Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ladda samplingar i en sampler hej

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man tex ska ladda sin sampler med en baston som jag hittat på en samplingsskiva, ska man låta den samplingen spänna över hela keyboarden då, eller ska man placera den på tangenten c1 och sedan spänna den till höger så mkt det går för att man ska kunna spela på den som på vilken synth som hälst`?

Jag frågar just för att jag tror jag har lyckats få samplingen ur "tune" när jag spände samplingen över hela "keyboarden" i kontakt. Det kanske rent av är så att samplingen ska läggas exakt på den ton som samplingen är inspelad på från början?

jag kommer nog lösa detta på egen hand under dagen, men det hade varit trevligt med en förklaring.

Mvh

• Medlem
  • 2005-08-18 09:18

Lägg den på rätt ton från början, det gör livet väldigt mycket enklare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 09:19

Om du spelar in ett G och mappar det till C, så kommer det ju låta G när du spelar C. Så lägg G på G och C på C så låter det nog bra.
Och spelar du G3 så bör du mappa sampligen till G3. Lägger du den på G4 kommer det låta G2 på G3..
Eller har jag fel nu?

jojo ni har säkert helt rätt, men saken är den att jag inte spelar in samplingarna själv, jag fattar tycke för vissa saker jag hittar på minsa samplingsskivor och vill dra in just den enskilda samplingen i kontakt för att kunna spela på den precis som en synth. Och jag har noll koll på vad det är för ton på grundsamplingen.

Trodde mest kanske det va nån sorts standard att utgå från c1 och spänna samplingen över keyboardet.

Tack iallafall
Mvh

Testa att köra samplingen genom en stämapparat isåfall. Jag har för mig att det t.om. finns gratis sådana i mjukvara.

1
Bevaka tråden