Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland sh2000

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-15 00:38

Funderar på att plocka upp en sh2000. Men har aldrig varit i närheten av någon live? E det nått att ha? Ungefär hur låter den (Jämfört med andra)

Det är väl en bantad SH1000. En presetsynt med några reglage. Vart hittar du alla koola gamla grejer? :kaaaka!:

• Medlem
  • 2005-08-15 11:36

Tidig Roland, mjuk och snäll skulle jag säga.

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 14:41

Köp en och skicka den till mig för en utvärdering.

Det var min första synth någon gång 78-79.
Som sagt en presetsynth med ett fåtal ljud men med reglage för att ändra filterfrekvens och resonance samt release har jag för mig.
Ljudmässigt ingen höjdare och naturligtvis väldigt begränsad (fast då tyckte jag den var underbar).
En cool funktion var dock aftertouch!! Kunde styra filtret, volym (tror jag) samt något kallat growl.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-17 12:34

en riktig bob hund synt måste jag inlägga! denna har väl samma filterkonfiguration som tb303an vill jag minnas. runt 94-95 var det många som ville ha den just för detta haha.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 13:06

Jag hade en ett tag, filtret var ganska skojigt. Den går inte(enkelt) att få att prata med omvärlden, så den måste spelas på live. Aftertouchen funkar bra också! Growl har jag för mig var ganska snabb modulation av filtercutoffen. Jag skulle själv inte ge mer än 1000-1500:- för en i riktigt bra skick.

/Fredrik

Jag har för mig att det finns två olika versioner av den med olika filter.. orkar inte plocka ner böckerna nu för dubbelkoll.. nån annan kanske vet mer med säkerhet?

• Medlem
  • 2005-08-17 17:48

Volantiz: Du pratar inte om SH3a nu då? Den finns i två versioner, en med moogfilter och en med rolandfilter. Moogfiltret var lite väl patenterat för att få användas...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-17 17:53
Ursprungligen av jgb:

Moogfiltret var lite väl patenterat för att få användas...

Naej.. sh2000. men SH3 och SH3a har jag bättre koll på

Citat:

Like the SH3, early SH2000s seem also to have infringed a patent, so a revised version with a new filter (serial numbers 578050 onwards) appeared somewhat later. A second revision (serial numbers 608900 onwards) featured an updated power supply.

..står det här: http://www.soundonsound.com/sos/nov04/articles/roland.htm

• Medlem
  • 2005-08-17 17:59

Volantiz: Aha, de gjorde tabben dubbelt upp!

Hade en SH3a ett tag, trevlig sak, men eftersom jag aldrig fick tummen ur och moddade den med cv/gate så fick den åka. Blev bara att den stod och gjorde ljudeffekter (på ett ytterst kompetent vis!).

jgb: SH3 kom ju bara kort innan SH2000 och då antagligen innan de blev tvugna att göra om den till SH3a. SH1000 kom t.om. innan SH3.. men hade då även den samma klonade filter?
Jag försökte tjacka den sh3a som feedback hade inne innan de stängde ner.. men de orkade visst inte svara på mail eller telefonsamtal

En polare har en knäpptyst sh2000 förresten.. den lyser å har sig iaf.. någon kanske vill tjacka den?

• Medlem
  • 2005-08-18 11:52

Jag fick för mej att det va sh3 som hadde samma filterconfig som en 303?

sh3 var den med moog-joxet

• Medlem
  • 2005-08-18 12:38

jo men rolandfiltret? sh-3/3a? det va väll 303-ish?

1
Bevaka tråden