Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amiga

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 17:03

Tjena, har sett att vissa folk jobbar med ataris i sitt musikskapande. Kan jag ha någon nytta av min gammla amiga 500? Vore coolt om man kunde använda den till nått mer förutom att lira gammla lir. :rolleyes:

Lätt...installera musikprogrammet Protracker/Octamed och bli kung=)

jag har både sampler och midi-interface till min Amiga.

Jag funderar på att sälja min.....Vad kan vara ett rimligt pris för en Amiga500 i skapligt skick med originalskärm fast utan disketter/program?

westerberg; kolla annons-siter vad folk begär, så får du själv en bra uppfattning.

Även jag har både sampler och midiinterface till min Amiga. Det går alldeles utmärkt att använda som sequencer till sin hårdvara eller lo-fi sampler för lite retro crunch. Hehe. Jag har faktiskt gjort spelningar enbart med Amiga och en Ensoniq EPS 16.

Westerberg.. Tror inte du får så mycket för den, någon/några hundralappar. Checka Tradera, rätt många som säljer sina där.

På blocket finns ju många skäpannonser/"hutlösa priser", folk som vill sälja dill för 20 000kr etc.
Electroboy, Katzenjammer: Ok, will do

katzen; jag har även använt Amigan live...både med och utan HD´n. Lite kul var det att ladda låtar med diskett, haha. Då fick man göra lite oljud med sin Casiosynth ))

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 17:24

YESS!.. man måste ha ett midiinterface? hur fixar man ett sånt?

Nejfan, till Protracker behövs bara samplingar! Minns inte ens om det programmet stödjer midi.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 17:30

Vad innebär att ha ett midiinterface? En pryl med en kontakt för att stoppa in midi sladden i eller?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-07 17:35

jag har ett midi interface till amiga och en sampler interface.

Körde amiga som en sampler för många många år sedan, riktigt kul ljud.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 23:05

Ni som har era midi interface, var det nått tillbehör man kunde köpa med till amigan eller? Var har ni fått tag i dom, finns d nån chans att hitta nått sånt idag nånstans? Tacksam för svar.

Eventuellt kanske det finns någon butik som fortfarande säljer, annars blir det nog till att köpa begagnat. Både sampler och midiinterfacet fick man köpa till själv. Midiinterfacet ger en helt enkelt en midi in och en ut (en del hade väl eventuelt även through, jag har inte det på min om jag minns rätt). Så man kan styra sin midiutrustning, syntar och dylikt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 23:56

Octamed, jisses. Vilken revolution det var att plötsligt kunna köra en Tracker med 8 kanaler. Those were the days...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 00:05

Sjysst då vet ja! tackar

• Medlem
  • 2005-09-08 20:02

kolla in det supertrevliga programmet Bars n' Pipes som har ett extremt modulärt system för MIDI hantering som inte någon har lyckats efterapa riktigt. dock lär du väl få öva tålamodet eftersom det tar nån minut att kopiera 4 bars, 8 kanaler MIDI-data men tålamod är ju en dygd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 00:23

Tack för tipset syked, läst på internet om d progget. Frågan e bara hur man får tag i de å ett midiinterface. Men det ger sig nån gång säkert. Ska ställa upp amigan brevid pc:n så att den står beredd.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-09 09:07
Ursprungligen av HEK:

Tack för tipset syked, läst på internet om d progget. Frågan e bara hur man får tag i de å ett midiinterface. Men det ger sig nån gång säkert. Ska ställa upp amigan brevid pc:n så att den står beredd.

Vi kan byta mitt midi och sampler interface mot några öl

Ska leta upp det bara.

Jag tänkte höra om det är någon här som kan fixa en kopia på Octamed, iom. att jag råkat lägga min version (på disk) i solen alldeles för länge utan att tänka på det, den funkar då inte längre...

• Medlem
  • 2005-09-09 11:36
Ursprungligen av Mescaline:

Jag tänkte höra om det är någon här som kan fixa en kopia på Octamed, iom. att jag råkat lägga min version (på disk) i solen alldeles för länge utan att tänka på det, den funkar då inte längre...

Ska det vara på diskett eller kan du fixa kopieringen själv? Annars finns det två versioner här:

http://ftp.uni-paderborn.de/aminet/aminet/mus/edit/OctaMED.lzh
http://ftp.uni-paderborn.de/aminet/aminet/mus/edit/OctaMEDv4.lha

Osäker på om det bara är demos eller väldigt gamla versioner. Men här finns upp till version 5.04 annars som ADF-filer:

http://www.planetemu.net/?section=roms&dat=33

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 13:03

Magoo: Du skulle kunna få nån hundring för d iaf. Vore Sjysst!

1
Bevaka tråden