Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ha ha ha, Mickeysoft...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 14:37

Jag tycker inte reklamen var särskillt upprörande.

• Medlem
  • 2002-06-06 14:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Jag tycker inte reklamen var särskillt upprörande.

Men du kanske inte är i nionde månaden??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 14:56

Jag tyckte den var ganska skön, men tänkte första gången jag såg den att många nog kommer hicka till när dom ser den.

För mig säger den bara "carpe diem" och jag tycker det är roligt illustrerat här.

• Medlem
  • 2002-06-06 14:59

Jag skulle vilja ta ett snack med de osjälvkritiska "moral"-faschister som trycker på för att stoppa den reklamfilmen.
Personligen tycker jag att filmen är bra, med ett mycket enkelt, helt sant och träffande budskap. 136 personer? Det var ju inte särskilt många. Varför skulle gravida och mödrar uppröras mer än andra? Blir man knäpp när man är med barn?

[ 06 Juni 2002, 15:00: Meddelandet ändrat av: stfm ]

• Medlem
  • 2002-06-06 15:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Blir man knäpp när man är med barn?

Visste du inte det? Ändrade matvanor, enorma humörsvängningar och bristande omdöme hör till vardagen när man är gravid...

Var kan man se den??

OBS det är OK, jag är inte med barn!
Det bara ser ut så

- Slice -

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 15:33

Jag tycker nog att den var rätt ordentligt sjuk. Och vad har den med Microsofts produkter att göra?

Tycker den är en av de roligare reklamerna jag sett.

Den gick på tv för några veckor sen, har inte sett den på sista tiden dock.

136 personer som klagade var väl inte så farligt. I Storbritanien måste det ju varit minst några miljoner som sett Xbox reklamen, och 136 irriterade personer av några miljoner är väl rätt lite? Det är ju alltid nån som blir upprörd eller stör sig på nåt... Den gick i Sverige förut på TV, men nu har den försvunnit.

• Medlem
  • 2002-06-06 15:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tycker nog att den var rätt ordentligt sjuk. Och vad har den med Microsofts produkter att göra?

Budskapet är ju mycket enkelt och verkligen inte nytt;

-Livet är kort, ta till vara på det.

-Carpe diem, fånga dagen.

-Var inte en som följer med strömmen.

-Life moves pretty fast... if you don´t stop and look around once in a while, you could miss it.

-Vilken godtycklig klysha som helst, som har med livet att göra.

Jag tycker nog att det är en ganska fin illustration av en i övrigt "mossig" slogan. Nymoralister slår ofta bakut, inte på grund av att de själva mår dåligt av det de ser, utan "bara för att...".
Samma typer tyckte att Benettons reklam var vidrig. Så fort det inte handlar om "Nya Softlan, mjuk som en mors smekning" så mår vissa illa. Jag mår illa av Softlans reklam, och skulle ha samma rätt att försöka stoppa den. Dvs ingen rätt alls.

PS X-Box, ett spel. Att spela är roligt och något man bör ägna en del av livet åt, enligt Microsoft.

[ 06 Juni 2002, 15:49: Meddelandet ändrat av: stfm ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 16:12
Citat:

quote: Jag tycker nog att det är en ganska fin illustration av en i övrigt "mossig" slogan. Nymoralister slår ofta bakut, inte på grund av att de själva mår dåligt av det de ser, utan "bara för att...".
Samma typer tyckte att Benettons reklam var vidrig. Så fort det inte handlar om "Nya Softlan, mjuk som en mors smekning" så mår vissa illa. Jag mår illa av Softlans reklam, och skulle ha samma rätt att försöka stoppa den. Dvs ingen rätt alls.

Ha ha, mycket bra skrivet! Själv mår jag illa när jag ser all denna smetigt äckliga reklam för blöjor, tamponger och Microsoft-produkter och kattmat: "Windows XP, om katten själv får svälja."

Benettons reklam var grisigt vulgär och cynisk tycker jag, och spelade på primitiva känslor. Fy fan. Vad har det med produkterna att göra? Det handlar ju ytterst bara om att kränga prylar. Varför ska de visa blodiga skjortor och döda människor? Sån skit vill bara väcka uppmärksamhet och synas.

Lägg märke till att de alltid använder blå vätska i tampong och blöjreklamen, inte röd eller brun. Blått ser väl lite snyggare ut kanske. Det är SÄLJET som räknas.

