Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPG Waveterm?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-05 17:16

Såg att Jam hade en inne, 8.995:-. Inte spekulant men ändå nyfiken på vad man kan göra med en dylik tingest. Sampla, antar jag... Men hur... luktar den... är den att jobba med? Vore roligt med en rejäl beskrivning. Kom igen nu, PPGoister!

jag såg den också för ett tag sen. fan vad stor den var! hur djup är den egentligen??

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-05 17:32

Det verkar ju som om den är lite åt Fairlight-hållet. Är det en komplett "workstation" precis som CMI kan undras. Vore skoj att veta vilka skivor den medverkar på... och om det finns några speciella Waveterm-ljud som man kanske känner igen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-05 17:37

Googlar runt lite, väntar fortfarande på något inlägg i debatten...

Här kan man lyssna på en gammal demokassett: http://www.hermannseib.com/synths/ppg/demonstration.htm

• Medlem
  • 2005-10-05 17:38

Läst på internet:

"If you don't have a manual for this unit, don't even bother turning
it on."

J-vla Jerker, den är ju inte till salu.
Han har lagt upp den för att den fanns i registret hos JAM.

(lite info bara)

• Medlem
  • 2005-10-05 17:40

Kraftwerk har använt den, så mycket vet jag. Försöker hitta lite mer specifik information via google jag med just nu, för jag blev också intresserad....!

• Medlem
  • 2005-10-05 17:50

Klarar den HDTV?

Den har ingen HDMI ingång så då hade ONOFF säkert bara kallat den för "HD READY".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-05 18:00

Johan, du som skriver så snabbt... skriv allt du kan om Waveterm på 1 minut. Shoot!

Orkar inte!

PPG Waveterm B

8" floppy, 10 sek sampleminne, körs ihop med en PPG Wave 2.3, ger user waves helt enkelt.

• Medlem
  • 2005-10-05 18:06

8" floppy?

Trodde det var 7" vinylskrivare!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-05 18:26

Ok. Kan köras som usel 16-bitarssampler standälåjn eller rekommenderas bara till bindgalna brunstiga biodlare från Belgien?

Varken eller - men i ärlighetens namn har jag knappt kört den någonting än, men det kommer.

PF - du kan ju låna dom och skriva en recension?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-05 18:53

Mjoooäää, kul initiativ Johan men det verkar inte vara en intuitiv bapparat enligt sajtrapporterna jag sett, då är det roligare att höra från nå'n (vem tänker jag på tros? som kan dessa.

• Medlem
  • 2005-10-05 22:27

Ryktet säger att man kan spela schack på den om man bootar med rätt diskett.

Tjata hit waveterm-lasse.. han kallas inte så bara av en slump

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-06 14:23

I'll try! Det var han jag menade...

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-06 15:18

Hallå !

Jorå, jag har varit in och kikat på den för ca en månad sedan. Den var fin ! Dock inget för mig Jag har ju redan två....

Vad vill ni veta ?

L

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-06 15:19

Johan: Har du skaffat en 2.3 ?

L

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-06 15:34

Ok, så här är det:

En Waveterm är en av delarna i ett PPG system. Den genererar inget eget ljud ( förutom diskettstationernas klonkande ). Man kan alltså inte använda den fristående.

Vad kan den då ?

Lagra inställningarna i din PPG-synt ( Wave 2.2 / 2.3 eller EVU )

En avancerad sequencer ( för tiden ) som kallas för Event Generator. 32 spår.

Sampler. Den har alltså en A/D omvandlare inbyggt ( Mic eller Line in med Pre-amp ). 16 bitars sampling. Fabriksljuden är samplade i 16 bitar men eftersom Wave-syntharna är 12 bitar så begränsas uppspelningen till det.

Additiv syntes. Generera vågformer på skärmen och för över dom in i din PPG.

Wavetables. Skapa egna Wavetables utifrån valfria vågformer. Sampla ett ord och slice:a upp det i 64 vågformer som du sedan gör en Wavetable utav.

Element. Alstrar bra värme i vinterkylan !

L

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-06 15:40

allt käre waveterm

1
Bevaka tråden