Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

syntprogammeringsfråga...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En jäkligt basic kanske...
hur gör man för att LFO som styr säg cutoffen eller resonansen eller nåt, inte startar om varje gång man trycker ner en tangent...
Säg att man spelar en figur/ melodi och att man låter cutoffen svepa samtidigt, även när man inte spelar...
På triton finns det ju så att man ställa in det rätt lätt har jag för mej .men jag har en lead 3:a så....går detta eller får man sitta o skruva på cutoffen för hand eller??

Peter

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-28 17:00

Väldigt enkelt, assigna bara en LFO till filtret. På NL2 var det iaf "bläddermenyer" vid LFOt där man såg vart det "kopplades", minns inte exakt hur det ser ut på NL3. Vi har åtminstone 3 st till NL3-ägare här så mer detaljerat svar kommer!

Jag tror problemet är att du har keyboard sync (KBS) enablad för LFO:n du använder. Då triggar LFO:n om varje gång man trycker en tangent. Lyser KBS-ledden för LFO:n i fråga? Tror man skall trycka shift + waveform 2 gånger för att disabla KB sync för LFO:n.

/Ricard

Om det går att ställa in brukar det heta retrig eller liknande, men det är inte alla syntar där man kan välja om ny ton startar om LFO:n eller om den rullar på oavsett spelande. Har ingen koll på om NL3 har det eller ej. I annat fall kan man ju använda automatisering via sequencer eller en retriggande envelope.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-28 17:18

Ett gissel det där. LFOerna hos farbror JX10 startar om. LFOerna hos lille JX8P gör det inte.

LFOer ska inte starta om!

/ Stofil!

• Medlem
  • 2005-09-28 17:52

Omstartande LFO:er är myyyyycket användbart. Använder det rätt mycket på Pro~One, vilket ger en extra och klart udda envelopgenerator till. Finns någon mod så man kan välja om de skall starta om eller inte, googla på P1-ägare!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 17:53

Eller så ska det finnas en knapp i LFO sektionen som heter Key Trig som på bjässen JD-800!

1
Bevaka tråden