Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

benny benassis attackbas

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur får jag till den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 17:50

Kompressor! Pumpa pumpa pumpa.
Kort Decay på Filter env också. Så att Cutoff:en sticker i början?

Eller har jag fel nu?

• Medlem
  • 2005-10-07 18:17

Det stämmer, och rätt basljud också som jag inte törs yttra mig om hur man rattar fram eftersom jag inte minns hur låten går riktigt nu, men det borde vara rätt simpelt... två smått snedställda sawtooth + något mer. Sen är det mycket lek med pitch i basgången också för att få "böjda" noter. Eventuellt att man skulle kunna göra det med portemento på ljudet också om man tycker det är jobbigt att hantera pitchkontrollern på sin keyboard.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 18:20

Har för mig att jag läste något om en Sidechainkompress någonstans, har ingen aning om hur det fungerar dock.

Nja det jag tror du behöver är ganska simpelt. En sawtooth (1) utan filter och utan envelopes, Sedan lägger du på ett reverb typ hall eller dome eller vad det kan varasom är "öppet" Sedan lägger du på en kompressor med treshold lågt.
Om reverbet ligger före kompressor i effektkedjan så fungerar den som en sidechain!

Mvh Axel WI

och lite portamento också efter tycke o smak

tackartackar.

• Oregistrerad
  • 2005-10-09 12:59

de e bara en clean sågtand o en sidechain från kicken.

Jag är också hemsk intresserad av att veta hur Benny går till väga.

Vet ni ett bra sätt att sidechaina volymen så liknande Benny effekt uppnås?. Har provat att använda MIDI gate i SX (som går att s-chaina) men inte fått något bra resultat.

Läste Dumb Dan artikel i Studio angående detta, där han reder ut hur man gör i Reason. Har dock inte fått bra resultat i SX, ännu.

1
Bevaka tråden