Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvarusampler, Akai MPC1000 bästa valet?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 16:07

Det har blivit dags dags att kassera backtracksen och hitta på något annat. Jag hade tänkt att komplettera keyboarden med en sampler, typ trumsampler, att trigga ljudeffekter mm som backtracksen gjorde innan. Mer jobb för mig men va skönt för trummisen att slippa detta eviga "tick tock tock tock".

Min fråga är, är det någon som har erfarenheter av Akai MPC1000 att dela med sig av? Är det en bra sampler? Stabil?

Vad finns det för alternativ? Några tips? Har kikat lite på Boss SP-404 också men den verkar vara lite vek. Det får absolut inte vara någon plastig leksak utan rejäla grejor som håller ska det vara.

Jag har haft 4 akais, och dom är så in i helvete svåra att krasha. Hängningar har varit ett exeptionellt undantag. Säljer förresten en 3000XL m 32Mb, om du är intresserad, PM'a mig ifall.

Korg ES-1 känns plastig men håller för det mesta. Min är ganska så rejält misshandlad.. men det enda som strular lite (väldigt lite) är datahjulet som kan dubbeltrigga. MK2 har jag för mig är gjord av plåt och har bättre kvalité även på alla rattar. ES1orna behåller samplingarna i minnet efter att man stängt av den till skillnad från de flesta andra samplers..
Jag har använt es-1or väldigt mycket.. och aldrig lyckats krasha en. De är _väldigt_ snabbjobbade. Däremot så är de inge vidare på styra andra syntar (men lite sånt kan den också). De saknar tyvärr en del praktiska saker som velocitykänsliga pads och envelopes.

MPC1000 är annars jättebra! ..men ett par gånger dyrare och känns inte lika enkel eller snabbjobbad.

betänk att mpc1000 har klena begränsade verkyg, vellan bara för att trigga (trummor/phrase) du får inte så mkt mer... den har inte varit ett dugg stabil, men det kanske har löst sig med nyare OSuppdateringar(FirmWare)...

jag e en skränande hyllare av ES1 MK1 - den e billig och kan sin grej - men e lite trasslig att få in/ut samplingarna från minnesKort om du vill pilla med samplingarna i datan - ES1 har lite eget format

en idag rätt billig men rätt skrymande dosa e ju en begagnad mpc2000xl - men den e mer midi sequencer än sampler (med 32MEG max i minnet kan den inte hålla så många phrase samplingar mao) - men kräver en tungt slagen slägga för att krascha...

MPC:er →→→ för djuplodsKoll kan du gå in på mpc-forums.com

kan inget om rolands grejjer idag - men känns inte helt roliga ... (mina fördommar)

"ES1 har lite eget format"

Standard .wav.. 8 eller 16 bit.. upp till 32kHz
Däremot så måste man döpa filerna till siffror från 01.wav till 99.wav.

ja i o f s - inge konstigare en så ..
→ men det var ju nåt att man måste dra hela minnes dumpen och pilla med KORGmjukvara eller hur det nu va... men det kan vi strunta i...!

Jamen det var om man ville rota i en full backup med trumpatchar osv.

Det kan vara värt att kolla in roland mv8000 förresten..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-20 13:28

Wow! Tack för alla svar!

Jag gillar Korg ES1 eftersom den är helt i stål och känns väldigt stabil, och billig!! Tyvär så är maximal lagringskapacitet 64mb SmartMedia-kort, och det räcker nog inte för mig. En annan sak är knapparna, när de sitter på rad sådär är det nog ganska svårt att komma ihåg var alla ljud ligger. "Hmm. Låg det feta pianoaccordet i Emoll på knapp 11 eller var det fjäderreverbsmällen?? nej det var nog knapp 13.." osv. Det vill man inte behöva fråga sig själv i en livesituation när det är dags att trycka på knappen! Jag tror det blir enklare med 4x4 plattor som Akai samplern. Det är nog Akai MPC1000 som ligger bäst till fortfarande...

kallback skrev:
"den har inte varit ett dugg stabil, men det kanske har löst sig med nyare OSuppdateringar"
Får man vara nyfiken och fråga vad du menar? Hur har den krånglat?

"Jag gillar Korg ES1 eftersom den är helt i stål"

Iaf min är helt i plast.

MPC1000 har varit problematisk (buggar i operativet), men det är nu fixat.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-20 14:02

Jag skrev några av mina åsikter om MPC-1000 i den här tråden...

