Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

modda powerbook (nörden kryper fram)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ok dethär är inget jag har planerat (för tillfället).. men säg att datorn skulle bli aningen slö när man hårdpressar den så kan man uppgradera delar i den (ist för att köpa ny dator som det offer för kapitalismen man är).

t.ex hårddisken, se länk---> http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46390 . här finns beskrivning----> http://www.pbfixit.com/Guide/53.0.0.html

är det nån som har testat nått liknande?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-07 10:20

Hör med folket på: http://www.99mac.se dom vet säkerligen det, det finns massa tokar som upgraderat powerbook G3 helt enormt mycket... finns säkert nån som gett sig på nyare datorer med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 10:25

Jag har grävt en del i Powerbooks. Det finns inte så mycket man kan göra för att modda dem tyvärr. Snabbare HD är lätt, skulle jag vilja påstå. Den är fastskruvad och man måste koppla ur och i kontakten. Är man bara försiktig och har rätt verktyg(torx-mejslar) så är det lugnt. Jag vet inte hur mycket snabbare burken blir, men det finns säkert en massa personer som skriver om det på bra mac-nörd siter. Man kan byta moderkortet till ett med en snabbare processor också, det går att få tag på beggade moderkort på Ebay. Jag har funderat på att chippa upp(1) en powerbook också, men de är redan hårt pressade och blir väldigt varma, så jag har inte vågat mig på det ännu. Annars är det väl mer minne och bättre optisk enhet som gäller, men det är knappast moddar.

(1) Dvs löda om de små ytmonterade motstånd på moderkortet som bestämmer busshastigheten och multipliciteten(hastigheten) hos processorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 10:30

Powerbooken är skitenkel att byta disk på .. Jag hade stoppat in en 7200rpm direkt, hade det i min pismo och det gjorde susen på osx (som är unixbaserat och givetvis då ganska diskintensivt operativsystem ...)

Ska byta disk på min nyta ibook 14" när den slutligen landar i min brevlåda, dock blir det bara en 5400rpm (standard i PB) disk, lite rädd för värmeutvecklingen i trånga ibooken .. byta disk på en ibook är lite klurigare så jag vettefanken om jag vågar göra det själv på en sprillans dator ...

Men pb:n ska du klara om du är lite händig och försiktig

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

ja minnet (har 512 nu) och hårddisken är väl main priority. har redan beställt ett 1024ram från styggapojken.se.

har en 60gb 5400rpm, men vill gärna ha en lite större samt snabbare, men är 7200 lite för hett för min lilla 12"? har inga planer på extern, firewireuttaget är redan upptaget ändå.

Man kan köra extern hårddisk via USB2 annars.

Och en 7200varvare skulle inte jag vilja ha i en så kompakt 12":are.. men jag har för mig att nån på 99mac körde så.

Om du har lust att sälja din 60giggare vid uppgraderingen så säg till! Jag behöver en ny hårddisk till min ibook väldigt snart.. den håller på att rasa.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 13:04

Köpte 100gb 5200 som jag ska ha i min .. sen tar jag 60gb 7200 från pismon i externt chassi till ljud ... ska nog räcka bra ....frågan är om man ska lägga samplerlibs på den interna eller på ytterligare en extern ...

*flin*

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Var kan man se hur snabb hd man har?
Har också en pb12" 1.33Ghz. Sitter det en 4200 eller en 5400rpm hd i en sån?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 13:29

Standard är 5400 ..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-07 13:44

i om den här datorn under äpplet så kan man visa mer info, jag sökte på google på hårdisken som satt i.... 5400snurr i min gamla 550mhz

edIt:_He... hade korupt minne i skallen, det var 4200 i min gammelbok....

"Standarden" var tills för väääldigt nyligen 4200varv på laptops.

tub: Defaultdiskarna (på 60GB) som sitter i de burkarna är 4200varvare.

tillägg: http://everymac.com/systems/apple/powerbook_g4/stats/powerbook_g4_1.33_12.html

Misstänkte det. Trist
Är det stor skillnad i performance på 4200 konta 5400?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 14:02

Hoppla!!

Sorry för den, ilband ska man läsa lite noggrannare ...

Har precis gått igenom en köpbeslutsprocess och hade bara den befintliga PB 12" i min begreppsvärld på sökordet PB12" ..

hehe

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Det är skillnad, men bäst är om man kan gå upp till 7200 rpm. Det man däremot får kolla på xlr8yourmac.com är vilka hårddiskar som är tysta.

okej. men vågar man stoppa in en 7200rpm i en pb12" ?
eller det kanske inte blir så farligt? tänkte bara att det skulle bli vansinnigt varmt osv...

Gå hit http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso
och kolla hur det gått för andra

ah tack - det ska jag göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 09:01

extern maxtor eller lacie

Köp externa för bövelen!

Allt blir bättre då, man kan raida, lägga diskarna i bankfack när man väl fått ut sin hit, ta med sig jobb enklare osv.

Sedan har jag en önskning: Kan ingen göra en PCI korts docka med firewire anslutning till datorn? Det hade ju löst alla problem man kan ha, t ex skulle man då kunna köra protools HD på en pb12!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 10:18

Annars kan du ju köra magma:s lösning, nu vet jag inte om den fortfarande är supportad, kolla compato databasen på digi... jag körde magma 2slots-pcmcia till min pismo med mix+ funkade bra under os9 iaf, sen köpte vi en stationär dual 1ghz så mix+ åkte in där under osx istället och nu är magman såld... men kolla upp det, det är helt klart värt det om du vill ha tdm on the road.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jag har pb12" 1.33, blev tvingad till ett hd byte. Tog ut fanskapet, som inte var det lättaste min maskin trilskades å det j-ligaste med handlovsstödet,grr..blev en å annan liten permanent skavank där. Hursom, fick jag problem med kontrollerna på moderkortet, och tvingades nu i slutändan att köra på en extern rackare, så ja köpte ett porsche skal till min 2.5, den har usb, och 2 firewire.
Tänk på att du måste ha fw om du ska boota upp med den, usb funkar inte!!.
Jag har inga problem med att ha en extern hd till min pb, förutom att min fw kabel är väldigt tjock och styv(oj! jag menade inget annat, den är just det), fördelen är att jag har en helt ljudlös pb, när fläkten inte går igång, vilket min modell sällan gör
Så jag kan bara rekommendera en extern lösning

ps jag har en samsung 60mb, 5400rpm

1
Bevaka tråden