- Dr_Pain
- Medlem ●
Blir nog till att harva omkring på bandens hemsidor och hoppas på att det finns gearlists alternativt helt enkelt maila och fråga.
http://www.synt.se/w/index.php?page=Syntar%20i%20l%C3%83%C2%A5tar
En wiki sida jag själv startat. Där kan du se vad som använts i olika låtar.
Cool sida GlobalMotion!
Du förresten, jag är ganska säker på att Nena använde en Oberheim OBX på "99 Luftballons" (OBX:ens extremt feta ljud kan höras på istort sett alla låtarna på den Lp:n). Jag använde en själv under en tid så jag känner igen ljudet. Jag vet också att synth-spelaren i Nena använde en Minimoog runt tiden då skivan kom ut så det är mycket troligt att han använde den också. Dock så har jag aldrig hört eller sett att dom använde en Prophet-5.
Varifrån kommer den info'n?
Micke
Cool sida GlobalMotion!
Du förresten, jag är ganska säker på att Nena använde en Oberheim OBX på "99 Luftballons" (OBX:ens extremt feta ljud kan höras på istort sett alla låtarna på den Lp:n). Jag använde en själv under en tid så jag känner igen ljudet. Jag vet också att synth-spelaren i Nena använde en Minimoog runt tiden då skivan kom ut så det är mycket troligt att han använde den också. Dock så har jag aldrig hört eller sett att dom använde en Prophet-5.
Varifrån kommer den info'n?
Micke
Han har en P5 i videon...
Det hade jag inte en blekaste aning om...hursomhelst jag tror iallafall att synthen i 99 Luftballons var en Oberheim OBX, inte bara för att det låter som en tidig Obie (för det gör det onekligen) men också för att jag har sett flertalet konsert bilder från '82/ '83 där syntharen lirar på en OBX.
Micke
"En wiki sida jag själv startat. Där kan du se vad som använts i olika låtar"
Personligen tycker jag att det är helt ointressant men bör inte en sån sida ha en källförteckning? Det kan ju vara syntpelle 14 år som gissat vilka syntar som använts alternativt läst det på sonicstate (dvs garanterat felaktiga uppgifter).
Säger som Katzenjammer, kolla bandens hemsidor och/eller maila för att få rätt info, vad ska du ha infon till?
Bionik: så kan du tycka. Jag är säker på att nästan allt stämmer iaf.
Vet man inte så ger man fan i att fylla i. oftast ligger det mycket forskning bakom uppgifterna. Ps. Pelle 14 har inte hittat till sidan än
Sluta fåna dig :rolleyes:
I tidningarna Sound On Sound, Keyboard och Future Music finns ofta reportage om band och vilken utrustning de använder. Som här t.ex.
http://www.keyboardmag.com/story.asp?sectioncode=29&storycode=4531
där några mer eller mindre välkända synthband intervjuas om hur de jobbar och vilken utrustning de kör med.
Haha härligt Micke7. Jag hade hört från flera källor att det var en Prophet 5 (och även själv sett det i videon)
De kanske hade både och? var det inte van halen som hade en OB-Xa först som gick sönder och fick ersättas med en jupiter 8? Såd et kanske är något likande?
Alla: Kul att ni uppdaterar!
ja, det är ju inte omöjligt att han använde en Prophet-5 under inspelningen av 99 Luftballoons förutom OBX:n och Minimoogen...
Här är ytterligare ett (förstorat) konsert foto av synth spelaren i Nena, skullle tro att det är ett par tre år senare, runt '85 med tanke på att han har en PPG wave 2.2 (eller 2.3) och en Emulator II. Notera att han har bytt ut OBX:en mot en OB8 (eller OB-Xa, det är omöjligt att säga eftersom kvalitén på fotot är rätt kass).
Notera att han har bytt ut OBX:en mot en OB8 (eller OB-Xa, det är omöjligt att säga eftersom kvalitén på fotot är rätt kass).
Nja, den är inte sämre än att man kan se att det är en OB-8 och inte en OB-Xa.
"cEvin Key: To think that people once paid $20,000 for a 12-bit sampler is amazing." Heh.
Nu var det kanske inte det tråden handlade om, men det känns som om det finns minst två helt olika genrer som båda kallas industrial och som dessutom är olika beroende på vilken sida Atlanten man befinner sig på. Och "The art of extreme noise"? Kanske för Keyboard-läsare, men jag skulle inte kalla Haujobb, Apoptygma eller VNV för särskilt extrema. Men intressant läsning i vilket fall som helst.
fm: Nej, det var en av mina invändningar också. Jag hade gärna sett en jämförande diskussion med seriösa nutida noiseartister i artikeln. Men det är den ärkekonservativa Keyboard Magazine vi pratar om. Ingen av oss som deltog i intervjun skulle få för oss att göra anspråk på att göra "extreme noise".
Det står September 2003 i artikeln, så det stämmer nog bra.