Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analogt vs. digitalt

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

NU är det dags!

Vad är digitalt (VA/mjukvara) och vad är analogt (DCO/VCO och VCF).

ljud 1
ljud 2
ljud 3
ljud 4
ljud 5
ljud 6
ljud 7
ljud 9
ljud 10
ljud 11
ljud 13

Edit: två nya ljud
ljud 8
ljud 12

tack till alla som bidragit. Vill du själv hjälpa till? Skicka PM!

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-30 20:33

Shit vilket kul test! Detta ska jag medverka i också... hinner inte gissa nu, men detta var ett riktigt roligt initiativ.

Felaktiga svar ger minuspoäng så inga gissningar!

Ursprungligen av sisältää:

Felaktiga svar ger minuspoäng så inga gissningar!

Felaktiga gissningar ger minus till analogtalibaner och digitalveganer. Övriga klarar sig med hedern i behåll.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-09-30 20:52

Min gissning som säkert är helt åt skogen.

1. analog
2. analog
3. digital
4. digital
5. analog
6. digital
7. digital
9. analog
10. digital
11. analog
12. analog

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-30 22:12

Kan inte nån med lite rättigheter här på forumet fixa en poll av det här?

Ska lyssna strax.

helt lost ...
analogt
digitalt
digitalt
digitalt
analogt
digitalt
digitalt
analogt
digital
digital
digital

fast bra va're...

• Medlem
  • 2005-10-01 00:55

Allt är digitalt. Än har jag inte hört en analog mp3:a!

• Medlem
  • 2005-10-01 02:03

Du har en poeng där jgb

För jgb finns det också den speciella rullbandar editionen av testet

Nä skämt åsido så är det ljudkällan som vi intresserar oss av, vilket du även visste

• Medlem
  • 2005-10-01 08:30

GM: Klart jag vet det, men för mig är inte ljudkällan intressant så länge det låter bra. Vilket du säkert vet.

(skall du locka mig så ro hit med vinylskivor med testet på!)

Ursprungligen av jgb:

GM: Klart jag vet det, men för mig är inte ljudkällan intressant så länge det låter bra. Vilket du säkert vet.

(skall du locka mig så ro hit med vinylskivor med testet på!)

Självklart vet (tycker) jag det.

Erkänn! Du vågar inte gissa för att du har en del analoga synthar och du skulle tycka det var pinsamt om du visade att du inte hörde nån skillnad.

Ursprungligen av GlobalMotion:

... inte hörde nån skillnad.

Det är väl det som är (det eftersträvade) problemet med ett sådant här lyssningstest. Det hörs, med möjligen något enstaka undantag, inte någon uppenbar skillnad mellan analogt och digitalt! De flesta ljuden skulle jag kunna sno ihop här hemma med såväl digitala som analoga syntar.

Kan du inte berätta lite mer, GM? Hur har du arbetat? Har du försökt åstadkomma så ljudmässigt likartade inställningar som möjligt på de olika instrumenten? Vilka effekter har du använt vid inspelningen?

Min uppfattning är att i ett musikaliskt sammanhang och med effekter pålagda är det nu för tiden mycket svårt att avgöra vad som är digitala och analoga syntar. Även isolerade syntljud med ljudexempel omfattande både långa toner, ackord och snabba figurer kan vara jättesvåra att artbestämma. A-B-tester är nog enklast om man vill hitta skillnader mellan syntar. Men då är förutsättningen att man försökt göra så lika ljud som möjligt. Och det kan ändå vara jättesvårt att skilja digitalt och analogt.

• Medlem
  • 2005-10-01 09:31

Erkänn att du bara lägger upp sådana här test för att folk skall gissa fel och sedan tycka det är pinsamt.

Jag tänker inte gissa pga att jag är så evinnerligt less på debatten "analogt kontra digitalt". Det finns för mycket talibanism på bägge sidor, ingen har ens en tanke på att ge med sig. Evighetsdebatter som inte leder någon vart och bara orsakar surhet och tråkig stämning.

För min personliga del så är vad som gör ljudet irrelevant, det jag utgår från när jag bedömer om en synt är bra eller dålig är i stort sett en sak. Användargränssnittet.

Ursprungligen av jgb:

Erkänn att du bara lägger upp sådana här test för att folk skall gissa fel och sedan tycka det är pinsamt.

Jag tänker inte gissa pga att jag är så evinnerligt less på debatten "analogt kontra digitalt". Det finns för mycket talibanism på bägge sidor, ingen har ens en tanke på att ge med sig. Evighetsdebatter som inte leder någon vart och bara orsakar surhet och tråkig stämning.

