Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AN200 frågor.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har några frågetecken kring AN200 som jag tänkte om någon kunde reda ut.
Jag har en kompis som funderar på att skaffa en.

1. Hur lång kan en pattern vara? Är det 16 steps x 4 (dvs 64 steps?)
2. Hur många samtidiga ljud kan man använda? Bara 4 st?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 10:44

Jag har bara en DX-200 man jag antar att de är identiska i sequenserdelen.
1. Maxlängd på ett pattern är vad jag vet bara 16 steg tyvärr. Sen så kan man bara ändra längden till 12 eller 8 steg fast då spelar den i fel tempo (iaf om man tolkar stegen som 16-delar).

2. Ja eftersom spåren bara klarar ett ljud i taget, däremot så har båda synthmotorerna rätt bra polyfoni ändå så ljuden bryts inte när nästa kommer.

Om din kompis vill ha den som groovebox så är det faktiskt inget jag kan rekommendera utan be honom kolla lite på andra alternativ innan han bestämmer sig.

Okej, tackar för svaret. Den verkar lite begränsad. Han får köpa en RM1x istället...

När det gäller själva VA-delen på AN200 så kan du bara använda ett spår då den är monotimbral. Ville bara förtydliga detta då det annars kanske kunde tolkas som att den kunde spela 4 syntspår på samma gång. Det kan den inte. Det är alltså ett syntspår och tre trumspår den kan spela. Trumspåren innehåller några basljud, men dessa kan man inte påverka något nämvärt och de ligger dessutom uppmappade på klaveret ihop med trumljuden.

Begrönsad är den väl kanske om man ser den som en allt-i-ett-låda. Välj istället att se den som en VA-modul och skit i sequencern och trummorna. Kan man bara leva med att man behöver en editor för att komma åt fler än de 30 % av parametrarna man når via rattarna så är den ett bra köp, för den låter förbaskat bra.

Japp, som synth-maskin är den helt OK. Jag sålde dock min pga av den endast hade 5 röster, lite för lite tyckte jag, men största orsaken var avsaknad av arpeggiatorn som jag hade många goe-ljud från min gamla An1x (fan vilken fin meningsbyggnad).

Den har 256 factory ljud, en del är jäävligt feta, fetare än An1x (som saknar den dära super-saw). 128 user banks, där jag dunkade över mina gamla An1x-ljud, tyvärr så försvann hela tjusningen med många ljud pga arpegg saknaden. Likaså har den inte lika fulländad effektenhet. Har man väl fått över ljuden till An200 så är den ju grym...
Kolla in http://212.214.253.133/~ronny/alla%20synthar.html
längst ned An200....

Sedan verkar det INTE gå att göra bulk dump TILL editorn, har man väl dunkat över ett ljud och ändrat det i An200 kan man inte spara ned det till editorn igen...iaf så lyckades fan inte jag med det.

1
Bevaka tråden