Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slarvig wavspelare för Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-10 21:01

Finns det någon uppspelare av wavfiler som inte är så petig? Jag har en wavfil som inte går att ersätta men som tyvärr på något vis skadats i headern så bitljup och liknande saknas. Inget program jag testat klarar av filen på grund av detta. Finns det något Mac OS X eller Unixprogram som skiter i allt sånt och spelar upp den i alla fall, typ om jag talar om vad det är för format på filen.

Soundhack

Funktionen Header Change gör det du vill.

Eller namnge den som .raw (funkar i pc iaf) och öppna den i en waveditor - då brukar den fråga vad för Hz/Bit/stereo/mono den kanske kan vara. Det vet du ju.

[OT]Jag råkade ut för att ett par gamla mp3 tappade all info och iTunes vägrade spela, än mindre importera om den efter borttagning. Dock, Winamp sket i allt och spelade upp filen så länge filändelsen var korrekt... [/OT)

Någon koll på vad för wav-format det handlar om?

"Eller namnge den som .raw (funkar i pc iaf)"

Fungerar bara med enklaste möjliga wav-filer. Samma sak i alla operativ.

Soundhack som sagt. Ett program alla med mac borde prova, otroligt bra och gratis.

• Oregistrerad
  • 2005-09-12 23:34

Soundhack fixade det hela! Härligt.

När jag valde 16 bit byte swap blev det ok. Lite konstigt eftersom en annan fil från samma tillfälle (som fungerade) angavs som 16 bit linear i Soundhack.

Vad syftar linear och byte swap på. Har det med big och little endian att göra eller är det någon slags interleaving?

Med 16 bit linear lät den trasiga filen extremt överstyrd men man kunde skönja originalljudet.

Hur som helst stort tack!

Linear/Byte swap handlar om little/big endian, ja. WAV kör omvänd bitordning jämfört med AIFF eftersom Intel/PowerPC kör olika bitordning i processorerna.

• Oregistrerad
  • 2005-09-13 10:21

big/little endian... Vad betyder egentligen det nu när Apple byter till Intel? Kommer aiff att försvinna?

Kan inte tänka mig det. Quicktime och alla andra musikuppspelare stödjer ju både wav och aiff, så jag kan inte tänka mig att det kommer att ändras. Koden för att skyffla runt bitar finns ju redan där.

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 18:07

Om aiff nu är optimerad för PPC:s byteordning så borde ju aiff vara något mer processorkrävande när de byter till Intel. Byteordningen skall kastas om = extra cykler.

Eller tänker jag fel?

Det handlar ju bara om när filerna läses in, eftersom program internt jobbar i andra format (32bit float), så jag skulle inte tro att det blir någon avgörande prestandaförlust. Och att flippa bitar är en rätt billig operation.

1
Bevaka tråden