Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka synthar spelar? (Bird Of Prey2)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade vad jag letade efter, äntligen. Men en liten sak förbryllar mig, vad sören är det för instrument som spelar? Jag kan inte sätta en ordentlig tumme på det.

Det låter både FM modulation, analogsynth, och hemmaorgel över det. Samtidigt misstänker jag att en CV/Gate sequencer + multibandare är inblandad. Jag tycker mig höra tangentnedslag vilket kunde antyda att musiken är mik'ad från en comboförstärkare. Varför skulle man göra det? Kanske för att instrumentet inte hade line-out - vad vet jag.

Vad tror ni?
http://www.2meter.dk/musicfiles/birdsample.mp3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 14:45

Kan det vara någon gammal 12-bit sampler med analogafilter, Emulator-II eller Prophet2000...? Det låter definitivt upp-pitchat ibland...

MVH
Demokid

Fanns dom 1982? Det skulle jag kanske sagt innan...
Sen, om man låter resonansfilter och LFO frekvens variera med keyfollow, och kör två monofoniska slingor jämte varandra, låter det väl ganska 'samplat', fastän det inte är det? Jag funderar på om det fanns något analogt synthesizeråbäke med rhythmbox inbyggt - för all bakgrundsmusik låter som om det är spelat på samma instrument med lite olika inställningar bara.

FM-pianot kanske är ett elpiano?

Ursprungligen av Johannes:

FM-pianot kanske är ett elpiano?

Jo kanske, men samtidigt har den en svårdefinerad synth'ig känsla jag aldrig hört förr.

Ingen av er med enorma maskinparker som kan knäcka den här? Ni måste ju ha hört något liknande innan, tycker jag.
Finns det moogs, oberheims eller seq.cir. som kan låta såhär?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 09:22

Jag har aldrig hört denna grupp...

Lyssna på basen och den lilla "bas" melodin dom första 12 sek... låter 2-pole filter men även samplat på nått vis, särskilt melodin. Låter som om samma ljud spelar bas och melodin. Man kan höra hur samplingen tar slut när melodin spelar.

Efter 12 sekunder kommer ett knasligt parti som också låter lo-fi sampler.... fast vad vet jag.

MVH
Demokid

Jag tror också på elpiano om pianot. Det finns ju en radda halvakustiska pianon som låter lite åt samma håll, speciellt i en brusig mix. Det här var en TV-signaturmelodi, eller hur? På den tiden handlade det om hyfsat stora studios, så de kan nog haft lite av varje, inklusive epianon. Tangentnedslagen tror jag är synkade trummor - det är definitivt en sequencer inblandad nånstans.

Ljudsnutten har jag själv klippt ihop ur 24 minuters 'score' material för att fånga karakteristiken i ett nötskal.

Kollade upp min egen fråga om samplers, och EMUII kom 84, men den första emulatorn släpptes '81, Första fairlight II kom också då. BBC studios kan mycket väl ha haft en av dom, som dom enda i landet, säkerligen.
Hmmm, hur hittar man då de gamla preset samples från 81 då? Nån som sitter på dom? Finns det VST emuleringar av emulatorns/fairlights analogfilter?

Varför bry sig?
-Skitkul kuriosa att återskapa något gammalt så nära originalet det går för att SEN justera upp det till 2006 mode Eventuellt sampla sig själv, då kan man inte bli anklagad för att sno nåt iaf.

1
Bevaka tråden