Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trumpads/Roland SPD-serie?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare! Har varit registrerad ett tag här, men detta blir första inlägget (vad jag minns).

En bandkollega letar trumpads/synt, gärna så "allt i ett" som möjligt med inbyggda ljud. Har kikat på Rolands SPD-serie.

Vad är den stora skillnaden mellan Spd8, Spd11 och Spd20?

Vill kunna assigna ljud till pads och spara det, gärna lägga separata effekter (reverb/delay) på ljuden (men inte tvunget) eller åtminstone globalt.

Ljuden blir i första hand "elektroniska kit", typ Tr808 osv så de ljuden få gärna låta okej.

All hjälp och andra tips mottages tacksamt!

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-12 01:29

I rubriken nämns octapad, och den kör jag med (octapad 2 för att vara exakt). Den är inte en allt i ett, men rätt ok att spela på och använda för bjällror, trummor osv. Jag fick min med en massa tillbehör för 2000:- (då med flightcase, och stativ).

Jag kollade in spd-serien lite innan, men kom fram till att 6 pads är rätt tråkigt, samt spd-s är den enda riktigt vettiga och antagligen den som passar er bäst. http://www.roland.com/products/en/SPD-S/index.html Skulle jag byta bort min octapad så är detta mitt alternativ som jag skulle föredra. Man kan sampla vad man vill i bra kvalité och effekterna är riktigt bra dessutom. Att den har tre "edge triggers" är riktigt skönt i stridens hetta då man bara måste ha en crash. Den är lite dyr och padsen lite för små, det är väl det enda tråkiga med den.

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 01:50

*suck* jag saknar min gamla octapad. Skit att man sålde den

• Medlem
  • 2005-08-12 10:16
Ursprungligen av killwithskill:

*suck* jag saknar min gamla octapad. Skit att man sålde den

Folk verkar hålla hårt i den, hittade octapad2 för 700 spänn för ett par år sen, har inte sett dom sen dess nånsans...

"*suck* jag saknar min gamla octapad. Skit att man sålde den"

Dito. Trots att man fick ont i händerna av de stenhårda slagplattorna.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-12 12:54
Ursprungligen av sawtooth:

"*suck* jag saknar min gamla octapad. Skit att man sålde den"

Dito. Trots att man fick ont i händerna av de stenhårda slagplattorna.

Du måste ha en benstomme av gips eller något, för jag har aldrig fått ont i handlederna av att spela på den. Däremot skinnet på fingrarna har blivit ömt av trummstockarna.

Den ser ju trevlig ut SPD-S:en. Fast kanske lite "overkill". Ska ju inte användas som "stand-alone" utan bara som komplement till ett vanligt trumset. Som sagts också lite dyr kanske...fast den fanns hyfsat billigt på ebay.

Fast samplingen är ju bra om man vill "bygga ut" ljudbiblioteket.

Några fler tankar eller förslag?

Edit: Ändrade rubriken lite...

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 09:27

Ett alternativ... Köp en trigg -> midipryl. Jag anväden en gammal Yamaha PTX-8 som jag köpte för 500 kr. Till det använder jag några gamla Tama pads. Det går att hitta ganska billiga Simmons pads också. Tanken är att du väljer midikanal och notenumber i PTX:en och sedan kan du banka loss på valfri midimaskin. Detta kanske är lite omständigare, men det funkar bra för mig! Det finns ganska många olika sådana här maskiner. Simmons TMI kanske? Undrar om inte Alesis racktrumburk också har trigg in?

Nackdelen är att mina pads (5 st + kick) tar ganska mycket mera plats än tex en Octapad... Men det ser rätt skoj ut!

Tack för tipset!

Just nu känns det som att riggtid, "size" och enkelhet är av högsta prioritet så lösa pads och moduler känns lite svårt.

Jag är rätt säker att det blir nån slags SPD-variant, men frgan är ju vad de stora skillnaderna mellan t ex SPD8 och SPD11 är? Både finns ju billigt på t ex Ebay att hittta...

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 09:49

Kollar här,

http://www.sonicstate.com/synth

Klicka på Roland så kanske du hittar det du behöver!

Har redan kollat Sonicstate...fast där står ju inget om SPD-8

Men tack ändå!

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 10:01

Yes

Det är ju intressant med prylar och grejor...att man kan bli så "brydd" även fast det inte ens är jag själv som ska spela på dem

Jag sålde min octapad för att finansiera annat, men det är en trevlig möjlighet att ha att trigga via midi på det sättet, så det blir nog till att DIY:a ett par själv ngn gång snart

1
Bevaka tråden