Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Psybas

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 13:22

Är det någon här som har någorlunda bra koll på hur man får fram den där trevliga psybasen som brukar ligga i bakgrunden och rulla fram i vissa psytrancelåtar?

De låter väldigt runda av sig, kan det vara DX basar månntro? Då är det väl rätt troligt att Nord Lead synthar används?

• Medlem
  • 2005-09-04 13:22

Till DX-ljud? Mer troligt att det är något från Yamaha då isåfall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 13:28

Aa, men de låter inte riktigt som yamahas DX synthar.. Skulle skrivit FM basar men det blev lite fel.. Kan lägga upp ljudsample snart..

Edit: här är det http://user.tninet.se/~pqm321k/psybas.mp3

• Medlem
  • 2005-09-04 13:56

Vilken VA som helst borde klara av det ljudet. Är väl inget märkvärdigt? Personligen brukade jag använda min MB33 till psy-aktiga basgångar innan jag sålde den...

• Medlem
  • 2005-09-04 14:05

Låter inte som ett särskilt märkvärdigt basljud i mina öron. Såhär skulle jag tänka för att göra något åt det hållet:

1. Sågtandsvågform är finfint.
2. Lite lätt dist/overdrive så brukar det låta lite rundare och trevligare.
3. Fram med filtret, 24 dB/okt är nog rätt.
4. Ingen, eller väldigt lite resonans, blanda absolut inte in filtervisslarfåglarna här.
5. Ställ in A/D/S/R för filterenvelopen snärtigt, ungefär såhär: 0/2/2/1
6. Ställ in filtret där du vill ha grunden.
7. Låt filterenvelopen påverka lagom, du hittar bäst själv.
8. Eventuellt vill du ha mer tyngd i ljudet, mixa in en suboscillator (eller annat syntljud) på lagom nivå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 15:09

Jo, det är ju ett rätt enkelt ljud men det känns ju jättestort. Har det något med kompressorn att göra eller är det bara programmeringen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-04 15:41

De EQ:ar och komprimerar säkert på ett maffigt vis ska du se. Lyssna bara på VNV Nation. Jättefå ljud i ljudbilden, knappt några effekter alls, men ändå otroligt fett.

1
Bevaka tråden