Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bolla lite tankar (ljudkort)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-10 19:31

Jag fick just reda på att stället jag beställt mitt ljudkort på har blivigt änumera försenadeså får vänta flera veckor till, vilket är väldigt frustrerande.
Har väntat i 3 veckor nu, varav drygt 1 har jag varut utan ljud på datorn, vilket gör att lusten till musiken börjar försvinna.

Så jag har kommigt fram till några saker:
1: antingen så avbeställer jag kortet och köper det någon annan stanns (vilket kommer bli betydligt dyrare), eventuellt köper ett annat
2: väntar i några veckor till för att sedan få kortet
3: köper ett begagnat kort, och kanske en ny preamp
4: frågar er om hjälp så ni kan få mig på rätt spår "igen"

Det jag hade tänkt köpa var (som säkert några här redan vet) ett Focusrite Saffire, jag skulle få den via en kompis nån tusenlapp billigare.

Men är osäkert om den enns kommer dyka upp, för först skulle den komma på måndagen, sen i slutet av veckan, sen nästa vecka osv.. idag så fick jag ett mail där dom skrev att det tar några veckor till innan kortet kommer. sen kommer dom väl säga att det tar änu längre tid.
Detta är självklart störande efter som jag inte har någe ljud i datorn just nu, vilket gör att jag varken kan producera, spela in eller skriva låtar (som jag gör till musiken)

Mitt mål med det nya köper är att förbättra inspelningskvaliten på låtarna, vilket gör att det ska bli lättare att mixa. (Spelar in främst rap, och även sång ibland)
Jag har en ljudisolerat mickbås som ger ett relativt bra ljud, lite tort men det är lätt att fixa till.

jag ber er nu om hjälp kära forums medlemmar.
jag täntke att vi kanske kunde bolla lite med ideer om vad jag kan införskaffa mig

just nu har jag:
Dator: P4 2,4 GHz, 1.5 GB RAM, 2x80GB HD Raid 0....
Ljudkort: inget
Mikrofon: ADK Hamburg Edition
Preamp: Studio Projects VTB-1
Monitorer: TAPCO S-8
MACKIE Big Knob
mickbås

pris då:
jag hade tänkt mig att inte gå allt för högt, då jag flyttar hemifrån i november.
Men jag är ute efter nått som håller, iaf i nått/några år så max 10000kr, men då ska det vara så jag klarar mig, så gärna lite mindre

en ideé jag hade va att skaffa mig en Motu 828 MKII(7000kr beggat) och en Focusrite TrackMaster Pro(3000kr nytt), då jag har hört att Motus preamp inte är den bästa.
men än så länge är detta bara en ideé så kom gärna med förslag

tack på förhand
//WNR

Vet hur du har det. Fick min Presonus Firebox idag efter veckor utan att kunna spela in.
Vad är det för ljudkort du haft innan så man vet vad man ska utgå ifrån när du säger "förbättra"?

Om du är ute efter en bra och billig preamp så känns det synd att ta det lilla steget från studio projects till focusrite. Roligare alternativ som inte är så mycket dyrare är t.ex. groove tubes the brick och summit audio vaddennuheter.

Hur många ingångar behöver du egentligen på ljudkortet? Om det är mest till sång så känns det lite overkill att slå till på en 10-kanalare (+alla de digitala) som 828mk2.

  • Medlem
  • 2005-10-10 20:02

eskimo:
jag hadde ett ESI Juli@ innan som jag inte va riktigt nöjd med

Volantiz:
det sägs ju att focusrite ska ha riktigt bra preamps stämmer inte det?

jag behöver inte 10 kanaler, det jag behöver är typ 6output (3stereoutpots) samt typ 2 in plus mickingång.. så visst 828an är lite overkill

jag vet inte riktigt vad jag vill ha lixom, vill bara få utt så bra ljud dom möjlig.
man kanske ska köpa en fet preamp och ett lite billigare ljudkort?..

vad gör igentligen ett dyrare ljudkort, förutom ger fler kanaler?

iofs så funderar jag på att kansek skaffa mig en Röde K2 mick i framtiden å den har väl typ nått preampaktigt?..

som sagt, försöker bolla lite tankar här :), är jättetacksam för alla svar
//WNR

"det sägs ju att focusrite ska ha riktigt bra preamps stämmer inte det?"

Jorå! De har allt från billigt jox till jättebra saker. Allt de gör är däremot inte jättebra. Personligen så hade jag inte tvekat om saken.. hellre någon av de modellerna jag nämnde eller liknande.

"828an är lite overkill"

Kolla då t.ex. in presonus firebox som eskimo precis tjackat.

"vad gör igentligen ett dyrare ljudkort, förutom ger fler kanaler? =)"

Det är inte alltid det gör något mer/bättre bara för att det är dyrare.. men generellt sett så brukar man köpa lite dyrare saker för att få bättre ljud.

"iofs så funderar jag på att kansek skaffa mig en Röde K2 mick i framtiden å den har väl typ nått preampaktigt?.."

