Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Passar denna laptop till musikskapande processer?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett erbjudade som kommunaltjänstepamp att köpa denna bärbara historia på avtal och frågar insatta i ämnet om den lämpar sig till musikskapande ändamål?

Är det något att ha eller är kanske hårdisken för slö?

? Bildskärm: 15.4? TFT Bredbildspanel WXGA 1280 x 800
? Moderkort / Chipset: ATI® RS480 + ATI SB400
? Processor: AMD Mobile Sempron? 3300+
(1.8GHz, 1600MHz FSB, 128KB L2, Albany/Georgetown, 62W, 754mPGA-sockel)
? Internminne: 1024 MB PC2700 (2x512MB, DDR SDRAM, 333MHz SO-DIMM)
? Hårddisk: 60 GB IDE (4200rpm, 2MB cache)
? Grafik: 0MB/128MB* - ATI® MOBILITY RADEON? Xpress 200
(* 0MB grafikkortsminne + upp till 128MB minne som lånas från systemminnet vilket ger maximalt totalt 128MB grafikminne)
? Ljud: ALC655, compliant with AC?97 V2.3, 16-bit stereo full-duplex CODEC
? Nätverkstöd: Trådlöst integ. WLAN 802.11b/g + 10/100 Mbp/s integ på moderkort
? Modem: 56Kb, V.92
? Optisk enhet: 8x Multi-format DVD-BRÄNNARE DL (Double Layer)
- Läshastighet: CD-ROM 24x, DVD-ROM 8x
- Skrivhastighet: CD-R 24x, CD-RW 10x, DVD+R 8x, DVD-R 8x, DVD+RW 4x, DVD-RW 4x, DVD+R-DL(Double Layer 8.5 GB) 2,4x)
? Diskettenhet: Nej
? Minneskortläsare: 4-i-1 stödjer nedan format
1. Multi Media Card
2. Secure Digital Card
3. Sony Memory Stick
4. Sony Memory Stick Pro
? Högtalare: Integrerade Stereo
? Anslutningsportar: 1 st IEEE 1394, 4 st USB 2.0, 1 st S-Video ansluts till TV - Projektor eller Video,
1 st VGA för extern monitor, 1 st RJ-11 Modem, 1 st RJ-45 LAN, 4-i-1 minneskortläsare,
1 st typ I/II PC Card slot (32 bit CardBus support), 1 st mikrofon in delad med line
? Format: BxDxH i cm / Vikt i kg 35.9 x 27.3 x 3.9 cm / 3.2 kg
? Strömadapter: 110-264 V AC, 47-63Hz, output: 65W/90W med 20V DC

Tja, det är ingen racerprocessor direkt, men om du kan leva med att ha prestanda likvärdigt med de bästa stationära datorerna hade för ett par år sen så duger det säkert. Den fungerar säkert helt ok, förvänta dig bara inte att kunna köra plugins motsvarande en modern stationär burk. Riktigt bra höguplöst skärm hade den ju, det gör det ju en baggis att jobba med många spår samtidigt.

  • Medlem
  • 2005-08-18 16:22

Jag tyckte hårddisken såg ut att ha lite sega specar, besvärligt att köra mycket audio då. Eller tänker jag snett? 4200 rpm med 2 BM cache känn snålt jämfört med de 7200/8MB som är rätt vanligt nuförtiden.

Vad som är bra dock är mängden internminne, det kan man aldrig få för mycket av! 1 GB är exakt vad jag kör här hemma, fungerar finfint det.

  • Medlem
  • 2005-08-18 16:28

Datorn ser skitfin förutom Hd´n.
Inte ens de billigaste acer har 4200rpm.

Fråga om Du kan uppgradera, annars skippa. Tycker jag.

Ursprungligen av Kloon:

Datorn ser skitfin förutom Hd´n.
Inte ens de billigaste acer har 4200rpm.

Fråga om Du kan uppgradera, annars skippa. Tycker jag.

Hur blir om man kör med en extern USB-hårdisk med 7200/8 och håller ljudfilerna på den...orkar USB detta eller mosar det till sig helt då?

  • Medlem
  • 2005-08-18 16:48

Inga problem med usb hd.

Men Du har fortfarande operativsystemet på 4200.

Nästan alla bärbara datorer har 4200varvare.. förrutom nya modeller då.

edit: fast denna kanske inte var bärbar?
edit2: jo.. det var den ju visst.. jag skyller på febern igen..

Förutom hårddisken som jag också tycker är en aning seg (fast med doktorns musik handlar det kanske inte om några jättemängder audiospår, se det som en retrogrej med att max köra 8 spår åt gången och pingponga om man behöver fler - instant tidig Sisters/Cure/osv-känsla ) så är jag skeptisk till grafikkortet. Alla jag hört uttala sig om integrerade grafikkort och ljudproduktion har avrått - det drar ner prestandan en hel del, så om du kan hitta en bärbar dator med ett riktigt grafikkort så satsa på det.

Ursprungligen av false messiah:

Förutom hårddisken som jag också tycker är en aning seg (fast med doktorns musik handlar det kanske inte om några jättemängder audiospår, se det som en retrogrej med att max köra 8 spår åt gången och pingponga om man behöver fler - instant tidig Sisters/Cure/osv-känsla ) så är jag skeptisk till grafikkortet. Alla jag hört uttala sig om integrerade grafikkort och ljudproduktion har avrått - det drar ner prestandan en hel del, så om du kan hitta en bärbar dator med ett riktigt grafikkort så satsa på det.

He, he...så sant som det var sagt...jag förbrukar sällan mer än 8-audiospår av rena retro anledningar :kaaaka!:

Tack för tipset om grafikkortet...jag ska kolla upp saken närmare...

Vad hade jag då tänkt och ha denna lilla låda till? Jo, att kunna spela in ett stereospår åt gången i inspelningslokalen och samtidigt kunna spela upp cirka 4 stereospår...och eventuellt någon lätt typ 10Mb samplingsbaserad plugg utan att det hackar...gärna rakt in på en USB-hårdisk som jag sedan kopplar ur laptopen och kopplar in i mit stationära monster till SUPERDATOR så att jag kan sitta i fetingfotöljen och mixa ihop grejorna.

Att jag just är intresserad av denna produkt är att jag har möjlighet att komma över den för praktiskt taget inga pengar alls...i alla fall slipper jag se dem för de dras direkt på lönen och då svider det inte så mycket...det drunknar ändå i fackföreningsavgifter och liknande.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 22:29

I min kommun har man satsat på en Fujitsu Siemens Amilo M4438
med 2 gig ram o 2.0 Centrino cpu
för 320 kr/månaden på 32% skatt

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308384&cks=PRL
http://www.infosyncworld.com/news/n/5871.html

1
Bevaka tråden