- herr Vogel
- Medlem ●
Hej, jag har kollat arkivet men vill ändå ställa frågan igen...
jag är ute efter trumpads, men har ingen aning om vad jag är ute efter:
tre stycken till antalet skulle väl vara juste, ska användas för livebruk (mest) har nog tänkt att styra andra ljudmoduler med dem så några interna ljud är inte direkt någon nödvändighet
det viktigaste är nästan att de är så biliga som möjligt...
tips vore super!!!
/Johan
PS. om någon har någon/några pads till salu så hör gärna av er DS.
öhh, förresten det är inget krav att de är just
citat:"biliga"
snarare billiga, kanske :kaaaka!:
Tips!
Köp Simmons eller Tama pads. Brukar finnas billigt på E-Bay. Sedan köper du en burk som kan trigg -> Midi. Tex: Yamaha PTX8 eller Alesis D4. Det finns också en del Simmons som är gjorda för detta. Tex Simmons TMI. Det finns säkert massor av burkar som kan detta. Undrar om inte Akai S950 kom med det också? De borde vara rätt billiga.
Jag betalade 250 kr för mina pads och så köpte jag min PTX8 för 500 kr... Lagom peng!
okej, så det måste vara just någon burk som har trig-ingång, jag har en tr-626 bland annat som jag hade tänkt använda men det är kanske inte möjligt?
jag trodde liksom att man kunde ställa en pad till en midikanal och sen spela upp det ljudet genom att slå på paden
superdigital:
för övrigt låter det dära med simmons pads som en bra idé, det var en snubbe som sålde 2 stycken för 700 eller vad det var (på vendolin) för ett par veckor sedan...
betalade du 250kr per styck?
Det finns ju även sådana där Octapad eller vad de heter från Roland, fast de är dyrare. Kolla tex Roland SPD8 (tror att den heter så...) Det är ju liksom 8 slagplattor som är assignbara.
Fast de brukar kosta mera. Ett annat alternativ är ju att bygga eget. Jag är inte så bra på sådant, men om jag fattat rätt så kan man använda trigg mickar och bygga nå't eget som de ligger i, och när du slår på vad du nu har fixat ihop, så skickas triggsignalen. Detta var ju grymt förenklat, det är säkert betydligt mera komplicerat än så. Fast du måste ändå ha en trigg till midi burk då. Det behöver du ju inte om du har en spd8 eller dylikt.
Ja, jag tror att det var något sådan't jag betalade st. Jag har ett helt Tama set som jag fick med när jag köpte min Tama TAM500 inkl bastrumma med kick. Det är ju bara lite synd att man inte har plats. Jag bor i lägenhet och tjejen uppskattar inte ett trumset i sovrummet!
Det hela är en kostnadsfråga. Jag gillar det enkla alternativet. Jag kör alltså en Yamaha PTX8 (borde gå att hitta billigt) och en Yamaha TMX. PTX8 har 8 ingångar om jag har alltså 8 kanaler som kan styra vad som helst som har midi. Jag brukar använda de när jag programmerar alla mina beats eller så. Det är roligare än att sitta och slå på tangenter.
Har du däremot en octapad så spar du utrymme... Surfade lite ebay:
Såg lite annat på www.ebay.co.uk. Kolla där!
Lycka till!!
Har ingen koll på TR626:ns triggingång, men jag kan meddela att en D4 funkar finfint. Octapad är ju också en klassiker.
Billigast är nog att bygga själv. Det finns massa ritningar på nätet, men i korthet 1) skaffa övningstrumplattor från en musikaffär, 2) skaffa piezoelement från närmaste elektronikhandlare, 3) kombinera 1+2 och sätt på en teleplugg, 4) plugga in allt i en trigg-till-midi-apparat, 5) klart!
(Steg 1 är mest av praktiska skäl, övningsplattor är gjorda att slås på och är inte gjorda av lika handledsdödande hårdgummi som en del tidiga pads, men man kan använda allt man kan montera en triggmick på/i. Är man hård industrimusiker är det en klassiker att svälja en mic, då kan andra använda en som trumma om de slår tillräckligt hårt.)
Har haft en octapad. Man slår sönder händer & leder och lovar att det känns.
Tror att en drumkat är att föredra. Har inte testat den själv. Men jag vet att den är otroligt populär.
Kolla här för mer info: http://www.alternatemode.com/
Har haft en Alesis D4, det finns två versioner. Varav ena är helt kass och den andra är rätt okej. Vet dock inte vad dom heter i versionväg. Men den bättre har mer parametrar.
Sen finns ju Alesis DM5, som är identisk med D4, förutom en annan display och lika kassa ljud som D4orna. Sen finns det Alesis DM5 pro som är 3 gånger så dyr som en DM5 med en massa mer mumma. Hur den låter vet jag inte. MEN den är i prisklass med DDRUM 4. Så valet där är ju självklar.
Ska tillägga att det absolut billigaste alternativet är att köpa whatever till trummor och köpa nätskinn, tror yamaha tillverkar sånna. Kostar nästan inget och är helt döda MEN har en känsla som riktiga skinn. Sen köper man DDrums Redshot triggers för 170 spänn styck. Och in i en beggad D4.
