Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ex-arbete om virtuella syntar och användbarhet.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-23 14:18

Nån av er minns kanske att jag sökte efter testpersoner till mitt examensarbete för en tid sedan. Nu är C-uppsatsen klar sedan några månader tillbaka, och det blev också godkänt. Måste ha varit det mest krävande jag har gjort i skolväg. I alla fall har det rätt hög on-topic-faktor, så de intresserade får gärna lov att läsa det.

Titeln är "Användbarhet hos virtuella syntar baserade på hårdvaruförlagor - Hur upplevs arbetssättet när ett fysiskt gränssnitt genomgående används som metafor i en virtuell synt?". Uppsatsen fokuserar alltså på virtuella syntar som är baserade på en hårdvaruförlaga och därför utvärderas Arturias Minimoog V med hjälp av användartester och intervjuer.

Tanken är att examensarbetet ska publiceras på högskolans sida, men tills det sker kan ni ta del av det på följande länk:

anv_hos_virtuella_syntar_exarbete.pdf

Koolt encore! Har bara skummat igenom, men det var verkligen intressant att läsa. Just interface är ju det näst efter ljudet absolut mest intressanta med softsyntar. Lika glad som man blir över ett fiffigt gränssnitt, lika lack blir man ju av ett dåligt dito.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-23 15:03

Mycket intressant, den ska jag läsa genom

Fan, jag måste ju också fixa x-jobb... urk..

Det blir bara skräptecken hos mig (fyrkanter och cirklar) med OS X 10.3, så se över hur du gjort PDF:en. (Däremot verkar innehållet finnas där när jag klipper och klistrar texten: "1.6 Metoder För att undersöka problemområdet har jag valt att basera examensarbetet på en utvärdering av en virtuell synt (här även kallad plugg).")

Det kom en liknande uppsats om Reason häromåret: Datorstödd musikproduktion och tyst kunnande, kanske intressant att jämföra?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-23 15:33

false messiah: Jag skapade pdf:en med pdf995 för nån månad sedan, men jag skulle kunna prova att tanka hem senaste versionen och göra en ny variant.

Citat:

Det kom en liknande uppsats om Reason häromåret: Datorstödd musikproduktion och tyst kunnande, kanske intressant att jämföra?

Den finns med som lästips i mitt uppsats, den gav mig också en del idéer under arbetet (speciellt med hur jag skulle utföra testerna), även om den är lite annorlunda inriktad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-23 16:50

Kul, kollar igenom. Kommenterar "as I go"; ..."1996 lanserades Steinberg en ny
version af sequencerprogrammet" - korrigera till "lanserade" och "av"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-23 17:11

Puh - mycket text, skummade igenom allt, kul. Roligt att läsa de olika kommentarerna. Väl genomfört, tror du kommer få bra betyg på detta.

Ah, så nu blir det publicering av ... Ska kolla resultatet ... och se om du får godkänt

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-23 17:50

Intressant...ska läsas vid tillfälle...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-23 22:25

Tack för de fina orden och kul att/om ni orkar läsa. Den är redan betygssatt som sagt och jag lade mest upp den för skojs skull (jag kom ihåg att Volantiz var intresserad av att läsa när det blev klart). Det svåraste var nog att skriva på det sättet de vill ha det (så lite "jag, du, man" som möjligt) - under arbetets gång gick det upp för mig att jag i framtiden mycket hellre vill jobba som kåsör än skriva torra rapporter.

false messiah: Tankade hem och installerade senaste pdf995 och skapade en ny pdf. Filen ligger på samma adress som innan. Hoppas det funkar för dig nu, för mycket mer kan jag nog inte göra. Den funkar fint i Acrobat Reader 5.0 på win32 i alla fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-23 22:27

Vad bidde då betyget?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-23 22:31

Det skrev jag ju i första inlägget, det blev "godkänt". Det märktes att olika examinatorer var på olika nivåer (jag lyssnade på några av de andras examensarbeten med även andra examinatorer), men jag kompletterade även lite efteråt (jobbade ju själv) så det berodde kanske på det.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-08-23 22:32

Who cares? Så länge man e godkänd så e skeppet i hamn.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 22:33

Ja jävlar 76 sidor på nämnda ämne, dags att ladda nytt papirus i lasern.

Av med hatten! Applåd!

---

"du är aldrig tuffare än din sista 76-sidorsuppsats"

Det ska läsas igenom.. och jag ska även tvinga min projektledare till att läsa det. Är det här den slutgiltiga versionen av texten eller vill du ha ett pm med rättelser, funderingar och sånt?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-23 22:41

Volantiz: Det ÄR den slutgiltiga versionen (den lämnades in för en månad sedan) och jag kommer inte att lägga ner mer tid på den alls. Med det sagt är diskussioner förstås alltid välkomna och inte något jag har något problem med. Gud vet att 99musik är den hårdast granskande kåren (de flesta har ju dessutom väldigt stor erfarenhet av det mitt examensarbete handlar om) så säkert finns det något att diskutera eller spinna vidare på.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 22:56

Herre jävlar! :eek: 76 sidor! Maffig C-uppsats må jag säga. På de flesta institutioner i Lund kräver de 25-30 sidor på en C-uppsats! Jaja...den verkar vara superintressant och då får en uppsats vara hur lång den vill för min del. Detta ska läsas när jag är klar med min egen B-uppsats.

Den funkar fortfarande inte i Förhandsvisning, men Acrobat klarar av att visa den på rätt sätt. :rolleyes: Misstänker att det har något med teckentabeller eller teckenkodning att göra.

Ska läsas i vilket fall som helst, håller på med en liknande text själv.

Dags att byta ut användarbilden? Du är ingen småsten längre om du fått färdigt ett examensarbete, åtminstone en Bad Stone borde du vara.

1
Bevaka tråden