Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SuperNova och SuperNova II?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 21:21

Är det någon som äger en SuperNova eller en SuperNova II? Jag är lite nyfiken på om någon av dessa kan tillföra ljudbilden något unikt nu när mjukvarusyntarna har gjort sitt intåg? Vad är de bra på och vad är de dåliga på? Hur är gränssnittet att arbeta med i längden? Vad är ett vettigt pris i dagsläget? Är de prisvärda?

Jag testade en SuperNova för 4-5 år sedan och tyckte att den lät väldigt mycket techno. Jag fick förvisso intrycket att den var lite tunn och skarp i ljudet, men att den lät rätt aggressiv. Borde inte herren på täppan i den genren numera vara Access Virus? Jag har ingen aning; ni som vet: kan man prata om Access Virus och Novation SuperNova i samma mening?

Kort och gott: "give me the low-down on Novation SuperNova".

Varför jag frågar? Jag har varit lite sugen på en ända sedan jag testade den 4-5 år sedan -- blå, snygg och kliniskt teknisk på ett skönt sätt. Då var den på tok för dyr, men jag tänkte att nu kanske man kan få tag på en för ett inte fullt så svimfärdigt pris och jag vill veta om jag pinkar mot rätt träd; så att säga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 21:45

Jag hade en Supernova för ett år sedan och jag tyckte den var väldigt lätt att göra ljud på. Något som var positivt var att man kunde ha alla effekter som fanns till hand i varje ljud även om man körde multimode. Det finns nog mjukvarusynthar som kan göra ett liknande jobb men den är jäkligt snygg och sitter iaf bra i racket

Kan inte uttala mig om SuperNova, men jag har en ur-Nova (blå tvålkopp i desktopformat) och den står sig väldigt väl mot resten av min arsenal (såväl mjuka som hårda trägavelsyntar). Jag tycker faktiskt den är en sleeper nu eftersom den går att få för löjligt lite pengar.

Den låter jättebra.. men passar absolut inte in i allas sound. Räkna inte med snygga effekter..

SEMI-OT: jag gillar Novations Chorus

Jag har också en Nova. Ljudmässigt är den väl identisk med Supernovan. Jag gillar verkligen ljudet. Den har snygga syncleads nästan i klass med Prophet 5. Sedan är den en hejare på knasiga bandpassfiltermojänger. Supernovan torde vara lite smidigare att ratta ljud på då den har lite fler rattar. Eftersom det inte skiljer många spänn mellan Nova och Supernova så är valet givet. Det bästa med den är att den är så förbannat användbar. Man kan slösa med analoga ljud eftersom den är multitimbral. Effekterna... ptja, jag använder den bara när jag jobbar med MIDI. När jag spelar in som audio gör jag det torrt och lägger effekterna i Logic. Det koola är att varje part har sin egen uppsättning effekter. Man behöver alltså inte kompromissa med att några ljud delar på samma effekt. Skitbra. Jag ser ingen anledning till att inte ha en Supernova. Novan (tabletop) är lite trist att ratta bara.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-20 08:40

Jag hade en SN II (som jag för mitt liv inte kan komma på varför jag sålde ) och imho är det en rätt så mysig VA. Visst är presetsen mycket techno men när man börjar ratt själv så kan man få fram det mesta en bra VA ska klara av...gjorde många sköna pads med den...
Den är också en av de bättre maskinerna när det gäller programmering...bra layout och minimalt med meny-rattande.
Skönt klav har den också...plus att den är snygg...

• Oregistrerad
  • 2005-08-23 16:29

Jag har för mig att jag tydligt kunde höra aliasing när jag lekte runt med filtren den gången jag testade en i en musikaffär. Är det något ni känner igen?

• Medlem
  • 2005-08-23 22:49

Jag hade en Supernova II en gång i tiden men sålde den efter att jag testat Clavia Nordlead 3 som i mina öron låter mycket bättre och mer analog.

Novan lät lite som om det ständigt var kompressor påkopplad och den hade inte heller pulse eller triangle vågformer vilket var lite begränsande.

Det var helt enkelt en synth för electro och technofreaks!

:eek:

Min Nova har pulsvåg. Man får ställa in en fyrkantsvåg på rätt sätt bara. Sedan vrider man på en ratt tills man får "rätt" läge på vågen. Man kan steglöst ändra från 0 till 100 %. Triangelvågen får man genom att greja till en sågtandsvåg. Ljudet är... bra. Någon aliasing har jag itne kunnat uppfatta, men jag har inte lyssnat efter den heller.

1
Bevaka tråden