Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni som lirar synth i hemmet

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan !

Ni som lirar synth i hemmet , kör ni med hörlurar eller ut i högtalare ?

Jag vill själv spela ganska högt för jag tycker analoga burkar gör sig bättre med
lite volym bakom, men finns det ngt hörlurs alternativ som funkar? , Det är
inte alltid som man har möjligheten att kräma på ordentligt.

// Jakob

  • Medlem
  • 2005-08-16 09:56

Högtalare nästan jämt, förutom när damen min tycker att det blir lite för mycket eller när det blir sent på kvällen. Gillar inte att stå/sitta med lurar för länge.

Nästan alltid med lurar. Men jag föredrar högtalare när jag mixar.

samma som jgb

Med högtalare till farbror polisen knackar på...
Det GÅR INTE att mixa med enbart hörlurar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 12:08

Jag kör nästan enbart hörlurar då mina hörlurar är bättre än högtalarna.. Ska dock skaffa rejäla högtalare om ett tag..

  • Medlem
  • 2005-08-16 13:16

Hörlurar!

Annars skilsmässa!

Ursprungligen av Kloon:

Hörlurar!

Annars skillsmässa!

Ojojoj... Visste hon inte vem hon gifte sig med?
-Du älskling, nu när vi varit gifta i tre år har jag en liten sak jag vill berätta...

  • Medlem
  • 2005-08-16 13:22
Ursprungligen av charliecrash:

Ojojoj... Visste hon inte vem hon gifte sig med?

Jo, men på den tiden gillade hon mig!

Ursprungligen av Kloon:

Jo, men på den tiden gillade hon mig!

Usch... Nu spinner tankarna iväg, jag vågar inte fråga mer

  • Medlem
  • 2005-08-16 13:26
Ursprungligen av charliecrash:

Usch... Nu spinner tankarna iväg, jag vågar inte fråga mer

Jag skämtar!
Vi har det bra, och firar 10 års bröllopsdag i September!
En underbar son som är 8.

Hörlurar bär jag, av respekt för min omgivning.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-08-16 13:25

Jag spelar aldrig, men när jag använder dom äre oftast lurar som jag kör på... mest för att jag är så läcker i hörlur!!!

Mix och dyl kör jag med 3par högtalare och 2-3par lurar... fast inte samtidigt förståss.... blir så trångt på huvet liksom

Hörlurar jämt! I slutet kollar jag dock av på vanlig HIFI anläggning för att se om basen är för hög.

Precis som JGB. Jag gillar inte att sitta med lurar nån längre tid... Får ont både i och på öronen.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-08-16 16:00

Är nästan allergisk mot hörlurar. Så samma som jgb typ.

Eller varför inte uttrycka det som Peps gamla trummis Bosse S
-Dra po till jao känner elementen vibrera i pannan po maj

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-16 17:27

Blandar ganska friskt, alltid bra med variation för öronen, för att kunna höra musiken på nya sätt. Man vet ju dessutom aldrig var musiken/ljuden kommer spelas i framtiden, vilket gör att ju fler olika lyssningsmedier som erbjuds desto bättre. plus att högtalare är omöjligt på natten och hörlurarna blir för tungt för mina delikata små öron under längre perioder.

  • Medlem
  • 2005-08-16 17:36

För det mesta via högtalare (utom nattetid när resten i huset vill sova...)

Högtalare helst, ibland sent på natten...(stackars grannar) tur man inte bor i nån fascistisk bostadsrättsförening.
Hör egentligen bäst när jag sitter i min soffa och inte på stolen framför datorn, så ibland får man gå och lägga sig på soffan och lyssna hur det egentligen låter, brukar ofta höra för mycket diskant!
Går man in på toaletten hör man en massa bas man inte hör ute i rummet.
Trixigt med hemmastudio, men jättekul..

  • Medlem
  • 2005-08-16 19:28

Bägge samtidigt. Lurar för detaljer och högtalare för att det ska kännas i kroppen.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-08-16 19:49
Ursprungligen av 18db:

Bägge samtidigt. Lurar för detaljer och högtalare för att det ska kännas i kroppen.

dito

Kör lurar (AKG 240) efter kl 19-20. Annars så kör jag i mina monitorer tills min sambo ber mig sänka eller ta på lurar. Det funkar klockrent Givetvis så mixar/mastrar jag alltid i monitorer.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-16 22:45

Vid komposition är det mest hörlurar eller hemmastereon, men vid mixning har jag numera PA och studiomonitorer som jag kollar grejerna på.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-17 10:13

Jag använder aldrig lurar eftersom jag tycker det ger helt fel känsla :hmmm: Jag använder nästan uteslutande min "PA-rigg" när jag pysslar med mina syntar ... :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2005-08-17 10:15

neriks: Å andra sidan så har ju du ett rum i källaren till musikskapande, det är allt lite skillnad det!

Har flyttat ner mina prylar till garaget för att kunna fläska på ordentligt 

Tyvärr kan jag inte spela in ngt då datorn står i huset , vet inte hur jag skall
lösa detta , kanske blir det en digitalporta i garaget.

Fick tag på ett ställ modell större med plats för 5 syntar, så nu skall mina canton högtalare monteras i huvudhöjd på sidorna av stället och den aktiva sub basen
riktas upp mot skrevet, det blir nice !!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-17 13:18

Jag kör aktiva monitorer, man vill ju att grannarna skall kunna känna basen. Lurar kör jag bara när jag stämmer syntar eller på natten, det funkar inte att finlira till ljud med lurar.

/Fredrik

Passiva monitorer + en subba. Subban brukar jag stänga av på nätterna om man sitter flera här å lirar. Sitter jag här själv sent å plinkar så blir det lurar.

Trådlösa hörlurar, annars pa´t eller vanliga stereon.
Hatade lurar tills jag skaffade trådlösa, inte så värst mycket inlevelse som högtalare, men funkar fint nattetid att ta sig runt i rummet utan krångel.

Alltid högtalare. Mina grannar tror nog att jag är knäpp alla redan ändå, så det spelar inte så stor roll. Ingen som klagat än. Så jag kör på tills de tröttnar.

Bevaka tråden