Tjo! Fler än jag här kan schånthärnt. Men jag kör en liten bit iaf!
Det man kan flytta fritt mellan plattformarna är: dokument (arbeten) som typ... låtfiler: lätt från PC till Mac, lite svårare från Mac till PC eftersom man egentligen inte behöver filextensions (= *.ext) i macen, då får man lägga till dem till filerna. Filextensions skadar dock inte - så att det alltid finns på alla PC-filer är bara bra. Liksom VHS vann över Betamax så att säga så vann PCns sätt att spara filer.
Man kan även flytta t ex ReFills (*.rfl), och förstås allt såsom filmer, låtar, etc. Programmen VLC och iTunes, Reason & Firefox kör jag i bägge plattformar, känns nästan som om man jobbar i precis samma miljö när man har samma program oavsett dator.
En liten fysisk övergång från CTRL-knappen till CMD-knappen (äpplet) så sitter även alla snabbkommandon som en smäck.
Vad beträffar kompilerade program - exefiler, typ, så måste du ha en speciell macversion. Exefiler funkar inte på något sätt i en mac. Finns ej heller dll-filer i macmiljön så inga PC-pluggar funkar, du måste köra hem macversioner. Finns så klart färre, men det mesta som är bra finns, och sedan finns några mac-unika pluggar också.
Format som macen också stöder default utan tillägg är .zip och .pdf. Du behöver inga tilläggsprogram för att hantera sådana filer. Att kunna exportera till PDF är standard i datorn t ex.