Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stråkarna i Das Boot (U96)?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-09 18:11

Såg 4,5 timmesversionen av Das Boot i helgen, och den ena saken leder som bekant alltid till den andra. Har länge undrat vad som används till stråkarna i U96's Das Boot från 1991/2? Har provat att googla men utan resultat. Har slängt upp en ljudsnutt här:

bootstrings.mp3

Först och främst låter det lite som att stråkgrejerna består av två komponenter. Jag hör i vissa låtar att Alex C använder Akai-samplers, så en gissning är att det är rör sig om ett stråk-bibliotek till Akai. En annan tanke jag haft är Kurzweil K2000 eller liknande maskin, en tredje fundering är kanske JD-800 eller liknande (dessa har väl en del vågformer också)?

Vad tror ni?

• Medlem
  • 2005-10-09 18:45

I egenskap av gammalt U96 fan (jag har t.o.m. först albumet på vinyl!) kände jag mig tvungen att hjälpa till och hitta något om detta. Tyvärr fann jag inte särskilt mycket där ute, men hittade via usenet en equipment-lista från 1993, kanske kan vara till hjälp?

Citat:

- u96 speechbox <- antar dom menar Atari ST och programmet "Speech"
- memory moog
- moog prodigy
- prophet VS
- stylophone
- minimoog
- arp odyssey
- arp axxe
- jupiter 8
- ppg wave 2.3
- roland tr-505/808/909
- jen oscillator system
- korg ms10
- korg ms20
- korg vocoder
..(and more stuff i don't recognize)

Jag gissar lite löst på jupiter8

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 19:40

Jag gissar på Orkester-kortet till JV-x080-serien. Har spelat på det och tyckte då att det lät väääldigt nära.

Fanns verkligen JD-800 och JV-serien när denna låt gjordes?

• Medlem
  • 2005-10-09 21:44
Ursprungligen av Real Parakeet:

Fanns verkligen JD-800 och JV-serien när denna låt gjordes?

JD-800 kan ha funnits, låten är från 1991 eller 1992 och JD-800 kom just 1991. 1080 kom först 1994 så den är utesluten.

Original/film versionen (från '81) av Klaus Doldinger spelades iallafall in med en Prophet 5, Fairlight CMI (första versionen) och Minimoog.

Stråk-ljudet och sonar ljuden i ljudklippet som du postade ovan låter väldigt likt originalet!

Om det låter väldigt likt originalet är det kanske taget från originalet, dvs samplat? Knappast ovanligt bland technomusiker av den årgången.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-09 21:37

Det är inte likt originalet alls. Och som vanligt är det oförstörda originalet typ 1.000 ggr bättre. :rolleyes:

Klart att originalet är mycket bättre men jag håller ändå inte med dig att vissa av ljuden (i klippet ovan) inte skulle låta rätt likt originalet. Jag tänker speciellt på stråk-melodin och sonar ljuden. Men det är ju inte säkert att det är samplat för det.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-09 22:16
Ursprungligen av micke7:

Klart att originalet är mycket bättre men jag håller ändå inte med dig att vissa av ljuden (i klippet ovan) inte skulle låta rätt likt originalet. Jag tänker speciellt på stråk-melodin och sonar ljuden. Men det är ju inte säkert att det är samplat för det.

Ehhh...jag tycker "stråk-melodin" låter mer som ett horn av något slag i originalet. Det ger i alla fall utrymme för de andra ljuden betydligt bättre. Sonarljudet är rätt likt men mörkare i covern. Jag tror knappast de har samplat något från originalet. De har gjort om låten helt i nytt tempo helt enkelt.

Ursprungligen av amino:

Ehhh...jag tycker "stråk-melodin" låter mer som ett horn av något slag i originalet. Det ger i alla fall utrymme för de andra ljuden betydligt bättre. Sonarljudet är rätt likt men mörkare i covern. Jag tror knappast de har samplat något från originalet. De har gjort om låten helt i nytt tempo helt enkelt.

Jag lyssnade igenom scoret igen och måste nog erkänna att du har rätt angående "stråk-ljudet". På filmversionen* låter det mer som ett trombon-liknande ljud som troligen består av två olika ljud spelade unisont på Prophet-5:an. Den "tuggande" basen är utan tvekan Minimoogen.
Jag märkte att han har lagt in mullrande Minimoog lite varstans i flera låtar på det här scoret, ofta ligger den som en matta i "botten" tillsammans med riktiga kontrabasar.
Största delen av musiken är ju inspelad med en riktig orkester.
Märkte också i några låtar att han använder en hel del sk. "orkesterstabs" från Fairlighten. Skulle tro att de flesta ljuden associerade med Ubåten (dvs. sonarljuden, motorljuden etc) är samplingar uppspelade på Fairlighten.
Enligt Klaus själv så använde han original modellen när han spelade in det här soundtracket runt våren 1981.

* på singelversionen så använder han inledningsvis ett annat ljud för melodin, lite oboe-aktig patch programmerad på Propheten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 22:29

Det fanns en JV-880 oxå, som JV-1080 är baserad på. Minns inte när den kom, så det kan ha varit en sån. JD-800 kom i en rack som heter JD-990 (rätt ball liten rackare), men den kom nog efter JV-1080:n tror jag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-09 23:24
Ursprungligen av Rizzo:

Det fanns en JV-880 oxå, som JV-1080 är baserad på. Minns inte när den kom, så det kan ha varit en sån. JD-800 kom i en rack som heter JD-990 (rätt ball liten rackare), men den kom nog efter JV-1080:n tror jag.

Lite Roland-historia, även om det inte har riktigt m tråden att göra (tror ej någon av dessa användes, snarare t ex en Akai S-1000 då).

JV-80/880: ca 1992
JD-990: ca 1993
JV-1080: ca 1994, var en förening av dessa två

• Medlem
  • 2005-10-09 22:34

En sampler måste nästan ha använts, och det tror jag också det har gjorts för sonarljudet. För att inte tala om Atari-samplingarna. Och trumloopen.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-09 22:44

Japp, som Kada skrev tidigare är det rent tidsmässigt möjligt att en JD-800 kunde användas på singeln. JD-800 recenserades t.ex. i SOS i April 1991. (nu har jag aldrig lekt med en JD-800 så jag vet inte exakt vad den har för möjligheter och hur den låter, men den har varit rätt populär i "teknokretsar"). Jag tror att K2000 släpptes runt samma tid ungefär. På den här sidan ( http://u96.hauner.cz/singles.html ) ser man att Das Boot släpptes 1991 men det mesta annat från den plattan är 1992 och framåt, så förmodligen släpptes singeln sent 1991 och blev först en hit några månader senare.

Nu kan jag ingen stråkterminologi, men om man lyssnar på klippet låter bas-stråkarna verkligen som något samplingsbibliotek medan "melodistråkarna" låter chorusat och mer syntifierad på något vis. Det kanske var en kombination av en stråk-syntpreset och ett stråk-samplingsbibliotek.

Kul att ni gissar o spånar, måste ju vara fler än jag som undrat nån gång och säkerligen nån som sitter inne med svaret.

1
Bevaka tråden