Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gissa synten del 6

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-05 23:51

Hej grabbar och tjejer.

Kan ni gissa vad detta är för synt som gör dessa ljud? Den låter lite krasslig och ska snart till doktorn för byte av några extremiteter samt allmän genomgång men låter rätt okej. Samtliga filer är inspelade utan effekter.

xsynt_filter_sweep
xsyn_bass
xsynt_ResoBass
xsynt_JazzBass

GlobalMotion och Gnutten får inte gissa...

MVH
Demokid

subtractor

Känner igen ljuden som fan. Måste vara nån vanlig synth. MS-20?

Pro-one

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-06 00:03

minimoog

hmm, undrar om inte dumbdan har rätt förresten...tycker annars att det låter lite oberheimsk...men mig veterligen har inte demokid någon sådan i monofonisk tappning, men han kan ju fejka mono

Fan, hatar sånt här, man vill ju så gärna gissa rätt, en gång lyckades jag! ESQ-1 (ESQ-M) på "the-gas-station" för några år sedan

ProOne. Men jag tror bestämt att våra låter lite olika.. filtersvepet känner jag inte igen från den. Hade jag hört enbart filtersvepet så hade jag gissat på ett moog-filter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 10:36

Hmm, jag är säkert helt ute och cyklar, jag hade en synt som kunde låta sådär(bra), men det var när jag hade över 20 syntar i mitt studentrum... Jag hade ett trippelställ med en SH-09, en Prodigy och en CS-15 på. Jag gissar på en SH-09... men det är säkert en ProOne, bara för att jag aldrig haft någon själv.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-06 15:54

Kom igen, håll oss inte på halster.....:)

• Oregistrerad
  • 2005-10-06 17:10

Men hallå får inte jag rösta!! Fy vad taskigt!

\\Gnutten

Kan det här vara en ledtråd???

Måste säga att synten låter väldigt trevligt.

Äh... det är ju en Polivoks. Det hör man ju lång väg.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-06 21:58

Pippi, funderade också på det, men sen kom jag på att den inte har midi eller cv/gate eller något och då måste demokid vara riktigt tight spelare! (eller samplat ton för ton...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 09:31

Hej!

Okej... FlowerP skvallrade om en diskussion på Moogs forum. Jag hade tänkt ladda upp ett ljud till som är lite mer klassiskt moogsound men nu kan lika gärna berätta svaret.

Grattis till Platon som gissade helt rätt men även ett lite grattis till Dumb Dan och Volantiz som röstade på Pro~One. Pro~One har faktiskt lite moogkaraktär.

Vet inte hur jag ska tolka Bionik svar "Subtractor". Antingen suger jag på att göra ljud eller så låter Subtraktor som en Model D.

Kanske ska ladda upp ett till ljud endå...

Än en gång grattis Platon!!

MVH
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

...Kanske ska ladda upp ett till ljud endå...

Jamen självklart ska du det! Även fast syntens identitet avslöjades i förtid (egentligen av dig själv ) vill vi nu gärna få njuta av riktiga syntljud, dvs Minimoogen i full aktion.

/FlowerP - - analogälskare, men inte dogmatisk - -

• Oregistrerad
  • 2005-10-17 14:37

Ah minimoog alltså. Ja A6 moog filter låter inte direkt som en minimoog men den låter i alla fall ganska amerikanskt, lite prophet. Frågan är hur likt A6 2-pole filter är originalet, det klassiska SEM filtret? Är det någon som har en SEM som kan bistå med en demo?

\\Gnutten

1
Bevaka tråden