För min personliga del så är vad som gör ljudet irrelevant, det jag utgår från när jag bedömer om en synt är bra eller dålig är i stort sett en sak. Användargränssnittet.

Det får du tro om du vill. Men det är fel.
Jo debatten är onödig och jag kanske tyvärr lägger mer ved på elden med denna topic.
Men jag är övertygad om att det finns många som tycker detta test är spännande och intressant.
Sen har det ju efterlysts många gånger att nån skulle göra ett blindtest.

FlowerP: Jag och två andra har spelat in samma ackord på en mängd olika synthar. Enda effekten är delay. En del av bidragen har gjorts av en och samma MIDI-fil. Egentligen så borde alla gjorts så. Ljuden ska/skulle helst vara av samma typ. Inga direkta effektljud som ni märker.

Den allra allra största skillnaden på en hårdvarusynth vs VA, är att den hårda ska många gånger alstras ur en digital källa sedan genom en D/A (om den inte är 100% analog) sedan en förförstärkare, en gammal kabel genom en massa kontakttungor, kanske in i en mixer och bollas runt, genom en billig A/D och till sist hackas upp i 44.1khz/16bit - medan den virtuella digitala endast ska 'förstöras' när den kommer ut ur datorn, och det gör den en enda gång - när den lämnar D/A omvandlaren i en CD spelare.

Jag är helt lost i vad som är vad. Jag vet att vissa hårdvaru prylar kan låte extremt kalla och digitala och t.ex en Arturia Minimoog är nästintill omöjlig att skilja från originalet, om man håller fingrarna från +menyerna. En Cheetah t.ex låter grymt kall och digital, likaså en JD-800.

Om det låter bra, är det bra.

Det här var inte tänkt som en diskussion om analog vs digitalt utan bara som en gissningslek. Se hur indigo och deadbeat har gjort.

Jag tycker att idén till tråden är jättekul...dock så avböjer jag personligen från att ens gissa på vad som är digitalt/analogt pga att jag helt enkelt inte hör någon skillnad.

Jag förstår helt jgb:s poäng, inte minst eftersom han brukar hylla de digitala apparater han har. Jag befinner mig delvis i samma läger - låter det bra så låter det bra - men jag tar nog fasta mer på vad apparaterna kan. Däremot går jag villigt med på att det finns saker som analogsyntar gör bättre digitala, speciellt när man börjar jobba med aspekter som rundgång, distortion, precis som det finns saker som digitala syntar gör bättre (samplebearbetning, FM, additiv syntes, tidsbaserade effekter, FFT).

Däremot tycker jag inte att det här testet är särskilt bra. Fyra saker jag stör mig på: 1) det är effekter på ljuden (som dessutom verkar vara lite olika i vissa av testen?), 2) det är ganska karaktärslösa ljud, 3) det är ganska karaktärslösa ljud som inte har särskilt mycket "analog" karaktär; till exempel hade det varit bättre med ett större filtersvep, varierande resonans osv. Det här kan man nog göra med en Casio CZ om man så vill, och FM med en smula jobb. 4) det är relativt stor skillnad mellan ljuden, jämför nr 9, 10 och 11 tex.

Med det sagt så tänkte jag ändå försöka mig på testet, men inte just nu.

Ursprungligen av false messiah:

Jag förstår helt jgb:s poäng, inte minst eftersom han brukar hylla de digitala apparater han har. Jag befinner mig delvis i samma läger - låter det bra så låter det bra - men jag tar nog fasta mer på vad apparaterna kan. Däremot går jag villigt med på att det finns saker som analogsyntar gör bättre digitala, speciellt när man börjar jobba med aspekter som rundgång, distortion, precis som det finns saker som digitala syntar gör bättre (samplebearbetning, FM, additiv syntes, tidsbaserade effekter, FFT).

Däremot tycker jag inte att det här testet är särskilt bra. Fyra saker jag stör mig på: 1) det är effekter på ljuden (som dessutom verkar vara lite olika i vissa av testen?), 2) det är ganska karaktärslösa ljud, 3) det är ganska karaktärslösa ljud som inte har särskilt mycket "analog" karaktär; till exempel hade det varit bättre med ett större filtersvep, varierande resonans osv. Det här kan man nog göra med en Casio CZ om man så vill, och FM med en smula jobb. 4) det är relativt stor skillnad mellan ljuden, jämför nr 9, 10 och 11 tex.

Med det sagt så tänkte jag ändå försöka mig på testet, men inte just nu.

Om någon gör fler såna här tester, så gör det med snustorra ljud, normalisera snuttarna och lägg ut dom som rar'ade WAV/AIFF eller bara rena FLAC för platsbesparande. En mp3 motor kan digitalisera en analog källa å det grövsta.

