Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera Audio till MIDI

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 08:46

Sprang på denna sida. Intressant, har dock ej hunnit att testa programmet.

The mighty URL:
http://www.allformp3.com/convert-mp3-to-midi.htm

--
Råtta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-26 08:53

Jag skulle vilja se ett sånt program skriva ut trumnoter från valfri aphex twin- eller squarepusherlåt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 09:41

Det vore något. Volle skickade över en grymt bra Gridlock-låt härom dagen. Skulle gärna plocka ut trumarret från den med. Så snyggt!

jag har alltid varit så skeptisk till den typen av konvertering..det kan fan inte bli rätt!? eller? dom kanske utvecklar programmen mer och mer, så dom blir bättre. jaja, istället för att sitta och spekulera och vara skeptisk får man väl testa igen någon gång, hehe...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 10:31

Jag har oxå varit väldigt skeptisk, men å andra sidan börjar ju mjukvarusynthar idag att låta riktigt bra så varför inte lixom?

exaktamento!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-26 10:58

Jag tror i och för sig att det är ordentligt mycket svårare att analysera en ljudfil och plocka ut hela arrangemang än att skriva bra mjukvarusyntar. Lite äpple och päron kanske. Men fundera själv på hur svårt det kan vara att urskilja vilka toner som spelas (även om du har bra hörsel/gehör etc) beroende på hur låten är mixad. Jag provade en gång att analysera alla slingorna i refrängen i Kraftwerks Computer World och det tog många lyssningar att få ut alla slingor och separera vad som faktiskt var enskilda syntspår. Att simulera den förmågan som människan har - att kunna separera olika ljud från en ljudmatta - är inte gjort i en handvändning, tror jag. Men mindre komplexa ljudbilder är nog inte en omöjlighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 11:24

Det går med träning, men visst är det äpplen och päron. Det jag ville påpeka var att utvecklingen går framåt. För 10 år sedan lät inte mjukvarusyntharna något vidare. Särksillt inte med tanke på att Clavia Nord Lead fyller 10 år i år, eller om det var förra. Det har som sagt hänt en del de senaste 10 åren, och varför skulle de inte komma längre i utveklingen med att analysera harmonier? Jag har inte sagt att det inte är svårt

Dagens mycket kraftfullare datorer hjälper givetvis oxå till på traven. De kraschar minst dubbelt så fort bland annat.

Det finns en hel del akademisk forskning om just det här (polyfonisk analys), men jag vet inte hur långt man har nått. Eftersom det inte kommit några kommersiella avknoppningar misstänker jag att det har rätt stora brister fortfarande.

* Last Release: 2004-6-2* :hmmm:

ingen som testat än? såg att det låg några exempel uppe...men jag måste först hem

Finns oändligt med liknanden mjukvara ute. En google sökning visar det ganska snabbt. Kommer inte riktigt ihåg, men Digital Ear tror jag den hette som jag provade. Funkade så där. Var iofs ute efter realtids omvandling av audio > midi. Så testade inte de andra metoderna så noga.

Där emot ramlade jag över den här för ett tag sen, WIDI Audio to MIDI VST, http://www.widisoft.com/english/mp3-midi-products.html
Inte jättebra, men gratis och fungerar förvånansvärt bra trots allt. Haft mycket kul med den.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 22:03

hmm. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag lyssnade igenom deras demolåtar och tänkte att det kanske är lättare att ta ut låtarna på gehör i alla fall än att sitta i evigheter med en midieditor efteråt för att få allt på plats. Kanske är det användbart för att hitta vissa toner som kan vara svårt att ta ut?

1
Bevaka tråden