Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terratec vs. M-Audio

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dags att välja ljudkort igen och det står mellan följande:

Terratec PHASE 88 Rack Firewire 4495:-

M-Audio 410 Firewire 3495:-

Jag är sugen på M-Audio mycket på grund av att jag har ett 1010LT som jag är mycket nöjd med. Jag har dock inga erfarenheter av Terratec men balanserade 8 in/ut väcker en frestelse inom mig...

Hjälp mig att välja

presonus firebox tror jag spöar båda. jag äger ingen av de tre (än) men det är mitt intryck.

Ursprungligen av eskimo:

presonus firebox tror jag spöar båda. jag äger ingen av de tre (än) men det är mitt intryck.

Känner inte till...var säljs det, vad kostar det och var finns mer info om detta?

Spelar nog inte så stor roll vad du väljer, kvalitetsmässigt är dom någorlunda likvärdiga, skulle jag tro. Kolla bara med olika forum om många har haft problem med något av dom.

Terratec är väl lite av ett oprövat kort vad gäller musikproduktion?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 10:14

Jag skulle också ha valt Fireboxen. Kostar numera 3495:- på en massa ställen i Sverige.

Här är ett exempel: http://www.halmenmusik.se/es/product/product.asp?productid=124679&visible=1

Fireboxen vs. M-Audio 410 Firewire

Varför? Vad är det för skillnader som gör att ni väljer Fireboxen framför 410? Varför är den bättre?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-30 16:15

Vad är det du vill göra? Spela in massor samtidigt eller spela upp massor?

Jag har ett "spela upp massor" kort. FW410 och är ganska nöjd med det. Det kräver lite hänsyn men har aldrig torskat när det väl är igång för mig någonsin *peppar peppar*. Pre-ampsen i kortet är ganska ok. Jag har hört folk säga att det är preamps att lite bättre än standard bara och därför rynkat lite på näsan. För min del så har jag andra trevliga preamps vilket gjorde att jag valde 410 för strax 1 år sedan. Då var kortet givet på nåt sätt och det kändes som det säkraste kortet.

Fireboxen måste jag säga ser riktigt intressant ut. Om jag skulle välja nytt ljudkort idag skulle jag nog köpt fireboxen och hårdprovat i 3 dagar. För att sedan uttnyttja min köprätt om det inte var nog bra och byta till nåt annat kort.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-09-30 17:07

skulle inte rekomendera det där kortet. var själv inne på ett sådan men hörde mig omkring och många hade tydligen fått problem med ingångarna...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-30 17:08
Ursprungligen av leere:

skulle inte rekomendera det där kortet. var själv inne på ett sådan men hörde mig omkring och många hade tydligen fått problem med ingångarna...

Vilket av koten syftar du på?

leere: jag undrar också, vilket kort syftar du på?

Hoppas inte det är Phase 88

Har en Terratec Mic 8 samt ett Terratec PHASE 88 liggande som jag tänkte använda i min nya studio (ska byggas ihopa nu äntligen om cirka två veckor!). Terratec-korten ska ha en jäkligt hög kvalitet på prylarna ...

ja, vad menar du leere? nu får du tala ur skägget

terratec känner man inte till så bra, de är misstänkt billiga och så får de diss som spelljudkort på tom's hardware

  • Medlem
  • 2005-10-03 10:11

Jag funderar mest på vad problemet med det nuvarande ljudkortet är som är tänkt att lösas med nytt ljudkort.

Det är jättepilligt att få in PCI-kort i laptops

  • Medlem
  • 2005-10-03 10:27

VVV. Vilja, våld och vaselin.

Ok, laptop alltså. Då är frågan lite mer förståelig.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-07 13:58

upptäckte ett par internmail angående den här tråden då jag inte sagt v ilket kort.

men kortet jag menade var Presonus. tittade själv på ett sådant det håller tydligen inte länge.

Håller fint här än så länge iaf.
Det vore dock kul att veta mer! Har du någon länk till nåt vittnesmål eller så? Vore ju bra att veta om man ska vara extra försiktig.

Jag har en aning svårt att tro det dock, till skillnad från konkurrenterna så är alla in- och utgångar på fireboxen fastskruvade i chassit. Det känns väldigt rejält, inte alls den vobbliga känslan man brukar uppleva på ljudkort. Om nu detta faktum har gått och bitit dem i arslet, att fastskruvandet gjort dem mer känsliga, så är jag den första att se humorn i den ironin.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-07 15:29

har ett vittnesmål från en vän som jobbar i en större musikaffär. kunder har kommit och lämnat tillbaka det eller bytt till något annat då det inte hållt måttet enligt dem.

OK, vore kul att höra lite mer precist vad det är som ogillas/går sönder, så träffar du på han så fråga gärna.

