Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JV1080 ---> Fantom XR?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om det går, och i så fall hur, att överföra patchar och performances från JV-1080 till Fantom XR?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-08-16 18:08

Nej, till Fantom-S fanns det en kille som fixade alla XV-5080-ljud men 1080:n e nog för gammal.

Fan också. Ingen annan som har ett mer hoppfullt tips?

Nä. Inte mer än att dom flesta JV-korten finns utgivna som SRX. Men jag antar att det är egna patchar du vill ha över?

Arkitekturen är rätt lika, så man tycker det borde gå. Å andra sidan har dom ju inte samma vågformer, så jag ser inte riktigt vitsen?

Jo, det handlar om egna patchar. Visst är arkitekturen lik, men som sagt är vågformerna olika. Bland annat.

Kruxet är att vår JV1080 faller samman efter många år på vägarna och eftersom vi har en Fantom XR så funderade jag på att man kanske kunde föra över de viktiga JV-ljuden till den.

Sysex rakt av funkar såklart inte, men jag tänkte att någon fiffig person bland alla tiotusentals JV-ägare kanske hade plitat ihop något program som kunde konvertera/sampla vågformerna och hålla reda på resterande data.

Men OK. Det blir väl till att sampla. Vilket ju inte är helt trivialt med en Fantom. Jag fattar inte varför Roland inte har gjort en sample editor och mappningshjälpreda till den, när de ändå gjort sig besväret att fixa USB-anslutning och allt.

Skumt.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-08-18 00:24

En beggad 1080 kostar...typ 2000kr så det e väl bara att skaffa en? Heltidsmusiker har väl råd med sånt?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-18 00:30

Till saken hör ju att halva sveriges syntbefolkning köpte sig en 1080, knappt en hundratrettiotvåondel av dem har väl en Fantom XR gissar jag hejvilt. Så det är svårt att sia om huruvida det går eller inte. Redan 3080/5080 kan inte läsa performances från 1080, patcher går bra dock. Så du kan ju pröva att patchdumpa. Blir ljuden tysta beror det på att du saknar just det vågformskort som motsvarar vad du har i 1080. De hade någon magnifik logik på det planet, spelade ingen roll i vilken slot man hade korten, ljuden fungerade ändå bra. Så om jag har en patch som använder en vågform på technokortet, som sitter i slot A, skruvar ur kortet, sätter in i någon av de andra tre, slår på igen - patchen funkar fortfarande. Det tänket bör ju absolut följt med till efterföljarna. Prova att hooka upp dem "peer to peer" och skyffla patch-sysex. Å andra sidan har väl XR ett rätt larvigt begränsat gränssnitt har jag fått en känsla av, kan ju vara fel, kanske bättre att gå Mårres linje och köpa en "ny" 1080 i stället. Jag tycker personligen den är rätt trevlig och användarvänlig att knappa på. 2080 är ju också ett alternativ. Lasta den drängfull med kort och kör hårt lixom.

Citat:

Jag fattar inte varför Roland inte har gjort en sample editor och mappningshjälpreda till den

Det har dom, finns i v2, som kostar några hundra att uppgradera till (har själv inte fått gjort det än).

Sen finns det tredjeprartsverktyg för att föra över samplingar smidigt, även om det inte funkade 100%.

Att sitta och sampla från panelen på en XR borde strida mot Genvekonventionen!

"Att sitta och sampla från panelen på en XR borde strida mot Genvekonventionen!"

Word, broder! Det är snudd på kränkande.

Hm. Den där v2 kanske man skulle kolla upp, trots att det tar emot att betala för något som borde ha ingått från första början.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-18 12:49

Kan man sampla med XR? Gud vad jag känner mig insatt. Det är ju kul om det går. Makalöst osmidigt gränssnitt dock. De är inte kloka, de där japanerna.

Som en OBeliX skulle sagt.

Och jag vill ha en Oberheim.

1
Bevaka tråden