Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Info om syntar.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är trött på att inte förstå mig på syntar. Man kan ju alltid skruva till fräna ljud men jag har igentligen ingen aning om vad jag gör för något. Ibland får man ju upp konstiga ljud i huvudet som man skulle vilja skruva till, men det är svårt när man inte vet hur saker och ting fungerar.
Vad skiljer dom olika syntarna åt och hur fungerar dom olika rattarna.
Vad ska jag börja läsa för något?

Har du någon synt nu? Vad för modell isåfall?

  • Medlem
  • 2005-09-29 17:19

Börja med första artikeln i serien "synth secrets" från Sound on Sound. Grundläggande syntskola där första artikeln behandlar vanlig analog subtraktiv syntes.

http://www.soundonsound.com/search?page=3&section=/&Keyword="synth%20secrets"

Kika vidare i listan över artiklar där (sida två och ett, länken går till sida tre i sökningen) så kommer du lära dig en hel del. Dock, allt kommer inte på en gång, så det är värt att läsa och fundera lite. Är det många okända termer och sådant så fråga på!

När man sedan skall försöka göra de där ljuden man har i huvudet, då måste man ha lärt sig synten man rattar på så att man kan göra dem. Enklast är att leka sig fram.

Jag har en sketen Yamaha cs2x. Det jag pillrar med är mjukvarusynthar i Logic. Ms-20 är ju skit kul.

AAh. Intressant!! Ska läsa detta ikväll / återkommer.

Ursprungligen av jgb:

Börja med första artikeln i serien "synth secrets" från Sound on Sound. Grundläggande syntskola där första artikeln behandlar vanlig analog subtraktiv syntes.

Haha, "vanlig analog subtraktiv syntes", det är ju t.o.m. svårt att uttal.
Har sparat länken i min 99-mapp. Satt och skruvade i EXSP24 i helgen och insåg rätt fort att det nog kan vara bra att lära sig VAD de små rattarna gör, och inte bara nöja sig med att de ändrar ljudet.

Förresten kan man inte gå förbi en enda busskur i Stockholm just nu utan att tänka på dig (och din avatar) - McDonalds kör El Maco-reklam med snubbe i texmexhatt.

Cs2x är svår att komma igång med men det ger otroligt mycket när man kommit över tröskeln. KÖr tune-up eller vad progget heter.

Tune-up? Vad är det?

http://www.yamahasynth.com/download/cs2x/s_pcedit.htm

Ibland vill jag nästan köpa en CS2x igen för att jag saknar en del ljud så.

1
Bevaka tråden