Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EXS24 eller Kontakt 2?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skall införskaffa mig någon av dessa. Kör nu Logic 5.5 och vill ha en rejäl sampler. Som jag skrivit i mitt halvdesperata inlägg tidigare så sysslar jag med elektroniskt och vill därför kunna göra så mycket med ljuden som möjligt i samplern. Alltså inte ute efter en sampel player. Jag har hört att kontakt ska vara finfint för detta men jag förstår att EXS24 är mer eller mindre optimerad för logic och den kanske också funkar bra för att skapa mina egna ljud. Tacksam för om någon kan hjälpa mig i mitt val....

EXS är helt okej, men inte sådär jättekul om man vill skruva till ljud. Kontakt tror jag är ett bättre alternativ om du har dator till det. Men jag antar att du är på PC, eftersom du använder Logic 5.5, och då skulle jag kika på Shortcircuit, som verkar väldigt kompetent och helt rätt om det är mer ljudmanglande än uppspelande av multisamplade pianon osv man är ute efter. (Använder Mac, så jag har inte testat det själv.)

Hm, intressant sampler, Shortcircuit alltså. Aldrig hört talas om den tidigare. Är det någon av Claes här på 99 som utvecklar den (såg att utvecklaren hette Claes)?

Vad det gäller valet mellan EXS och Kontakt kan jag tyvärr inte ge så mycket tips. Har enbart provat K2 och för mig kändes den som en väldigt kompetent sampler med gott om modulationsmöjligheter. Nya scriptmotoron gör ju inte den sämre direkt. Fast den är tungdriven (i alla fall upplevde jag det så) och har dragits med en del buggar. Men samtidigt älskar jag NI's GUIn. K2 kan du ju åtminstone ladda ner och prova en demo av, då får du en rätt bra bild av vad du kan göra med dem. EXS är väl inte möjligt längre då Emagic nu mer endast utvecklar för Mac.

IMO. Kontakt är guld OCH gröna skogar. Bättre mjuksampler lär inte skrivas. Bara timestretchkvaliteten är helt outstanding! (I linje med Pitch'n Time för protools.)
Att den sedan läser nästan alla förekommande samplingsskivor till alla maskiner, direkt i PC'n är också ett kollossalt +!

1
Bevaka tråden