer.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-08-08 17:57

Som Sisältää säger om RM1x så ligger styrkan i sequncerdelen och inte i ljuden. EM-1 har jag tyvärr inte provat.

Låter trumljuden kass med? Eller menar ni synthljuden?

• Medlem
  • 2005-08-08 20:49

Jag har bara testat RM1x som hastigast, så det enda jag kan säga om den är att den har iallafall ett grymt bra 909-trumkit.

EDIT: Hittade en länk med lite kommentarer från folk som äger burken: http://www.futureproducers.com/userreviews_reviews.php/model/32

Jag har för mig att grundljuden i den är färdigprocessade på alla möjliga vis.. dvs jättebra för nybörjaren.. men så fort man börjar jobba med dynamiken själv så är det inge kul längre. Mycket bra som sequencer och skissblock som sagt däremot!

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-08-09 02:33

Gå inte på skitsnacket att den har typ 700 ljud, jovisst kanske den har det, men många av synthljuden låter nästintill identiska bortsett från decay'en, något man ända kan ratta fram själv.

Går det förresten att läsa in sequencerfilerna man gör i rm1x:an i ex Cubase el. Sonar4? Är det ren midi i rm1x filerna så att säga?

• Medlem
  • 2005-08-16 17:53

@CS: Har du inte köpt ngn än???

Det är standard-midifiler och dos-disketter så det är busenkelt.

Ah. Najs.
Adde: Nä, ska göra det så fort jag har pengar.

Ensoniq asr-x är ju annars ett kul alternativ. De ligger i samma prisklass och har både interna rom-samplingar och en ganska så grov samplingsdel (vidareutvecklad asr10). Riktigt bra effekter i den burken dessutom. Tyvärr så är den ganska så buggig bara. (Jag har iofs inte testat nyaste operativet)

Okej, får kolla upp den också då.
Tackar för tipset iaf.

Med det sista operativ som släpptes var den fortfarande så buggig att den var på gränsen till oanvändbar. Ändå gjorde jag ett antal fullständiga låtar på den (tills den gjorde något fel vid sparandet och gjorde zipskivorna med alla samplingar och låtdata oläsbara)

Den sämsta musikinvestering jag gjort. Näst efter min Yamaha CX5M. Beware.

Inget man släpar med på live-spelningen direkt
..men ändå kul som skissblock. Jag satt ute på landstället en hel dag utan att kunna slita mig från den mer än ett par minuter för matpaus. ..mycket tack vare dess underbara effekter!

1
Bevaka tråden