Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjar Keyboard

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-03 09:06

Halo allihopa,
Jag har en ganska ovanlig fråga bland alla dessa geektrådar(:p).
Jag vill helt enkelt ha köptips på bra nybörjarkeyboards. Det enda jag ska försöka göra är att träna på att plonka lite. Jag har i stort sett inte hittat någonting kring det här. Hur billigt kan det bli utan att saker börjar gå sönder eller att det låter förjävligt?

Jag har tittat lite på ett Yamaha PSR 175 för drygt 1400kr. Kan det vara nått?
Och sen om någon har tips på bra böcker för att lära sig spela keyboard så vore jag tacksam för tips. Hoppas jag hamnade i rätt forum, keyboard borde väll gå under "sånt" ?

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-10-04 02:49

Inte testat det men verkar vara ett bra pris och Yamaha är ett känt märke, började själv spela på en Yamaha PSR-modell. Annars gör Roland bra grejer också, fast aningen dyrare.

Men jag säger kör på Yamahan om du tycker den känns rätt.

"Och sen om någon har tips på bra böcker för att lära sig spela keyboard så vore jag tacksam för tips"

www.pianonanny.com <- Inte bok.. Men gratis och finemang!

PSR'en känns som en ok start tycker jag. De brukar ha bra ljud.

Eller så klipper du min gx 76, så får du det som psr modellerna upp till 6xxx serien ger, plus att du får 76 tangenter...
Som du ser så verkar jag desperat med att sälja

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-04 13:02

Dom säljer en Roland D20 på Blocket... rätt bra klav, göra egna ljud och inbyggd 8spårs sequencer för 1200 kr är rätt billigt.

http://www.blocket.se/view/6231141.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

MVH
Demokid

Elsynt?

• Medlem
  • 2005-10-04 16:17

Det känns som om Du behöver en emulator!

• Medlem
  • 2005-10-04 16:22

Äh gossar, nu ramlar ni iväg rätt långt.

Jag tror en Yamaha PSR-någonting är perfekt att börja på. Ok, den är begränsad och har inte ljud i Oasysklass direkt men man kommer igång fort och har roligt. Vilket är viktigt i början.

Så Krub, mitt råd är det här. Kör på någon variant av hemkeyboard, när du känner dig för begränsad av den så är det dags att skaffa något annat. Inte nu, utan senare.

• Medlem
  • 2005-10-04 16:24

men men, emulatorn då?

Äh... Emulatorn har ju inte ens inbyggda högtalare.

Vad du än köper för kayboard, se bara till att den har fullstora tangenter. Minitangenter är som småbarn. De ser gulliga och näpna ut men kommer defenitivt reta gallfeber på dig efter ett tag.

Krub, om du är bekant med att handla i tyskland, kolla på ebay. Massor av PSR's!

• Medlem
  • 2005-10-06 01:41

Tack för alla svar. Yamahan kändes rätt tills jag fick veta att inte alla synthar har "tryckänsliga"(Vet inte korrekta termen) tangenter. Så nu vill jag alltså ha ett keyboard med fullstora tangenter och tryckänsliga tangenter.

Pianonanny verkar schysst, den ska jag checka in lite noggrannare senare.Stockholm är lite långt från där jag bor. För mycket frakt i jämförelse med varans pris. Tyskland är säkert schysst men samma problem som med stockholm. En emulator hade jag gärna skaffat men min Atari t-shirt gör att jag redan är stämplad som nörd ^^

Jag har blivit tipsad om att en Yamaha CS1X ska vara ett bra köp och nu hittade jag en nära mig för 1700 pesetas. Några specifika kommentarer om den?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-06 01:48

Att ha tryckkänsliga tangenter kallas velocity. Att pianot känner av hur hårt du bankar ned en tangent alltså. Sedan finns det något som heter aftertouch, vilket är att pianot känner av hur hårt du håller tangenten nedtryckt. Aftertouch är en skön uppfinning för filtersvep och dylikt när man tar ackord med båda händerna.

En CS1X duger nog fint tror jag. Funderar på att köpa något liknande till min flickvän som också är nybörjare.

"Jag har blivit tipsad om att en Yamaha CS1X ska vara ett bra köp och nu hittade jag en nära mig för 1700 pesetas. Några specifika kommentarer om den?"

Den är väldigt lätt att komma igång med.. men oanvändbar sen när man upptäckt dess begränsningar (t.ex. ljudkvalitéen). Det finns väldigt många syntar som är mer prisvärda imho.. men jag kan inte komma på någon för samma pris som innehåller alla typiska "smör & bröd"-ljud (pianos, stråkar, lite trummor osv) och samtidigt är alls lika lättanvänd. Väldigt bra nybörjarsynt!

Yamahakeyboardet tar antagligen emot velocity. Min gamla psr gör inte det iofs.. men den är från 80-talet
Fördelen med ett hemkeyboard är bland annat autokomp att lira till och interna högtalare.. snabbt och enkelt att komma igång med.

• Medlem
  • 2005-10-06 02:09

Velocity, bara sådär upp-o-ner? Skumt

Jo den har velocity. Blir nog den då. Har du några direkta åsikter om priset.

Lite läskigt att forumet verkar som mest aktivt på natten. (Gothnördar måntro?)

Ursprungligen av Krub:

Velocity, bara sådär upp-o-ner? Skumt

Nja... om man befinner sig i Sverige kallas det anslagskänslighet ;), men värdet man ändrar på i en engelsktalande synth/keyboard heter som oftast velocity.

Asch då! Jag har haft ett tiotal keyboards innan min CS1x och tycker knappast den är begränsad i ljudkvaliteten för de pengarna. Finns knappast något under 2000 spänn beggat som man kan ha så roligt med! Får man inte den att låta tillfredsställande som nybörjare är det knappast tekniken det är fel på!

Priset låter ok.. det är typ precis vad de brukar gå för begagnade så det är väl inte så mycket att bråka om

"Gothnördar måntro?"

Jag känner mig lite träffad.. men det var ingen fullträff som tur var. Smyggothare kan man väl kalla iaf mig för i värsta fall om man nu ska snacka genres

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-06 19:13

PSR är sköna grejor, hade en 500 som min första plonklåda

• Medlem
  • 2005-10-09 00:11

Ja det blev en CS1x tillslut i nästan mint condition, grymt fint skick.

Så nu blir det till att nöta. Jag motiverade valet med att den redan var begagnad och hyffsat gammal så den lär knappast sjunka märkvärt i värde. Dessutom hade den anslagskänslighet och lite annat smågodis som jag inte fått med en ny i samma prisklass.

Det lär väll bli en ny så småningom men det känns som en bra start.

Och får jag fråga vad en smyggothare lyssnar på förövrigt? :=)

Ursprungligen av Krub:

Ja det blev en CS1x tillslut i nästan mint condition, grymt fint skick.

Jamen då väntar vi oss snart ett smakprov i 'Din Musik' avdelningen med CS1x i full blom och perfekt arrangemang.
Skojar Hoppas du blir inspirerad iaf.

1
Bevaka tråden