Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har synthar ej XLR ut?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-21 22:57

På engliska så kallar man det för snake. Skulle kännas konstigt om man kallade det för "orm" i Sverige !

Hört på en scen någonstans i framtidens Sverige :

- Hörru, skicka en orm så vi kan patcha in den däringa kompjutern !

- Ska det vara en fyra åtta eller sextonhövdad orm ?

- En åtta ska räcka, lång som en fullvuxen boa constrictor blir bra.

L

Men man kan ju säga "snejk" då?

Vadå, ingen säger ju "linjenivåtransformatorlåda" heller?

För övrigt ska jag satsa på att ha mitt pedalbord lika välbeställt som Sven L; "-va? basrigg? nä, får jag tre xlr-kablar bara...."

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-22 00:36

Såja...då ar det beställt. Hoppas att waveterm och alla andra mysko ljudtekniker börjar uppskatta en och att frasen "hej, jag behöver 6 st lajnboxar" inte behövs längre utan att man kan byta ut den mot "Hej, var är stageboxen?".

Egentligen borde man starta en tråd om "Ljudteknikens abc i livesammanhang - Varför ljudteknikern hatar dig och ditt band". Tror man skulle kunna sammanställa en rätt fin (och komisk) guide angående hur man ska bete sig.

Kom just på att vi håller på att planera för en grej som ska ut och spela i November...räkningen är på 30 input nu varav 12 är D.I.

Kanske läge för egna lineboxar och lite submixar kanske.....

Ursprungligen av Clase:

Egentligen borde man starta en tråd om "Ljudteknikens abc i livesammanhang - Varför ljudteknikern hatar dig och ditt band". Tror man skulle kunna sammanställa en rätt fin (och komisk) guide angående hur man ska bete sig.

Hehe, jag har mixat live några gånger för en 200+ publik, där setupen på scen ändrades kraftigt mellan akterna, med det resultatet att jag till sist inte visste vilken av dom fem monitorerna som stod var och när en sur gitarrist sa ut i PA't - Du, kan du höja min medhörning nån gång??? Blev jag lite ställd, för samtidigt sa keyboardisten att hans låda skrek. Inte lätt att mixa live, och det är absolut inte som i en studio, om nu någon trodde det.
Man kan soundchecka i en timme, och när första låten smäller igång så är sången liktförbannat för låg och gitarristen har höjt sina pedaler. Grrrr. Ovanpå det tar trummisen i för allt vad han är värd, så alla hans mic'ar utom baskaggen kan man bara stänga av.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-22 01:58

mikke: kolla med Nalle, han har 2st 4-kanals Behringer DI´s som han ville sälja. Troligtvis står dom hos Henke, d.v.s i schtaaan.

L

Will do.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-22 09:35

Perfekt !

L

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-22 19:14

Välcome to da real världen........

Festival, utomhus med STOOOR scen, bra band, bra PA. DET e grejer DET !

L

Bevaka tråden