Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Supersaw

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-23 14:07

Det är banne mig farliga grejer, man gör bara flufftranceslingor!
(lekte med sådant på monomachine igår)

Preach it brotha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 14:26

Det är faktiskt jäkligt mysigt att göra supersaws. Dock står jag fast vid att den enda synthen som kan göra hederliga supersågar är JP-80X0 syntharna.. Vem kan glömma klassiker som Out of the Blue, Walhalla eller Exhale? Alla Ferry Corsten låtar såklart

Ursprungligen av Helix:

Vem kan glömma klassiker som Out of the Blue, Walhalla eller Exhale? Alla Ferry Corsten låtar såklart

Jag kan glömma dom. Ganska lätt faktiskt.

Wallawalla är en bättre titel än Walhalla.

  • Medlem
  • 2005-09-23 14:44

Jag kan faktiskt inte glömma de låtarna, det förutsätter att jag skulle komma ihåg dem.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-23 15:26

Jag vet inte vad det är med mig, men på sistonde har jag börjat använda vst'n superwave p8 på basar. Det låter rätt fint om man vill ha en lite luftigare men ändå fet bas på nåt sätt... det lustiga är att jag gillar inte soundet, men ändå passar det bra på nåt sätt... dax att köpa tops kanske...

Suktar för övrigt lite efter en jp-8080, men jag har inte en aning om vad jag ska med den till i min musik.

Ursprungligen av Clase:

Jag vet inte vad det är med mig, men på sistonde har jag börjat använda vst'n superwave p8 på basar.

Stäng bara av det förb. delayet som gör att det låter just ... p8 ...

Nä nu känner jag mig personligen förolämpad!

Sågar ska fan inte vara fluffiga! De ska vara vassa, elaka och käka regnskog till frukost. Vare sig de super eller inte.

Bara så ni vet!

  • Medlem
  • 2005-09-23 19:58

Fram för fler fluffiga sågtänder!!!
Låt höra Clase!!!! :kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 22:29

sågtänder ska ha pitchenvelopes. Piwoooweeeoooing ska det låta. Är det supersåg så blir det bättre. Gärna ett lfo på pitchen oxå.

Problemet med supersaw på JP-8000 är att man aldrig i livet någonsin mer kommer använda den vanliga sågtandsvågen. Supersaw är så... bra. Den fluffar upp ljudet och ställer man in den rätt behöver det inte låta sådan där stereotyp poptrance. Det funkar utmärkt att använda supersaw på basar och framför allt pads. Kolla in stabsen i mina spacelåtar. Där kör jag bara med supersaw. Det kanske är därför alla mina stabs låter likadant.

Vad är det här supersaw? En massa snedstämda sågtandsvågformer, eller?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-23 23:48

Jupp, det stämmer Dalleponken. Kan låta väldigt Scooter i värsta fall.

Nu får jag lust att sampla femtiotusen sågtänder i kontakt och se hur det kommer låta...

Supersaw är ett antal (8 tror jag) sågtandsvågor som man kan:
a: snedstämma i varierande grad
b: bestämma ljudstyrkan på de snedstämda tonerna
Detta sköts med två reglar och kan moduleras från en "ribbon controller" (på JP-8000). Ljudexemplet jag lagt upp börjar med en supersaw utan någon som helst snedstämning, alltså en vanlig sågtand. Sedan drar jag upp snedstämningen ganska rejält men utan att den hörs för att därpå dra upp styrkan på de snedstämda sågtänderna. Snedstämmer man rejält får man det där typiska, äckliga ljudet alla blonderade tyska technogaphalsar gillar. Är man lite mer moderat med snedstämningen kan man spela schysta stabs, som i "Jump". Vissa mår illa av det också, särskilln när man spelar så kasst som jag gör.

Jag visar också ett exempel på hur supersaw kan användas till en Tangerine Dream-liknande arpeggiatordriven basslinga. Visst låter basen fluffig? Där visar jag också exempel på JP-8000:s "Feedback Oscillator". Det är den som låter som en flagnereffekt.

(länk borttagen eftersom det inte fanns något ljud i mp3-filen???)

Ändrad igen, nu med länkar.
Supersaw 1
Supersaw 2
Supersaw 3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 10:53

Den lät ju trevlig jp-8000:en!
Nu fick jag lite G.A.S

  • Medlem
  • 2005-09-24 13:53

Hej på er!

Jag har byggt upp en JP-8000 i Vaz Modular.

Här är några av mina ljud.

http://www.martinfay.com/sounds/Kire/

Mvh,
Erik

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-04-13 21:08
1
Bevaka tråden