Jag försöker mig väl också på en gissning, men precis som de andra måste jag fega lite genom att säga att jag alldeles säkert har helt fel.

1 - Analog
2 - Digital
3 - Digital
4 - Digital
5 - Analog
6 - Digital
7 - Digital
8 - Digital
9 - Analog
10 - Digital
11 - Digital
12 - Digital
13 - Digital

Jag förstår inte. De som förespråkar analogsyntar för ljudets skull (alltså de få det rör sig om) måste väl kunna sätta ett test som detta. Eller behöver syntarna göra specifika "analogljud", utan effekter, inspelade och digitaliserade på "rätt" sätt för att det alls ska vara någon hörbar skillnad?

Jag förstår inte. De som förespråkar analogsyntar för ljudets skull (alltså de få det rör sig om) måste väl kunna sätta ett test som detta. Eller behöver syntarna göra specifika "analogljud", utan effekter, inspelade och digitaliserade på "rätt" sätt för att det alls ska vara någon hörbar skillnad?

Jag tror att svaret på detta är ja. Jag hade dessutom velat höra mer än en enskild fras, nån som jammar på synten och kör lite med filtret etc kanske. Annars är det svårt att säga nåt med nån slags övertygelse. Och visst kan det vara små skillnader mellan "analogt" och "digitalt". Men det är ju också som ett smak-blindtest, där folk kan ha svårt att känna skillnad på äppel och päronjuice t.ex.

Vissa ljud är ju svårare att härma än andra. Ljudexemplet här är inte ett sådant, och jag tror som sagt att man skulle kunna göra något liknande på en Casio CZ.

Filtersvep, hög resonans, modulering av olika slag, allt det är sådant där skillnaderna blir större. Det är få analogtalibaner som hävdar att de kan höra skillnad på alla slags syntljud, än färre om det handlar om en mix med effekter och liknande. Sen har mp3-kodning massa hyss för sig som gör det svårare att jämföra, än om man använder sig av ett ickekomprimerat format.

Sen kommer man nog aldrig övertyga de riktigt inbitna analogvännerna, lika lite som man kan övertyga de som tror att simuleringarna låter identiskt.

Hmhmm, jag kan ju inte höra skillnad på a/d eftersom jag inte vet vad jag ska leta efter.. men jag kan ju svara på vilka av tagningarna jag tycker låter gôttigast. Kanske visar det sig vara de analoga syntarna?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-01 13:30

Ok...nu gissar jag. Tycker att analogt och digitalt-debatten är rätt trist jag med, men ändå har den ett visst underhållningsvärde.

1. Digital
2. Digital
3. Digital
4. Digital
5. Digital
6. Digital
7. Analog....eller nä...nog digital den med.
8. Digital
9. Digital
10. Digital
11. Digital
12. Digital
13. Digital

Måste säga att det var väldigt svårt att avgöra med tanke på att det låg delay på. Hördes ju lång väg att det var ett digital delay ju...

Nej ärligt talat. Utgick lite från om jag kunde göra ljuden med en microkorg/jd-800 i många fall och tja... hittade egentligen inget som fick mig att rygga tillbaka i ljuden och jag tror att med lite programmering med finlir skulle fixa biffen.

Jag för övrigt själv en analogare, vilken jag älskar, och den stora fördelen med den är att den låter bra redan från början liksom. Om man jämför med min microkorg i ett monopol-exempel så börjar microkorgen på Gå, medan Neptune 2'an börjar på Fri parkering och inkasserar massor av gratis cash.

Nu har jag lyssnat tre gånger i olika ordning och skrivit ner de jag gillat. Dessa fem fick flest "röster":

2
9
10
11
13

• Medlem
  • 2005-10-01 13:57

Uach. Jag kunde inte bli övertygad om att något va A/D. Hugget som stucket. Hadde kanske varit lättare om man fick höra ljuden i ett jam och se hur filter osv reagerar.

Vågar mej inte riktigt på en gissning alls..

Men skulle tro att alla utom kanske några ljud kommer från något digitalt.. Sen med tanke på otajtheten ( ) i spelandet så drar jag den slutsatsen att maskinen saknar midi och därav kan vara analog.

Mina gissningar:
ljud 1 - analogt
ljud 2 - analogt
ljud 3 - digitalt
ljud 4 - analogt
ljud 5 - digitalt
ljud 6 - digitalt
ljud 7 - analogt
ljud 8 - digitalt
ljud 9 - analogt
ljud 10 -digitalt
ljud 11 - digitalt