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=11899

Är du van vid vanliga samplers tycker jag du skall glömma den. Som ren sampler är den sämre än i princip allt annat jag provat.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-20 14:12
Ursprungligen av Jony:

Det har blivit dags dags att kassera backtracksen och hitta på något annat. Jag hade tänkt att komplettera keyboarden med en sampler, typ trumsampler, att trigga ljudeffekter mm som backtracksen gjorde innan. Mer jobb för mig men va skönt för trummisen att slippa detta eviga "tick tock tock tock".

Min fråga är, är det någon som har erfarenheter av Akai MPC1000 att dela med sig av? Är det en bra sampler? Stabil?

Vad finns det för alternativ? Några tips? Har kikat lite på Boss SP-404 också men den verkar vara lite vek. Det får absolut inte vara någon plastig leksak utan rejäla grejor som håller ska det vara.

En kollega till mig använde just MPC1000 förra sommaren som just backtracking till en 3 veckors turné med gig varje kväll, enligt uppgift fungerade det lysande och det var enkelt och smidigt att förbereda hemma innan turnén.

Han köpte den på min rekommendation efter att jag fått frågan hur dom skulle lösa sin backtrack enklast. Jag kikade runt på olika alternativ och kom som du redan gjort antagligen, fram till att just minneskapacitet och flexibilitet är enastående för mpc1000 på marknaden idag.

Dessutom, har du dig en rolig leksak till studion sedan...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-20 16:11
Ursprungligen av Don:

Jag kikade runt på olika alternativ och kom som du redan gjort antagligen, fram till att just minneskapacitet och flexibilitet är enastående för mpc1000 på marknaden idag.

Den är bra på minnes- och lagringskapacitet, men flexibel tycker jag inte den är och ingen rolig leksak heller. Smidig lagring går dessutom att fixa för allt som har SCSI idag.

Vill man bara spela upp fasta samplingar och inte redigera dem duger ju den kraftigt begränsade samplerdelen, men det gör dessutom en sampler som kostar en bråkdel. Vill man redigera sina samples går den fetbort. I alla fall för mig.

Jony
testa ut en mpc1000 ordenligt, kanske kan lira lite på öppet köp en stund!?

med autoLoad av seq / program / samplingar e det inget trassel egentligen då den laddar in allt själv när den slås på... och så får du plats med att skriva namnet på samplingen på padsen för att hitta rätt ljud : ))

det enda som tala för den e just RAMminnets storlek i jämförelse med övriga små rackare - annars vet jag inte...faktiskt

  • Medlem
  • 2005-08-20 16:36

trevligare då med smarrig XP-laptop, valfri programvara och en microKONTROL. flexibilitet + kvalitet i ett. funkar som ett smäck för mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-20 16:51

Jag ska bara använda saplern till att trigga ljud som jag redan har gjort i datorn. Super enkel uppgift verkligen, inget krångel. bara spela upp wav filer när jag trycker på knapparna. Jag vill också ha det så smidigt som möjligt, dvs ingen laptop och midikontrollers, midisladdar, ljudkort och allt det där. Plugga in en strömsladd och 2 telesladdar, tuta å köra!

Ps. Volantiz - Jag tror det finns en Korg ES1 mkII med stålchassi. Ds.

det e bara ovanplåten som e aluminium väl...

MK1 har slagfast hårdplast -- spricker inte om den får smällar från rackHörn etc, bara bucklas / mjuka kratrar → !nais!

  • Medlem
  • 2005-08-20 17:18

Varför inte köpa en riktig sampler tex Ensoniq ASR-X PRO eller ASR-X ???

De går ju att hitta billigt om man letar runt lite. :eek:

Emus ESI-serie går att trigga direkt från frontpanelen. Då får du max 10 samplingar åt gången, men det kanske räcker? (eventuellt kan man transponera knappsatsen också för fler samplingar, men jag kommer inte ihåg om det faktiskt är så.) Någon som har en E4-serie Emu som vet om det funkar så där med?

Kan vara ett alternativ kanske. Gjorda i metall och rimligen rätt stryktåliga, dessutom kostar de kaffepengar idag.

"Ps. Volantiz - Jag tror det finns en Korg ES1 mkII med stålchassi. Ds."

Stämmer.. det står bland annat tidigare i den här tråden

"Varför inte köpa en riktig sampler tex Ensoniq ASR-X PRO eller ASR-X ???"

De är inte tillräckligt stabila för att köra med till sånt. Jag har en sådan lite halvt till salu om någon är intresserad..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-20 17:37

Och så vill jag ju ha stora tydliga knappar att banka på! Det måste nog bli mpc1000. Jag hittar inga alternativ som verkar bättre för mitt ändamål i alla fall.

1
Bevaka tråden