Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duger ett paket från typ DataPrince?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte köpa en ny dator, som jag även vill kunna göra musik på.

Jag vill kunna använda de vanligaste musikprogrammen för att göra låtar i datorn och sedan kunna spela in sång ovanpå detta.

Jag har varit inne på att köpa ett paket i den här stilen, Dataprince "Storsäljare" som kostar 4998:- ink moms:
http://www.dataprince.se/webshop/gui_main.asp?group=165&view=2&query_type=&maxhits=&query=&article=ATb1%2D300064

Jag har inte mycket koll på hårdvara, men jag anar att det här inte duger nu när jag även vill kunna göra musik på datorn.

På vilka konkreta punkter räcker inte ett sådant här paket till om man vill göra musik? Vilka komponenter behöver vara bättre? Kom ihåg att jag är en nybörjare utan höga krav, så berätta gärna vad jag behöver för att det överhuvudtaget ska fungera, inte vad jag behöver för att det ska bli superdupergrymt.

  • Medlem
  • 2005-08-31 12:43

Länken funkade inte, berätta gärna exakt vad modellen heter så kan man nog säga lite mer.

Rent generellt så är i stort sett alla datorpaket idag tillräckligt för att göra det du vill. Det som du förmodligen behöver lägga mer pengar på är ett ljudkort som ger bättre ljud om du skall använda det för att spela in sång.

jgb: klicka på logga in så kommer du till paketet.

Jag tror den kommer funka bra, men som jgb sa får du lägga nån tusenlapp på ett ljudkort också.

  • Medlem
  • 2005-08-31 12:55

Lurigt, nu fick jag se paketet, utan att klicka på någon inloggning. Jaja.

Att tänka på för sånginspelning är hur mycket datorn låter om du hade tänkt spela in i samma rum som där datorn står.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-08-31 14:08

Yoshii: Du har PM!

@Zwopper: du har inte funderat på att bli dammsugarförsäljare?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-08-31 15:28
Ursprungligen av Bionik:

@Zwopper: du har inte funderat på att bli dammsugarförsäljare?

ASG!
Det räcker gott med att sälja datorer!
Som tidigare påpekats - vid telefonbeställning kan 99-rabatt ordnas!

Jag har en liknande burk som testburk till jobbet. Lite mindre hårddisk och bara en 2800-processor.. men 2100+moms från datorbutiken kostade den för ett halvår sedan. Där får man lite pengar över att lägga på mikrofon och preamp med fantommatning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 19:26

Köp inte från dataprince, kassare affär får man leta efter.. Köp istället från www.komplett www.mycom.se eller om du har lite mer stålar www.dabus.com

Kompeltt och Dabus har bäst service enligt mig men Mycom ligger i stan så det kan ju vara praktiskt.. (Stockholm)

dataprince brukar iofs ha ganska så överlägsna priser på vanliga 3,5" ide-hårddiskar

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-09-01 12:51
Ursprungligen av Volantiz:

dataprince brukar iofs ha ganska så överlägsna priser på vanliga 3,5" ide-hårddiskar

Men diskar av kass kvalité...

  • Medlem
  • 2005-09-01 13:09

Vet att Dataprince var som ett eksem på www.svartalistan.com för ett par år sedan. Upptog själva 80% av alla inlägg under bokstaven D.
Iofs så kan det vara så att dom tagit sig i kragen och blivit bättre.

/Mein

zwopper: Menar du att alla diskar de säljer är sämre än hos andra affärer? Är det t.ex. så att de enbart köper in "b-stock" och på så sätt kan ha lägre priser? De har ju de vanliga märkena och modellerna.

mein: Jag tror tyvärr inte att de skärpt sig så mycket.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-09-01 16:14

Huv'et på spiken Volle!

Tackar allihop!

Mein: en del av förklaringen till att de upptar en så stor del av klagomålen mot datorförsäljare som heter något på D är väl också att de är den överlägset största datorförsäljare som heter nåt på D? Säljer man mest är det väl nästan oundvikligt att man också drar på sig mest klagomål?

Men ändå, många här verkar ju lågt förtroende för dem. Så nog kan det vara så att man (jag) har blivit hjärntvättad av reklamen att tro att de är bra. Jag ska helt klart kolla lite andra ställen också!

  • Medlem
  • 2005-09-03 02:12
Ursprungligen av Yoshii:

Tackar allihop!

Mein: en del av förklaringen till att de upptar en så stor del av klagomålen mot datorförsäljare som heter något på D är väl också att de är den överlägset största datorförsäljare som heter nåt på D? Säljer man mest är det väl nästan oundvikligt att man också drar på sig mest klagomål?

Men ändå, många här verkar ju lågt förtroende för dem. Så nog kan det vara så att man (jag) har blivit hjärntvättad av reklamen att tro att de är bra. Jag ska helt klart kolla lite andra ställen också!

Kanske ska gå in lite mer i detalj vad jag menade.
Dataprince är inte med på top 10-listan på mest säljade datorföretag i Stockholm/Sverige (skriver så eftersom det numer finns en utbredd näthandel, Databutiken.com etc etc.). DGC, som är väldigt mycket större än Dataprince, säljer en attans massa datorer varje år och dom fanns inte ens under D på den nämnda sidan vid samma tidpunkt.

Jag har själv inte handlat på Dataprince så jag har ingen egen erfarenhet av deras service utan nämNde det bara för att jag tyckte deras närvaro på svartalistan.com var anmärkningsvärd.

/Mein

VARNING VARNING VARNING:

Dataprince är ett helt ok ställe att köpa Hårdiskar ifrån etc. smådelar men _aldrig_ deras paket.

Brodern min köpte en låda ifrån dom. Första lådan höll i sisådär 2 månader sen brann istort sett allting på det efter följde ett bråk på nästan 1 år innan brodern min fick en ny dator och hur länge höll den? Jo hela 6 månader sen dess har han inte fått ut nånting på dataprince-garanti och det är massor med bråk om det fortfarande efter 5 år.

Och senaste man hörde ifrån dom så skyllde dom på min broder att själv förstöra sina datorer bara för att få "uppgraderingar" typ. Saken är den att datorn stod endast på ett datorbord, inte blev flyttad. Inte sparkad på, stängdes av varje kväll och så vidare och ändå så bröt datorererna ihop en efter en.

Jag har en polare som köpte paket hos dataprince och hade massa problem.

jag har fått ett begagnat ram-minne när jag köpt från dem :hmmm:

1
Bevaka tråden