Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett högfrekvent ljud?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns ett slags drömskt hög-pitchat stråkljud som förekommer mycket på diverse U2 plattor och även i slutet av Coldplay´s låt "White Shadows" som jag länge har undrat över.

Någon som vet vad jag menar för ljud, och vad det kan tänkas vara för synth som åstakommer detta ljud?

Skulle egentligen vilja gissa på WaveStation, men jag tror inte den fanns första gångerna U2 använde det... Så antagligen är det nån FM-synth, typ DX7. K5000 kunde göra ett liknande ljud, det enda jag saknar med den...

Hmm...det ligger nog någonting i det du säger...för det var väl Brian Eno som gjorde introt till "Where the streets have no name" och där använde han väl en DX7 antar jag?

• Oregistrerad
  • 2005-08-13 17:17

Det som slår mig när du säger att U2 använder högt pitchade ljud så vet jag att dom använder sig av en sk E-bow på gitarren. Det hörs väldigt väl på låten With or without you speciellt i början på låten.

Ursprungligen av killwithskill:

Det som slår mig när du säger att U2 använder högt pitchade ljud så vet jag att dom använder sig av en sk E-bow på gitarren. Det hörs väldigt väl på låten With or without you speciellt i början på låten.

Nej e-bow vet jag att det inte är....det är liksom ett väldigt ljust ljud med ganska lång decay.

Det skulle iochförsig vara övertonerna från något orgelljud kanske?

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-08-13 20:23

Prophet VS har jag hört ryktas...

Om det stämmer skulle det ju helt klart förklara min spontana lust att säga Wavestation

Synd att jag inte har någonstans där jag kan lägga ut något ljudexempel...men ljudet förekommer iallafall i slutet av "Running to stand still" ifrån Zoo-Tv Sydney filmen.

1
Bevaka tråden