Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mod hjulet

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 21:04

Varför är inte mod hjulet på en synt fjädrat som pitch hjulet? På min sy77 så är första modhjulet = vibrato, å så verkar de va på en hel del syntar. Man spelar väl aldrig ändå med fullt vibrato över ett längre stycke utan lägger på lite här å där, kommer iaf inte på nått läge man skulle vilja så. Vore tycker ha så mkt skönare om den gled tillbaka av sej själv när man lagt vibrato i slutet av en ton.

Jag använder det väldigt mycket.. en fjäder där vill man väl inte ha? Men jag använder iofs nästan aldrig modhjul till just vibrato.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 21:45

har man ett mod hjul som bara är vibrato så fattar iaf inte ja varför de inte e fjädrat

  • Medlem
  • 2005-10-09 22:07

Nu använder jag aldrig vibrato på modhjulet själv, men en anledning kan väl vara om man vill spela med båda händerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 22:35

Men låter inte det väldigt konstigt? Vibrato för mej är nått man smeker på vissa enkla toner, som när man lirar gitarr eller nått. Ta massa toner med båda händerna med vibrato låter ju rätt mysko På gitarren skulle de kunna liknas med att dra ett accord å sen svaja fram och tillbaka, låter nästan lite dumt.

(är från början gitarist)

Ursprungligen av HEK:

På gitarren skulle de kunna liknas med att dra ett accord å sen svaja fram och tillbaka, låter nästan lite dumt.

Det låter grymt ju!

På modulationshjulet kan man ju lägga olika typer av effekter, vibrato är bara en (som iofs brukar vara den vanligaste). Själv gillar jag att leka med leadljud där filtret styrs med hjulet. Då passar det med icke fjädrat.

Det låter som att du skall ha en Roland-spak istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 09:36

Mod står för "modulation" och har ingen förutbestämt routing. Modhjulet går att koppla till en mängd olika funktionar och jag har själv en trave kontrollers som ändras när jag vrider på mitt modhjul. Vibrato lägger jag på aftertouch vilket jag tycker ger en bättre känsla.

Som Parakeet säger så har Roland (och även vissa Korg-synthar) en joystick istället för ett pitchhjul och ett modhjul. Ännu bättre är kanske att skaffa en kontrollerpedal som mappas till vibrato, så styr du mängden med foten istället?

Knottrigt modulationshjul - för skönare känsla.:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 13:10

ok så det ska gå att ändra mod hjulets funktion från att bara vara vibrato till att vara annat också? Har inte hittat nått sånt isf. Finns ju 2 mod hjul på den, det andra funkar på många ljud som styrning av vissa filter ..

Vad hjulet skall gå till ändrar du på den synten det är kopplat till. Om du till exempel har en syntmodul får du i den tala om att inkommande hjul-signal skall gå till exempelvis filtret. Om du gör dessa inställningar i din SY77:a så ändrar du bara för den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 16:44

japp ok. Ska ta å lära mej den där synten helt å hållet en dag! Men ska tydligen va svårt...:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 17:09

haha .........

Ursprungligen av HEK:

haha när då?

i jävligt spooky musik. typ walking on thin ice, eller typ all surfmusik

f.ö. så har ju synthar blivit rätt så enfaldiga sen sjuttiotalet nånting. t.ex. så tyckte ju inte bob moog och co på modular-tiden att klaviaturet nödvändigtvis skulle kontrollera tonhöjd, och man behöver inte nödvändigtvis ha både en vcf och en vca som stryper tonerna (jmfr buchlas "lo pass/gates"), en envelope kan kontrollera vad som helst, eller vara en lfo om den repeatar (som på en ems), en lfo kan massa envelopes i rad, en sequencer kan vara en ("digital") oscillator etc etc. haja möjligheterna! (fast nu fick man ju tillbaka allt det där iom nord modular etc...

muito obrigado

Ursprungligen av hasparigus pink:

f.ö. så har ju synthar blivit rätt så enfaldiga sen sjuttiotalet nånting. t.ex. så tyckte ju inte bob moog och co på modular-tiden att klaviaturet nödvändigtvis skulle kontrollera tonhöjd, och man behöver inte nödvändigtvis ha både en vcf och en vca som stryper tonerna (jmfr buchlas "lo pass/gates"), en envelope kan kontrollera vad som helst, eller vara en lfo om den repeatar (som på en ems), en lfo kan massa envelopes i rad, en sequencer kan vara en ("digital") oscillator etc etc. haja möjligheterna! (fast nu fick man ju tillbaka allt det där iom nord modular etc...

muito obrigado

nej förresten jag menade det inte! man fick bara tillbaka som ett hologram av allt det där.

bättre än ingenting...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 17:13

För tidigt för mej att ens försöka fatta de där .. man ja borde fixa sånna modular prylar istellet menar du?

Ursprungligen av HEK:

För tidigt för mej att ens försöka fatta de där .. man ja borde fixa sånna modular prylar istellet menar du?

nä, bara om man vill bli utfattig och forever geeky (+besserwisser +"bakåtsträvare" och monofonisk)

:eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 17:14

ja men i surfmusik kankse man svajjar en gång över ett accord va.. typ "Weeaooo" .. inte "WeoWeoWeoWeoWeoWeoWeoWeo"

WEEEEoeoeoeeee skulle jag föredra. skitsnabbt flera gånger fast efter en stund

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 17:42

hmm hajjar. Ska iaf inte spela nån surfmusik!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 17:43

Ja dom verkar faktiskt lite opraktiska i dagens mått mätt ... milt talat

  • Medlem
  • 2005-10-10 17:58

Personligen föredrar jag att styra filter cutoff med mod hjulet. Jag har aftertouch/pressure på mitt masterklaviatur så jag måste säga att vibrato (eller dylik effekt) är klockrent att routa till aftertouch/pressure, jag tycker att lead spelandet blir mycket mer expressivt då.
Skulle inte kunna klara mig utan aftertouchen faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 18:01

vad menas med de egentligen, aftertouch. Att det händer grejer efter att du släppt en tagent?

  • Medlem
  • 2005-10-10 18:24

Aftertouch är i min mening ett ganska missvisande namn, vissa tillverkare kallar det för "Pressure" och det passar mycket bättre in i beskrivningen. Det är helt enkelt att det finns sensorer i klaviaturen och när du håller en tangent nedtryckt så trycker du ner den lite ytterligare (applicerar tryck på den med andra ord). Detta kan då vara inställt att t.ex. modulera vibrato m.m.

  • Medlem
  • 2005-10-10 18:27

Detta är inte så vanligt på dagens MIDI keyboard även om det är funktion som börjar dyka upp igen. Sen finns det olika keyboards som gör det olika bra. Vissa billiga keyboard har igentligen bara ett på eller av läge. Då skulle du få t.ex. max vibrato på direkten. Vanligtvis är dock att du har ett stegrande värde så att det fungerar i runda lag som pitch eller mod hjulet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 19:57

fan va smidigt .. bra grej ju! Om det funkar som de ska dvs..

  • Medlem
  • 2005-10-10 21:15

Jodå, väldigt smidigt och man kan uttrycka sig på ett helt annat sätt när man spelar.

1
Bevaka tråden