Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågstationen

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gjorde det HÄR (klickbart) ljudet får någon vecka sedan. Jag tycker att det illustrerar rätt bra vilken slags ljud man skall ha en Wavestation till. Man skall släcka ned ljuset och tejpa ned tangenten och känna hur läskigt det blir.

Ljudet är uppbyggd av fyra oscillatorer som spelar upp varsin vågsekvens. Möjligen att man skulle kunna förlänga sekvenserna ytterligare och lägga in ett par fler mystifikationer.

Ja, just det... ljudet har jag döpt till "von Däniken"...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-06 22:21

Spökhuset nästa... :hmmm: :kaaaka!:

Verkligen! Underbara möjligheter i den där mojängen! Synd att dess sätt att hantera patchar osv är så enormt irriterande..
Snyggt ljuddemo!

• Medlem
  • 2005-10-06 23:05

Åh vad jag saknar min!

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-06 23:25

Mmmm, skönt ljud parakiten. Det är den typen av ljud WS är som bäst på. Använde min WS A/D senast idag, behövde ett vackert ambientljud till en teknostänkare och det fixade den med råge.

Och nej, den är inte alls kul att programmera ljud på. Fruktansvärd lagerhierarki.

Låter som någon av Zeblars bättre ljudlandskap! I like!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 02:19

Skulle sitta perfekt i någon Discovery dokumentär om spöken eller någon skojsig kristalldödsskalle

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-07 02:29

Läckert ljud. Sådana här ljudlandskap verkligen älskar jag att sitta och göra. Jag gjorde ett till 99festivalen mkII men jag tror inte att Nihad satte igång det mellan låtarna. Vi hörde det inte...kom på att jag glömde skivan också...jaja...nästa spelning så...

Låter grymt härligt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-07 08:26

Hmmm.......varför, varför sålde jag min EX !?

L

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-07 09:17

Hmmm...varför sålde jag min AD?
Man kanske skulle köpa en Legacy Collection...

• Oregistrerad
  • 2005-10-07 10:55

Otroligt läckert, och det känns tillräckligt oregelbundet, med tanke på att det är repetetivt, så man får verkligen känslan av det är en komposition och inte bara ett ljud på en tangent ..

Tummen upp!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jo, grymt skönt! Skulle passa perfekt som bakgrundsmusik till nåt läskigt sci-fi-spel...

Jag har ju en WS, och det är ju absolut såna här ljud den är bäst på (fast för min del har det blivit mer noise i ljuden), men mitt problem är att jag ALDRIG använder de här ljuden i min musik... Så vad ska jag då ha en WS till...??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 11:02

Tok skönt!! Hur lång tid tog det att knåpa ihop ljudet?

MVH
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Tok skönt!! Hur lång tid tog det att knåpa ihop ljudet?

MVH
Demokid

Tja, effektiv tid... runt 30 minuter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 12:50

Pippin: Det är ett riktigt snyggt ljud du har fått till. Skulle vara perfekt som intro till din nästa spacesynth-platta

En möjligen dum fråga här.. kan man göra (exakt) samma saker med samma ljudkvalité osv med den wavestation som finns i korg legacy-paketet eller är det någonting som skiljer?

Skönt ljud du fått till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 16:31

palstocid: Jepp. Korg Legacy är en Wavestation, fast i mjukvara dårå, och den kan göra allt som en Wavestation EX/SR kan göra. Den läser till och med SysEx-filer från en hårdvaru-Wavestation.

1995kr på Musikbörsen (om den finns kvar) och då får du en Polysix och en MS-20 på köpet! Galet billigt :kaaaka!:

Jag är nästan övertygad om att ljudkvalitén är bättre i legacyversionen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 18:55
Ursprungligen av Volantiz:

Jag är nästan övertygad om att ljudkvalitén är bättre i legacyversionen.

Du får komma hit och lyssna. Jag har A/B-testat och tycker att hårdvaran låter bättre. Den låter mer "på riktigt".

• Medlem
  • 2005-10-07 17:20

grymt snyggt. mycket!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-10-07 17:46

Tog en lyssning igen...förb. snyggt, pippin...

Får Månbas Alpha vibbar...Kapten Koenig går omkring i någon konstig rymdbas...:)

Grejen med Wavestation är just de gryniga och hest rossliga ljuden. Dé sa skrapa å väsa å ha si...

rizzo: visst.. gärna!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 19:36

Volle: Jag ska bara koppla upp allt först och få mitt nya PCI-424-kort från Motu, sen kan vi åka Wavestation SR och Wavestation Legacy

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-07 19:42

Jag läste någonstans att wavestations vågformer i Legacy-paketet var av högre kvalité än i hårdvaran. Själv tycker jag att den nya versionen låter lite "sliskig" i soundet, vilket fick PF att reagera starkt mot mig, även ifall att jag tycker att uppgraderingen var korrekt. Klart man ska uppgradera om man kan. Men men...föredrar hårdvaruversionens sound jag också.

Det var alltid bättre förr..

1
Bevaka tråden