Octapad 2 är en riktigt fin sak faktiskt. Ställbar velocity och kan göra alla inställningar man vill, plus lite till. Den kan trigga ackord om man vill, vilket är lite kaxigt om man ska trigga en baskagge till exempel. En del klagar på att den är hård att slå på, men jag tycker inte att det är så farligt, eftersom velocityn är ställbar så att det räcker med en liten lätt smäll från trumpinnen. Jag skulle aldrig göra en hel konsert med oavbrutet spelande på den dock. Jag fick min med tillbehör för 2000:- så en tusing för 8 träffytor är inte ett dumt pris.
OT: Finns det något sätt att kolla om trigg-ingången fungerar på ett enkelt sätt förresten? Min octapad har en kass pad, men jag gissar att trigg-ingången fungerar fint. Vad är det för typ av signal den vill ha lite mer exakt? Är oteknisk som attan..ty jag äro bara...musiker...
Killwithskill: Smart idé om nätskin osv förresten. Har aldrig hört förut.
@Clase, du kan koppla in en vanlig mik på triggingången och slå, hosta, blåsa i miken så ska det ge ifrån sig en trigg. Om du håller en ton så blir det en hysteriskt massa slag(kulspruta).
Det som lite kul med Octapaden är att den har 3 olika trösklar på varje pad. Så typ som exempel så kan man ha vanligt velocity upp till typ 70 så ska en virvel låta. Över 70 så ska det gå igång en annan sampling en puka kanske, och sen vid typ 128 så kan man ha en samplad gris :kaaaka!:
En gammal kompis körde ett trumsolo med en octapad.
Lirade vanlig tvåfyra med bastrumman och höger hand på hihat & virvel.
Med vänsterhanden på octapaden så spelade han basgången på Michaels Jackson´s låt Bad. Ett riktigt publikfrieri
Tre olika trösklar har jag aldrig hittat. Säkert att det inte var ljudmodulen som var inställd efter din beskrivning? Det enda jag hittar i den (har jag för mig) är padens midikanal, notnummer, padens känslighet, samt velocity-kurva. Kan hända att jag missat något dock.
På söndag ska jag kolla min octapad hursomhelst. Måste bli bättre på att se över mina saker...
Ah, förlåt mig. Det ska naturligtvis vara tre trösklar som man kan välja olika notnummer på. Det är som du säger, det finns ju som sagt inga ljud i Octapad.
Men jag är helt hundra på dessa 3 trösklar som man kan skicka via midi ut på olika notnummer.
Men om du skulle av nån händelse skulle bli trött på din octa så säg till mig så är jag på tok-G att köpa den. Skulle var perfekt med ett Roland Vdrums men Jag bor trångt!
(precis som om 70 papp inte vore ett hinder )
okej, det kanske kan vara ett alternativ att bygga själv, i alla fall, ska undersöka detta närmare, min pappa är duktig på sånt typ (och jag inte på sånt...typ)
ska kolla upp de dära auktionerna också när de kommer lite närmare slutdatum, tyskland är ju justare att köpa från än USA, tackar för tipsen, och tar gärna emot fler
/Johan
Skulle vara supertacksam om nån med kunnighet i det ganz wunderbara språket tyska skulle vilja tala om för mig om jag borde fundera på denna pad, billig verkar den bli men vad betyder egentligen texten, är det överhuvudtaget nåt som går att använda som en trigger pad?
"Tama Pad TS-100, 6-eckig, Schlagfläche Remofell, gefedert, Aufnahme L-Dorn, Klinke out, bitte beachten Sie auch unsere anderen Auktionen...."
jag hade varit intresserad, men nu verkar det som att jag köpt en octapad istället, pengarna som jag INTE har i fickan bränner som bara den...men tack ändå för erbjudandet enapa
professorer i det tyska språket behöver alltså inte heller byr sig om att översätta den lilla textsnutt jag återgav ovan!
/J
okej, tack för tipset, nu har jag som sagt bestämt att köpa en octapad och dessa ska väl också vara riktigt osköna att slå på...men poängen med octapad är ju det att jag slipper köpa till en trigger-burk...vilket gör hela "skaffande-processen" lite kortare...skööönt...och sen är det inte jag som primärt ska trumma på grejen heller...får se vad min trummis-kompis säger
nåja de (ocatapad) ser också balla ut tycker jag, även om ett gäng simmons-pad ser ännu coolare ut...
ska bli askul att använda i alla fall och jag återkommer säkert med frågor till er som har en när jag fått min skickad till mig!
tack för alla fina tips, så långt...jag var helt inne på att tillverka egna pads med hjälp av triggermickar såsom killwithskill beskrev ovan, men nu blir det inte så...tur det kanske
jo jag har läst att den hade och det är en bra poäng, just att koppla viss viktiga ljud till separata pads, får se vad trumpojken som främst ska slå på den säger...
men Clase: har du någon manual till din, och behövs det anser du för att kunna använda den på ett vettigt sätt?
Jag glömde o fråga om han jag skulle köpa av bifogade en manual, verkar inte finnas på nätet i .pdf efter en stunds sökande
Jag har ingen manual, och har faktiskt aldrig känt att jag behöver en heller. Ackordgrejen var väl den första saken som fick mig att klia i huvudet, men annars så är det enkelt att kalibrera den. Tog mig nog en kvart kanske att justera allt för mitt anslag och mappa den till min d2'a. Du kan ju ha i åtanke att den är gjord för trummisar så då är den riktigt enkel.
haha...okej jag ska prova den innan jag köper en manual via nätet då alltså...då kanske jag som inte är trummis klarar av att fixa med den så kan ju trummslagaren få ägna sig åt bankandet allena