[ 06 Juni 2002, 16:16: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-06-06 16:27

Att Benettons reklam kunde uppfattas som cynisk kan jag förstå, men faktum är att den inte var det. Benetton är ett familjeföretag som hade (har?) ett samhällsangagemang och använde sin reklamplats för att belysa problem. Att de samtidigt hade sin slogan "United Colours of Benetton" under bilderna tycker inte jag gör saken omoralisk direkt. Oliviero Toscani som tog bilderna kan möjligen tagit sig själv och sin livsgärning på lite väl stort allvar, men till skillnad mot alla "icke cyniska" företag så lyckades Benetton faktiskt i sitt uppsåt. Nämligen att slå igenom mediabruset med ett budskap som i mitt tycke inte målade upp cynismen hos företaget, utan snarare räddhågsenheten i reklamvärlden.
Samma rädsla för lite tyngre budskap finns fortfarande nästan 20 år senare. Det tycker jag är synd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 16:45
Citat:

quote: men till skillnad mot alla "icke cyniska" företag så lyckades Benetton faktiskt i sitt uppsåt. Nämligen att slå igenom mediabruset med ett budskap som i mitt tycke inte målade upp cynismen hos företaget, utan snarare räddhågsenheten i reklamvärlden.

Syftet var väl ändå att sälja kläder? För de gör väl inte reklam för andra reklammakare?

Citat:

quote: Samma rädsla för lite tyngre budskap finns fortfarande nästan 20 år senare. Det tycker jag är synd.

Reklam handlar om att sälja prylar. Det är nog bäst att lämna politiken och de "tyngre budskapen" utanför reklamvärlden, eller vad tycker du? Blodiga kroppar och döda människor ser man varje dag på nyheterna.

Benettons reklam var osmaklig då och den är det fortfarande anser jag. Krig och våld är ett helvete, och det är fel att kittla sensationstarmen i syfte att kränga byxor och jackor för de välmående i Europa, USA och Japan. Tycker jag.

[ 06 Juni 2002, 16:53: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Avstängd
  • 2002-06-06 17:06

Helt rätt, XBOX-reklamen är/var stötande. Osmaklig rent ut sagt, liv och död är inget som passar med spel och sånt skit...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 17:51

Jo, det blir liksom lite svårt när de använder döden i reklamsyfte. Men faktiskt, Microsofts Xbox-film påminner en del om Apples gamla reklamfilm Lemmings, som ju också floppade totalt. Undrar hur många extremt välbetalda reklamare som arbetade med den filmen? Den filmen orsakade stor skada för Apple.

[ 06 Juni 2002, 18:02: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-06-06 18:43

Ni är medvetna om att ni själva en dag kommer uppleva den anstötliga företeelsen kallad död? Anledningen till att vissa finner det stötande är förmodligen att vi blundar för döden. Att man tycker att även födseln är anstötligt går i min mening utanpå det mesta.

Vem finner en snabbillustration av livet så vidrig att den inte borde få visas på TV? Enligt de uppgifter jag har 136 britter och 2 svenskar. Många andra avskyr istället all skitreklam man ser varje dag, Microsoft borde värna om de kunder som inte klagar.

Angående Benetton och reklamvärlden överlag, så förstår jag inte varför den kulturkraft som kanske har störst publik inte skulle kunna verka även i gott syfte, genom att väcka opinion. I min mening är det samhället och inte Benetton som är cyniskt, när de utgår från att Benetton är det.

DN, eller om det var SvD hade för några år sedan en reklamfilm och kampanj som tog upp krig och elände. Var inte det konstigt i så fall, eller eftersom de skriver om så mycket skit så kanske det är OK? X-Box titlar handlar nog i stor utsträckning om liv och död i olika former, så då borde filmen spegla produktens innehåll i vilket fall.

Jag tycker faktiskt att vårt samhälle är tillräckligt sjukt för att kunna tåla viss provocerande reklam. När de inte ens, som Jappreklamen med den målade Jamaicanen, pekar ut enskilda individer så ser jag inget problem alls.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 19:01

Har ni inte sett "Pang I Bygget" med John Cleese ?! Klart ni har!

John sitter uppgiven på en stol efter ännu en dags motsträviga vedermödor och för en monolog med sig själv...

"- Schwooooom!
- What was that?
- That was your life, kid.
- Can I get another one?
- No, sorry! "

X-boxreklamen talar samma tydliga språk.
Ett knytnävsslag i ansiktet.
Det behöver vi ibland.

[ 06 Juni 2002, 19:05: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Citat:

Ni är medvetna om att ni själva en dag kommer uppleva den anstötliga företeelsen kallad död?

Hur kan man uppleva något när man är död?

Jag vet - fånig fråga.

• Medlem
  • 2002-06-06 19:46

"Den lille semantikern", linguistiskt kit för den lille ordmärkaren. Komplett med meningsuppbyggnadskatalysator och kemisk ordanalys ..........259:-

Citat:

"Den lille semantikern", linguistiskt kit för den lille ordmärkaren. Komplett med meningsuppbyggnadskatalysator och kemisk ordanalys ..........259:-

VILL HA!!!

Jag tycker den reklamen är riktigt rolig, trodde faktiskt nästan inte på att det var reklam för en Microsoft produkt efter att ha sett reklamen för Windows XP.

Tråkigt att alla moralkärringar ska få rätt i dessa frågor, är helt säker på att det var fler som tyckte om denna reklam än vice versa.

1
Bevaka tråden