Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dämpa fläktljudet i Yamaha A-3000??

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att dämpa fläktljudet i Yamaha A-3000, A-4000, A-5000.
Är det någon här på 99musik som lyckats med det eller har försökt???

Det finns ju kondesatorer man kan köpa för ändamålet att varva ner en chassifläkt, som man kopplar i serie med. Det borde u rimligen funka på en sampler också. Men fläkten sitter där ju av en anledning, klart

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-09-20 16:51

En fläktresistor borde göra jobbet, eller en ny kullagrad fläkt.

Jag testade med en tystare fläkt i en A3000, men det hjälpte inte alls. Det är själva luftflödet som låter, inte fläkten i sej. Enda lösningen är att varva ner den, men det är ju en chansning...

Jag har haft lite problem med k2000, löste det genom att byta själva gallret som sitter utanför fläktinsuget till ett mer grovmaskigt (mer skit kommer in också).
Det gjorde en stor skillnad på luftsuset, sitter det smuts på själva fläkten så låter den mer pga obalans.

• Medlem
  • 2005-09-20 22:39

Läste om någon på nå'n mailinglista som tagit bort fläkten helt utan biverkningar, men ta inte mitt ord på det

Då skall ni höra en e64...

Oj, är e64 så hemsk, aldrig lyssnat på en...

brumm-brumm

funderade på om yamaha placerat den anställde som skrev det gräsliga operativsystemet till tx16w på fläktavdelningen.

Har inte Nuedge nån lösning???

uuhhh....jag vet vad TX16W original os. innebär...jisses! Tror inte det teamet finns i företaget längre. Förlåt för att ha spunnit vidare utanför ämnet men jag var tvungen. :kaaaka!:

Jag blev rätt bra vän med TX16W-OS2. Jag var nog den första som köpte Typhoon 1.0 när det kom, tom ringt o pratat med Magnus Lidström, fick Beta av den nyare som blev 2000 senare. Jag saknade några funktioner i Typhoon 1.0 som OS2 klarade, minns inte just nu vad det var dock.
Med Typhoon blev TX16W en underskattad sampler, tycker fan det är bättre än min A3000...snabb/lättjobbat som tusan...det är så man är sugen att köpa sig en TX16W igen...hade ju ett gäng diskar som jag tryckt "label" på med vilken synth och vilka samplingar som är på den. Här är listan:
http://212.214.253.133/~ronny/yamaha/tx16w.txt

Nuförtiden verkar han göra den dära VST-pluggen Microtonic ("my"-tonic).

Ursprungligen av jontanamo:

uuhhh....jag vet vad TX16W original os. innebär...jisses! Tror inte det teamet finns i företaget längre. Förlåt för att ha spunnit vidare utanför ämnet men jag var tvungen. :kaaaka!:

Jag köpte också Typhoon os när det kom. 1495pix i den lokala musikhandeln. Jag gick från frustrerad men nöjd till en glad supernöjd användare av denna fantastiska maskin. Jag använder den fortfarande tack vare grabbarna i Nuedge (jag tackar er!!!) Tuphoon 2000 har precis de parametrar som behövs för ett bra intuitivt instrument med knapp-panel. (hur intuitivt det nu kan bli ) TX16W har ett sound som jag gillar...det finns en delikat hinna av 80-tal i outputen...fabriksdiskarna är suveräna. Det är bra tryck i den här gamla, tunga bjässen. hhhhrrrmm....återigen på tal om Fläktljudet i en Yamaha A-3000

Jag köpte också Typhoon på Keyboard Mania i Malmö.
Gillade Typhoon som fan. Har inte kvar samplern, os'et gick med samplern när
jag sålde den.

Jag tackar också Nuedge, såna hjältar !!!!

Det är ett jävla tjong i Microtonic, har gjort några låtar som är beroende
av den pluggen (demo). Får väl registrera för 500 kr...

Fläkten, just det!! Vet inte om jag hade vågat ta bort fläkten, man får sätta
den i ett rackskåp eller nåt, men då kan man ju inte trycka och skruva...
äsch, man vänjer sig säkert....A3K, A4K, A5K är fina samplers.

Om man bara gör jävligt kyliga metalliska samplingar kanske, inga fläskiga moogbasar eller goa oberheimbrass-sektioner. Kanske man kan ta bort fläkten.

kyl ner din studio!

1
Bevaka tråden