Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa laptop för jobbet?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är i behov av en laptop.

Tanken med den är att jag ska kunna göra så kompletta
låtar som möjligt på den när jag är ute på turne och spelar el. dyl.

Har aldrig haft nån tidigare och vill ha det absolut bästa för detta ändamål.

Har en mac g5 hemma med Logic, men handen på hjärtat så tycker jag G4 ibooks är på tok för klena. Så en riktigt kraftdull pc med Cubase och Sawstudio borde göra susen.

Kommer behöva mycket minne och lååång batteridrift, samt möjlighet att byta till ett extra batteri när som helst.

Sneglat lite på www.music-pc.com Millenium datorerna, är dem bättre än typ en Dell eler nått och finns det svenska leverantörer?

Vilken laptop bäst? Priset är inte så viktigt men heller inte obetydligt.

Minsta möjliga ljudkort för laptop

Behöver ett interface med line in samt mic in (phantom). Bra ljudkvalitet så klart.

Men måste vara mini mini i storlek, har inte hittat den än.
Finns det sånna som går på ström via usb?

Nån som har tips?

  • Medlem
  • 2005-08-24 22:00

Bäst enligt mina seriösa datanördsvänner är IBM. Inget snack om saken. Nu pysslar de inte med musik dock, så ur just den synpunkten kan jag inte säga något. Bäst i övrigt sägs de vara.

Någon som vill kommentera om IBM? Vet inget om dem annat än att dem absolut är dem fulaste av dem alla?

Kolla just Acers Ferrari 3400? Har en vän som har den fast inte för musik, han är nöjd.

Grejjen med datorer är ju att dem ska vara anpassade för Musik just, därför mitt inlägg här.

Skulle kanske skrivit "Jag vill veta vilket som är bäst för musik?"

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-24 22:32

Just batteritid var ju något jag fick offra på min laptop för att komma upp i de hastigheterna som jag kände var nödvändigt. Jag klarar inte en dvd-film... Jag tror inte att det har blivit bättre på den fronten ännu heller va?

Annars så ska man ju akta sig för intels processorer. De har ju allvarliga konstruktionsfel. Informationsfilm om felet.

Snygg avatarbyte mannen!

Iaf, nu blev det intressant. Har en musik kollega som kopiera specarna från en Frostdator och byggde ihop en egen för ett bra antal tusenlappar billigare. Frågan är självklar.

Finns en direkt "kopia" av denna burk som INTE kostar 26 stora feta lakan!?

En fetare Dell kostar runt 20-22.000:- ?

http://www.frostnetwork.com/products.php?prodid=39

Den har ju inte ens 2GB ram, wireless LAN,

Ursprungligen av Angelo:

Snygg avatarbyte mannen!

Iaf, nu blev det intressant. Har en musik kollega som kopiera specarna från en Frostdator och byggde ihop en egen för ett bra antal tusenlappar billigare. Frågan är självklar.

Finns en direkt "kopia" av denna burk som INTE kostar 26 stora feta lakan!?

En fetare Dell kostar runt 20-22.000:- ?

http://www.frostnetwork.com/products.php?prodid=39

Den har ju inte ens 2GB ram, wireless LAN,

Lita på mig 1GB ram räcker, (Det är ju ingen Mac )
Vad det gäller annat lull lull så är det ju en musikdator. Och för allt annat så för du helt enkelt köpa en annan dator (Eller prata med dom om det går att lägga till) .
Angående priset så ingår väl i det en hel del annat förutom just delarna såsom Optimerat OS, backupskiva av installationen osv osv. Plus att dom garanterar funktionen, lite kort innebär det att om du inte kan göra musik på den så får du hjälp, ja inte att komponera då men....

Så priset är ju inte så kul men å andra sidan så skulle man kunna jämföra med en mac där, Mindre strul med delar och allt annat skit = dyrare pris.
Du slipper ju själv ta reda på vad som fungerar osv osv osv....

Det här får jag inte betalt för att säga, men jag skulle gärna vilja ha betalt för att säga det men..... skit samma

Håller med hade en G4 powerbook värsting med 17" på ett gig nyligen som inte klara en DVD rulle på tågresan Kass!

