Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

backup på sampleskivor?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man backup på sampleskivor? Behöver man ett program som Chicken Systems Translator då, eller räcker det med att stoppa in skivan i första bästa (IDE) drive, o göra en ISO eller motsvarande i första bästa brännarprogram?
(Som man sedan kan bränna ut på ny skiva eller bara spara på hårddisken till bistrare tider)

Visste inte var den här tråden skulle ligga bäst förresten....

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-23 17:49

Om det är en vanlig CD-skiva så bör du kunna spara den som .ISO eller .BIN i ditt brännarprogram (eller med något annat). Om den har någon sorts kopieringsskydd så fungerar clone-cd (m. fl.) som kan göra 1:1 kopior av skivor (och därmed ta med även kopieringsskyddet).

• Medlem
  • 2005-08-23 17:50

Det är väl bara att göra vanlig CD copy i t.ex. Nero?

Arete, Kada: tja, jag trodde det .... eller, alltså, jag provade med ett program som heter UltraISO som kanske främst är för att göra ISOs o inte bränna dem .... men den kunde inte hitta skivan när den satt i driven ens, den sa att driven inte var redo.
Nu har jag dock inte provat CloneCD än som Arete nämner, det kanske klarar skivan (AAAHAHAHA) bättre. Har just installerat det.

On a sidenote: Trodde ju att Chicken Systems Translator skulle kunna browsa CDn fint trots att den är i ett mkt speciellt format (EMU), men den sa också att driven var tom. Det borde inte vara nå fel på skivan för den är originalpressad.

Status rapport: clonecd, som faktiskt verkar vara ett lite eget program och klarar av lite skivor som andra går bet på, kunde göra images av mina sample skivor och när jag bränner tillbaka dem till cd går detta fint att ladda. Även på RW-media!

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-24 21:38

Jag tänkte väl det Clonecd är bra

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-08-24 21:42

CloneCD fick väl dras tillbaka just för att det kunde göra kopior på alla CD? Nu verkar det dock finnas igen...skumt.

Tänkte precis skrika använd Clonecd och så hade ju alla andra redan sagt det

Du får säga det du också om du vill.

1
Bevaka tråden