Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EA-1 och EA-1 MKII - skillnaden?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

EA-1 och EA-1 MKII, vad är skillnaden på dessa?

Plast vs plåt. Tror nån effekt skiljer också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 13:06

Har de fortfarande inte resonans?

Resonans har de ju alltid haft - du måste tänka på något annat.

f ö:

"EA-1 MKII: Samma burk som EA-1 men med crossmodulation på oscillatorerna istället för decimator, "uppdaterat" filter, ny design och nya presetpatterns"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-20 13:10

Hmm, var det ER-1 som inte hade resonans då? Det var någon som inte hade det har jag för mig..

ER-1 har inte ens ett filter

Fast boost (eller vad det heter) fungerar ju som ett filter i viss mån.

Javisst.. tekniskt sett så är det (Low boost) egentligen ett LS-filter (eller ett parametriskt boost/cut-filter med begränsade inparametrar.. men tror inte det). När jag snackar med "icketekniker" så brukar jag heller inte kalla en EQ för filterbank. Samma sak här

Om man ska vara riktigt teknisk och överdrivet noga av sig så har den med största sannolikhet fler filter än så.. men det är inget man märker av som användare.

Jag menar inte att du har fel, jag menar bara att en slags filterfunktion faktiskt finns tillgänglig.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-21 10:44

Jag undrar hur ea-burkarna gör med sina toner, en es1 kör väldigt korta stötar men varje ljud, kan man välja notvärde eller spelar den tills nästa?

Hur väljer man ton på dom, på es-1 så ljuder parterna när man väljer dom, hur funkar tonvalet från burken om man inte har klaviatur?

Jag har för mej att trumparterna på ESX-1 bara skicka Note-On, rätt vanligt bland trummaskiner...

enapa:

har för mig att du kan byta part på Electribe-maskinerna utan att den låter samtidigt genom att hålla ner "shift"-knappen nere till vänster samtidigt som du trycker på parten.

Du kan via "motion control"-funktionen välja gate-tid som parameter och därmed byta gate-tid på tonerna på varje av stegen.

"hur funkar tonvalet från burken om man inte har klaviatur?" förstår jag inte riktigt.

Du kan ju ladda ner manualen till EA-1 MKII på http://www.korg.com/downloads/pdf/EA1mkII_E1.pdf

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-21 12:02

antoni: tack!! du gjorde min es1 ett steg närmare perfektion!! hade inte an aning om shift-trixet, helt makalöst.... Kan man få den att inte skicka kontrollchange när man byter pattern så är den maskinen exekt som jag vill ha den....

Ska läsa lite manual, är sugen på att byta sequenser...

1
Bevaka tråden