Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modular Key - navigationsknapp fast!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-11 21:47

Hmm, döm om min förvåning när den vänstra navigationsknappen på min Nord Modular Key fastnade i nedtryckt läge.

Har försökt dra lite försiktigt men den sitter fast och rör sig inte en millimeter.

Öppnade den röda härligheten men fann att kretskortet sitter fast på ovansidan vilket gör att man inte kommer åt navigationsknapparna. Vågar inte dessikera den för mycket, om det kan vara enkelt åtgärdat på något annat sätt...vänta ut den tex. :rolleyes:

Någon som har råkat ut för samma problem tidigare och som kan ge tips om hur det går att lösa.

Har även mailat Clavia för att se om de har något bra svar på detta.

Tackar på förhand!

Jag hade samma problem med nån av slotknapparna när min var ny. Det är själva stålhöljet som inte sitter perfekt har jag för mig. Prova att lossa lite på skruvarna på höljet och rucka lite på det.

  • Medlem
  • 2005-10-11 23:31

Skall göra ett försök med det. Kan det vara så enkelt, firar jag med något kallt och lugnande

återkommer...

  • Medlem
  • 2005-10-11 23:45

Nä, så är det inte förstås, navigationsknapparna sitter på kretskortet som sitter fast i stålhöljet...hmm, tusan vågar man sig på sådant här!

HILFE!

Har du garanti kvar? I så fall tar du den till butiken. Har du inte garanti? Sätt skruvmejseln i den. Det är inte så farligt att skruva upp sina syntar. Jag har gjort det med ett flertal och fixat liknande saker.

  • Medlem
  • 2005-10-12 08:37

@Disko: Har det löst sig än?

  • Medlem
  • 2005-10-12 09:02

Adde: Nej, väntar och ser om jag får något svar från Clavia för att få lite råd.

Pippi: Det är den första versionen (inte G2) som det gäller därmed ingen Garanti.

Känns lite olustigt att skruva loss hela kretskortet som sitter fast i den röda plåten.

Det sitter en kabel mellan kretskortet under "huven" och kretskortet "i botten" som förbinder de två. Denna måste tas bort (vet inte vad det är för kabel, men ser ut ung. som en IDE i miniatyr med samma anslutning). Är det någon som ryckt bort denna så säg gärna några ord om det

Är på jobbet nu, så det blir ingen operation förrän i kväll i vart fall

Disko:

det är ingen fara att dra bort de kablar som går lätt att dra bort. Glöm bara inte var de satt!

Jag hade precis samma problem med min gamla Modular Rack. Det var precis som Timothy sade, stålhöljet som satt åt mot knapparna. Det löste sig genom att skruva isär hela maskinen och ytterst noggrant skruva ihop den igen.

Modular Key är faktiskt lättare att mecka med. Mer plats och större överblick. Den är smart konstruerad och t.o.m. en teknisk idiot som jag har både lyckats byta tangenter och åtgärda ett datahjul som tryckts rakt in i kretskortet.

Så det kommer att gå finfint!

  • Medlem
  • 2005-10-12 10:14

Saw:
Alright, lägger upp den röda skönheten på operationsbordet i kväll för ytterst varsam dessikering!

Ytterligare tips och erfarenheter mottages tacksamt under dagen...:)

/K

Alltså... det är inga större konstigheter att skruva istä och skruva ihop en synt. Bara man har koll på vart grejerna satt. Är man osäker märker man upp kablar och kontakter och använder en digitalkamera. Min Yamaha V50 hade en j-vla massa små vita kontakter. Men sedan upptäckte jag att det var olika storlek på alla. De passade bara på sina respektive platser.

  • Medlem
  • 2005-10-12 20:58

Så där, efter att blivit knäckt av 0-1 målet mot Island tog jag tag i operationen.

Kontorsråtta som man är, gick jag ytterst försiktigt fram och lossade på kretskortet.

*splonk* och knappen for upp i rätt läge!

För kommande läsare av denna tråd och med liknande problem, kan jag berätta att det inte bara var att skruva fast kretskortet igen. Gör man det resulterar det bara i att knappen fastnar igen. Tricket var att med ena handen putta kortet cirkus 1 mm och därefter fästa.

Den fungerar nu efter 50 "prov-tryckningar" och jag hoppas att jag slipper öppna den igen.

Stort tack till eder alla för hjälp och moraliskt stöd!

/K

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-10-12 22:17

Grattis!

  • Medlem
  • 2005-10-12 22:42

Tack!

  • Medlem
  • 2005-10-12 22:53

Jag får gratulera till ett bra resultat!!!

Där ser du, det var ju inget svårt!

1
Bevaka tråden