Jag har som sagt bara svårt att förstå det, att jag är kinkig och petig kan du läsa HÄR, och hur nöjd jag är med fireboxen kan du läsa HÄR.

Ok om folk byter till typ rme fireface eller motu's 82x-serie, men i storleksklassen så tycker jag att den är ohotad etta.

Och nej, jag försöker inte hålla upp nåt slags gott rykte om den för att jag vill sälja min, inte heller gör jag den till bättre än vad den är bara för att jag själv råkat köpa en. Tycker bara det är trist om en bra produkt får ett oförkänt taskigt rykte.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 15:55

JA kom igen nu vad är det för fel på den är själv i köpartagen?

leere Vilken affär så kanske man kan köpa dem billigt!!!!

Jag har en polare som köpte ett FW410 samtidigt som jag köpte mitt MOTU 828mkII. Han är mycket nöjd, och det kan man förstå genom att hans främsta klagomål (han är sällan sparsam med klagomål på samtliga produkter han använder sig av) är att power-LEDen är blå, och håller honom vaken om natten om han inte drar ur firewirekabeln ur ljudkortet

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-07 22:33
Ursprungligen av Richard Olsson:

...är att power-LEDen är blå, och håller honom vaken om natten om han inte drar ur firewirekabeln ur ljudkortet

Word...hatar den jävla lampan. Funkar inte med att trycka på power-knappen för då börjar den blinka (vilket är ännu jävligare). Att dra ut sladden är det enda som gäller...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-08 00:49

skall ringa honom på måndag om ett par prylar som behövs. då kan jag fråga honom angående presonus år folket på 99. börsen i växjö är det förövrigt. känt dem sen de var boogie music.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 12:06

är inte det här kortet ett alternativ oxå?

http://www.halmenmusik.se/es/product/product.asp?productid=127413

  • Medlem
  • 2006-01-08 17:00

hallo!
jag har presonus firebox som köpte efter många efterforskningar och jämförelser. Det var det absolut bästa inom prisklassen kom jag fram till, med många expertråd.. (också från tre olika vänner i musikaffärer också - inte dem jag köpte det av:)
Håller nu med dig, eskimo om din utvärdering som du länkar till. Jag har jobbat med firebox en hel del (även om det är mkt lite för att ha haft det mer än ett halvår..) och jag har bara använt det för rena audioinspelningar som mixats osv på annat ställe. Det är fint och fungerar mycket bra och smidigt på alla sätt.
Men just härom dagen blev jag inte så säker längre. Har haft ett problem som jag nämligen trodde berodde på något annat men som nu flera säger kan bero på ljudkortet.
Det går nämligen bara att spela upp max 1 kanal med effekter i taget (!!!) för att inte få prestandeproblem (knaster) vilket ju är helt oacceptabelt förstås. Spelar in med senaste powerbooken. Trodde det var nån inställning i macen eller programmet (använder mest cubase), men nu ska jag alltså börja undersöka om det ligger i ljudkortet i stället. Hoppas inte det för det vore jädrans trist...
Någon har sagt att MM också talat om prestandeproblem för firebox.
Nån som vet hur det ligger till? Rätt avgörande också för den som är på gång o köpa nytt!

  • Medlem
  • 2006-01-08 17:17

Jag har fått tejpa för ett gäng blåa leds/displayer. Aldrig fattat mig på eländet..

aniah, mm säger såhär:
"Slutligen testade jag systembelastning och prestanda vid tung användning med många ljudspår och hög CPU-belastning. Här använde jag det referensprojekt som jag använt i många tidigare tester och som består av 40 ljudspår i 24 bitar/44,1 kHz, ett stort antal kompressorer, EQ och reverb samt några mjukvarusyntar aktiverade. Systembelastningen blev 53 %, vilket är ett bra värde, helt i linje med vad de bästa konkurrenterna i samma klass presterar (bild 3). Uppspelningen flöt på utan knaster trots att jag även här hade ställt latencyn till låga 4 ms. Firebox verkar alltså inte lida lika mycket av hög CPU-belastning som Firepod när jag testade den; antagligen har drivrutinerna optimerats under den tid som förflutit sedan dess."

mm-test

Du kanske blandar ihop det med firepod, där i sin tur problemen inte alls var katastrofala, det handlade bara om att det var aningen mer tungrott än konkurrenterna.

Ta kontakt med presonus så kan de kanske hjälpa dig med ditt problem, låter ju inte alls kul.

Om jag minns rätt använder sig Firebox och Firepod av Apples egna Firewire-drivisar, som är mindre effektiva för audio än tex MOTU (de kör egenhändigt skrivna drivisar) av någon anledning. Jag har för mig att jag läst om folk med högre CPU-belastning än normalt med Firebox. Eventuellt så varierar de här problemen mellan olika datorer (olika Firewirechip eller nåt), vilket borde förklara varför vissa råkar ut för det och andra inte.

1
Bevaka tråden