Jasså inte intel? Ja då rök frost direkt...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-24 22:37

Jag hoppas du kollade på filmen och noterade min ironi-smiley. Jag tänker inte vara ansvarig för att du får fix idéer.

Min Smile är tillförd efteråt Gillar hans cola burk, men skulle vart Jolt-cola juh!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 22:48

Antingen väntar du till efter apple expo, eller så shoppar du en PB15 superdrive med 1.67ghz, det borde du klara dig på ett tag...

Är precis på väg att beställa en PB12 SD hoppas som fan att det inte kommer nåt fräckt på mässan... kan dessvärre inte vänta av praktiska skäl...

"du är aldrig tuffare än din nya powerbook"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 23:02

Vadå PB inte klara en DVD? W()t! Alla appleburkar med DVD klarar naturligtvis... DVD! Måste ha varit skrot bakom rattarna eller skrot i rattnavet. Klart en Mac funkar hur bra som helst för ditt behov...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 23:07

Jag har kört dvd i osx på en g3-900 uppgraderad pismo... UTAN strul....

det var nog nå tjall me nåt på den burken du hade.....

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 23:12

Presajs. Men najs PC, visst! Vaio!

Nej nej nej fel fel. Klarar inte spela upp en DVD film utan att batteriet läggar av menade vi. Och nej en G4 klarar inte mitt behov.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 23:16

Fulladdad ska den absolut klara en DVD, batteritiden är ju runt 4 timmar. Måste varit en gammal burk med dåligt recyclat batteri då. Om du kör Logic, varför Cubase i laptopen? G4 ej räcker, utveckla?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 23:21

Skulle vara intressant att höra dina låtar... räcker inte en g4 1.67?

Hmmm... antingen kör du tonvis me pluggar, eller så gör du symfonier...

hehe

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

"batteritiden är ju runt 4 timmar"

..vid standardkörning. DVD suger ganska så grovt med batteri. Jag brukar iofs kolla på hela dvd's på min 12" ibook då den kör på batteri.. men den burken drar inte lika mycket. Värre är det när det är filmer som är lite längre än typiska 120-140 minuter.. inte kul när burken stänger av när det är som mest spännande.

"antingen kör du tonvis me pluggar, eller så gör du symfonier"

Eller ett fåtal väldigt tunga pluggar i en tung sequencer.

Ahh jäklar 4 timmar! Som sagt lånade bara g4an från en vän över en helg på ett gig. Det var en 17" den första versionen Power Book (utan digital in/ut). Men vi kollade filmer som alltid ständes av i slutet.

Jag gör låtar med väldigt mycket och maffiga samplingar. Symfonier ja. Är på G att skaffa hela VSL faktiskt. Annars gör jag pop och samma där allt måste låta "äkta" så 70-90 kanaler proppat med tunga pluggar jämt är det som gäller.

Stylus RMX
Colossus
VSL
DFH Superior
osv osv

Ni hajjar.... G5an klarar detta rätt fint, har ju 3.5GB i RAM osv osv
men om jag skaffar en PC så är det trist att köra Logic 5.5 när jag kör 7.1 i studion. Då kan jag lika gärna köra Cubase SX3 tänkte jag och sen flytta över till stora studion efter turneer och dyl.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 23:58

Uuuh jajks, och dessa grejor vill du kunna använda i stor utsträckning on the road... Fundera på en rackad burk istället?

---

"du är aldrig tuffare"

Oj nej fyfan. Vill få in så mycket som möjligt men främst demo-mallar ska göras men gärna med ett så bra grundsound som möjligt. Tiden är alltid knapp för mig. Kan jag använda demon i den större produktionen så är det guld, så lite efterjobb som möjligt är receptet.

Därför en så fet dator som möjligen går. Men bara för det känner jag inte att 25 tusen för en musik-dator alá frost är annat än löjligt dyrt. Måste ju finnas en annan "inte musikdator" som klarar precis samma saker. Vad pluggar du in liksom? Ett firewire ljudkort? En Extern HD? Hur svårt kan det vara att få ett optimalt Windows XP? Ska jag behöva lägga ner 5-6 tusen extra för nått som ett "hemligt" recept?

1
Bevaka tråden