Nä.. man får däremot med en liten låda för strömförsörjning till den
Just till röde-mickar har jag läst (inte testat själv så mycket) att man bör ha så bra preamp som möjligt.. så att isåfall förbereda med en sådan känns som en ok väg att gå tycker jag.

Vad använder du för kompressorer, eq's och sådant förresten? Sånt spelar ju också ganska så stor roll för sången. Egentligen så kanske det är en bra kompressorplugg du är ute efter?

ja, kolla in fireboxen. verkar riktigt trevlig än så länge, tänkte slänga upp en recension lite senare.

Annars generellt då det gäller ljudförbättring, jag tror inte man ska ge ljudkort/mikar/preamps allt för stor betydelse. Ofta är skillnaderna rätt subtila. Tror mer på att utveckla sina arbetsmetoder och öron.

Men utan ljudkort blir det rätt tyst ja.

  • Medlem
  • 2005-10-10 20:30

okey, men jag hörde att "Line Audio DMP" ska vara jätte bra och va bland dom bästa preampsen när det gäller ofärgat ljud, men frågan är. kan man färga ljudet med pluggar?.

jag va lite inne på att skaffa en firebox förut, sen fastnade ögonen för saffire, men somsagt nu vet jag inte enns om den kommer komma, men "kanske" kunde få den billigare på ett annat ställe också, men det betyder ju inte att jag inte kan få andra ljudkort billigare också

så rödemicken behöver man ingen fantomström till, men man behöver förstärka ljudet?

kompressor brukar jag använda lite olika, men allt är ju mjukvara å så :).. men det är inte alltid jag ska mixa heller, ibland kan jag skicka iväg acapellan till en polare så mixar han där. så det jag är ute efter är saker för att få bättre inspelning

men vad sägs om en Line Audio DMP, en saffire (eller firebox) och en röde K2 mick? :).. inte för att jag har råd med allt på en gång, då micken är väldigt dyr, men endå..

"okey, men jag hörde att "Line Audio DMP" ska vara jätte bra och va bland dom bästa preampsen när det gäller ofärgat ljud, men frågan är. kan man färga ljudet med pluggar?"

Du kan färga ljudet alldeles förskräckligt mycket med pluggar. Att få en juste grundkaraktär eller identitet är kanske en annan femma.

"så rödemicken behöver man ingen fantomström till, men man behöver förstärka ljudet? :)"

Japp

"men vad sägs om en Line Audio DMP, en saffire (eller firebox) och en röde K2 mick? :).. inte för att jag har råd med allt på en gång, då micken är väldigt dyr, men endå.. :D"

Kan nog funka fint.
Men jag tycker det verkar som du har en riktigt ok duo i VTB och hamburgaren, varför byta?

  • Medlem
  • 2005-10-10 20:32

eskimo, jo visst behöver jag nog utveckla mina metoderlite, men ju renare och bättre inspelning destå lättare att göra något vettigt av (specielt för en som inte är allt för ny på fronten)

  • Medlem
  • 2005-10-10 20:42

hambrug, vtb och juli@ fungerade inge bra ihop, jag kunde nämligen inte höja ljudet tillräkligt mycket, dvs, fick ganska så låg inspelning, och höjde jag preampen mer, så distade ljudet, osv =/.. där av nytt ljudkort. så hoppas att det fungerar

men jag vill som sagt ha så bra inspelning som möjligt, för att kunna göra så bra låtar som möjligt :)..

"Jag hörde att "Line Audio DMP" ska vara jätte bra och va bland dom bästa preampsen när det gäller ofärgat ljud"

Jag har hört liknande saker.. men ändå så vet jag ingen som använder dem till sång.

"kan man färga ljudet med pluggar?"

Javisst! Antares har t.ex. pluggar som emulerar andra mikrofoner osv.. och färgande eq's och kompressorer kommer det mer och mer av.

"Så rödemicken behöver man ingen fantomström till, men man behöver förstärka ljudet?"

Jag har inte så stor koll på den micken egentligen.. men om jag inte totalt missat något så.. exakt

"men vad sägs om en Line Audio DMP, en saffire (eller firebox) och en röde K2 mick?"

Bättre om någon som rattat DMP svarar här
..man kanske borde tjacka en sådan för att testa?

  • Medlem
  • 2005-10-10 20:48

http://www.lineaudio.se/linepre.htm där är länken till Line Aduios hemsida iaf :D.. svenkt företag

Esi Neon???

Tjena hej,

Funderar på att köpa ett Esi Neon till min laptop. Någon som har erfarenhet av detta kort?

Datorn är en Siemens Intel Pentium M760 2.0 GHz och den har ett integrerat ljudkort; Azalia codec. Skapar det problem tror ni?

Annars då? Ja, den har en HD på 120 GB och 2048 MB i ram.

Tacksam för svar... alla är välkomna!

/HB

Integrerade ljudkort har då aldrig gjort mig någe ont.

1
Bevaka tråden