Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixa Monomachineklaviatur (många bilder)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-09 10:59

Jo, som en del kanske vet så råkade det ramla ett hyllplan på klaviaturet till min Monomachine just innan avfärd till 99festivalmk2. Snackade lite med Elektron och fick mig ett par nya tangenter som jag har bytt själv. Fram med mobilkameran (suddigt och fint) och verktygen!

Här är bilderna med kommentarer:

[CENTER]

Trasigt tangentbord.

Reparationstillbehör.

Bända loss rattarna, dubbla skruvmejslar för att inte repa ytan. I verkligheten så blev det att jag bände med en mejsel samt drog i ratten med handen samtidigt.

Mmm... rattar!

Nu är alla skruvarna från själva metallplattorna som sitter ovan på bortskruvade.

Metallplattan över själva sequencerdelen.
[/CENTER]

  • Medlem
  • 2005-10-09 11:00

[CENTER]

Inuti själva sequencerdelen.

Nu närmar vi oss de trasiga tangenterna.

För att komma åt ordentligt så var man tvungen att skruva loss själva klaviaturet från bottenplattan. Kände mig tvungen att lite snabbt testa hur det kunde ha sett ut med annan design på den, klaviaturet framför sequencerdelen. Kändes ganska bra, men då vill man nog ha lutning mot en själv på sequencerdelen.

Klaviaturdel minus klaviatur.

Nu blev det allt för roligt, så jag glömde fotografera själva 'byta tangenten'-fasen. Ni får nöja mer med en bild på den ihopsatta efteråt. [/CENTER]

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 13:51

hehe ... undrade just vad hoppet i bldserien berodde på

Det såg ju enkelt ut, lite martin timell över det hela (jag har aldrig sett tv där martin timell sågar o spikar, men jag använder uttrycket som ett citat från andra ... )

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-09 14:24

Kul för dig att det är fixat, aldrig kul med trasiga grejer.

Vad hände med joysticken? (Inte med på sista bilden)

Skojar bara. Alltid kul att se prylar isärplockade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 14:41

hehe, vad blev över den här gången?

Jag blev riktigt ledsen av att titta på första bilden med den trasiga klaviaturen, bra att du lyckades laga den!

  • Medlem
  • 2005-10-09 14:48

Första bilden gjorde riktigt ont att titta på.

Kul att allting ordnat sig!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-09 15:42

Skönt att den blev hel igen ju!!

Man blir ju lite avis när din har inbyggd nätdel och min har vårta... Jag har tänkt att göra ett egenpimpat klav till min bordsmonomachine.... trä med aluöversida vore minst sagt galant!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-10-09 16:16

Skönt att det fixade sig, råkade själv välta ett mickstativ över min keyboard så det slog av en tangent. Känns bara ångest.

Fattar inte en sak? Var du tvungen att ta bort sequencerplattan för att komma åt klaviaturet?

Som sagt kul att dett ordnade sig

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-10-09 17:26
Citat:

Tänk om Elektron hade gjort det upplägget istället för att lägga det på längden. Då hade den varit intressant!

  • Medlem
  • 2005-10-09 18:06

Katzenjammer: Joysticken ligger i någon låda, den lossnade för några månader sedan. Hade den i fickan i Norrköping.

enapa: Sätt fart, vi vill se bilderna! Har för mig att det blev problem med elsäkerhetsbitarna om man hade fixat intern trafo på den. Det är vad de har sagt på Elektron i alla fall. Kostar grymt mycket att få den klassad på det sättet, vilket förklarar alla väggvårtor på många saker.

Indigo: Sequencerplattan överlappar klaviaturplattan en liten bit. Iofs så hade det nog gått att fixa ändå, men det är kul att öppna prylar!

Mårre: Gissa hur många gånger jag svurit över de designade den som en planka. Minimoogstuket hade varit grymt mycket bättre...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-09 19:24

Det är ju en av de snyggaste designade syntarna, varför uppfinna hjulet(minimoog) igen, men det kan ju vara opraktiskt med den på längden.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-10-09 20:06
Ursprungligen av enapa:

...men det kan ju vara opraktiskt med den på längden.

Precis! Man behöver ju inte vara nyskapande med att göra dåligt designade grejer.

  • Medlem
  • 2005-10-09 21:46

Användbarhetsmässigt så är det helt ok med metallplankan precis som den är nu, däremot så är det ett jäkla åbäke att släpa på. Dessutom inte särskilt användbar om man sitter i soffan och syntar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-04-06 13:17

Va fin den är!!!

Undrar vad den röda sladden är?

Sen undrar jag vad som skrammlar inuti i min när man skakar på den, Shylock hade en teori när vi körde Van Basten, han hävdade att det beror på att nån idiot skakar på lådan... fast det borde ju skrammlat innan jag börja använda den som marakkas...

Röda sladden ser ut som en hård buggfix.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-04-06 17:49

Nej det måste ju vara där sequencern loopar

1
Bevaka tråden